درمان سرماخوردگی ویروسی کودکان با شربت، قرص و قطره

سرماخوردگی یک گروه از علائم ناشی از ویروس‌های مختلف است. کودکان زیر شش سال به طور متوسط 6 تا 8 بار در سال (تا یک بار در هر ماه) دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم این سرماخوردگی به طور متوسط 14 روز در فرد باقی می‌ ماند. این موضوع بدان معنی است که یک کودک ممکن است علائم سرماخوردگی متناوب را برای نزدیک به نیمی از روزهای زندگی خود در این دوره سنی بدون هیچ دغدغه و نگرانی داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که فرزند شما برای مدت بسیار طولانی سرماخوردگی داشته است، در حقیقت آنها چندین عفونت جزئی را با یک دوره بهبودی کوتاه مدت در بین آنها داشته اند و نتیجه این شده که شما فکر کرده اید که او برای مدت زمان طولانی مبتلا به یک عفونت بوده است. بیشتر سرماخوردگی در کودکان بدون درمان خود به خود بهبود می یابد، اگرچه ممکن است این بهبودی کمی بیشتر از بزرگسالان طول بکشد. اما در بعضی مواقع نیاز به درمان های دارویی دارد که باید به پزشک اطفال مراجعه کنید

پدر و مادر باید از علائم و عوارض بالقوه سرماخوردگی کودکان، از جمله عفونت گوش، آسم، و سینوزیت و پنومونی یا ذات الریه آگاهی کافی داشته باشند. گاهی اوقات حتی بهترین مراقبت در منزل نیز به اندازه کافی به کودک شما کمک نمی‌کند تا به طور کامل بهبودی داشته باشد. به متخصص اطفال مراجعه کنید تا اطمینان حاصل شود که آیا کودک شما نیاز به دارو دارد یا خیر و یا اگر فرزند شما در 48 ساعت بهبود نیافت نگرانی دیگری ممکن است وجود داشته باشد. اگر پزشک توصیه کرده است که که کودک شما دارو مصرف کند، به یاد داشته باشید که هنگام استفاده از استامینوفن کودکان یا نوزادان، اطلاعات دوز دارویی را بررسی کنید، زیرا ممکن است دوز دارو برای این سنین متفاوت باشد. برای جلوگیری از دادن دوز اشتباه، فقط یک نوع دارو مصرف کنید.شما می توانید جهت رزرو نوبت تشخیص و درمان سرماخوردگی کودکتان در کلینیک تخصصی کودکان امید با شماره 09128444990 تماس بگیرید.

چرا کودکان سرما می خورند؟

سرماخوردگی یک گروه از علائم ناشی از ویروس های مختلف است. بیش از 100 نوع مختلف از ویروس رینوویروس وجود دارد، این نوع ویروس مسئول بیشترین تعداد سرماخوردگی در افراد مختلف است. ویروس های دیگری که سبب سرماخوردگی می شوند شامل انتروویروس (اکوویروس و کوکساکی ویروس) و کرونا ویروس هستند. از آنجا که ویروس های بسیاری وجود دارند که باعث بروز علائم سرماخوردگی می‌شوند، افراد ممکن است هر ساله سرماخوردگی‌های مختلفی بگیرند و در طول سال‌ها چندین بار مختلف به سرما خوردگی مبتلا شوند.

به نظر می رسد بچه‌هایی کوچکی که در مهد کودک نگه داری می‌شوند نسبت به بچه هایی که در خانه می‌ مانند، به نسبت بیشتری به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. با این حال، هنگامی که بچه هایی که در مهد کودک بودند وارد مدرسه ابتدایی می شوند، آنها سرماخوردگی کمتری را تجربه می‌کنند، احتمالا به این علت که آنها در حال حاضر به تعداد بیشتری از آنها ایمنی دارند.

• الگوهای فصلی: سرماخوردگی ممکن است در هر زمانی از سال اتفاق بیفتد، گرچه بیشتر سرماخوردگی ها صرف نظر از موقعیت جغرافیایی در طول ماه های پاییز و زمستان رخ می‌دهند. سرماخورگی‌ها به دلیل هوای سرد و یا در معرض هوای سرد قرار گرفتن، در فرد ایجاد نمی‌شود.
  • انتقال: سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر، یا با تماس مستقیم یا با تماس با ویروس موجود در محیط زیست انتقال می‌یابد. سرماخوردگی در طول دو تا چهار روز اول، بیشترین قابلیت انتقال به افراد دیگر را دارند.
  • تماس مستقیم: افراد مبتلا به سرماخوردگی معمولا ویروس سرماخوردگی را در دست خود حمل می‌کنند، جایی که ویروس قادر به آلوده کردن فرد دیگری برای حداقل دو ساعت دیگر است. اگر یک کودکی که مبتلا به سرماخوردگی می‌باشد، یک کودک یا فرد دیگر را لمس کند، و آن فرد سپس چشم، بینی یا دهان خود را لمس کند، ویروس بعدا می‌تواند آن فرد را آلوده کند.
  • عفونت با ذرات موجود در سطوح: برخی از ویروس‌های سرماخوردگی می توانند تا یک روز در سطوح (مانند روی کابینت، دستگیره های در، یا اسباب بازی‌ها) زنده باقی بمانند.
  • بلع ذرات ویروسی: قطره هایی که حاوی ذرات ویروسی هستند، می‌توانند با تنفس یا سرفه در هوا پخش شوند. رینوویروس ها معمولا به علت تماس با قطره‌های آلوده منتقل نمی‌شوند، هر چند ویروس آنفلوآنزا و کروناویروس می‌توانند از طریق قطرات کوچک انتقال یابند. ویروس‌های سرماخوردگی معمولا از طریق بزاق منتقل نمی‌شوند.

نشانه های این بیماری چیست؟

علائم و نشانه های سرماخوردگی معمولا یک تا دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آغاز می‌شود. در کودکان، گرفتگی بینی یکی از نشانه های برجسته ابتلا به سرما خوردگی است. کودکان همچنین می‌توانند ترشحات بینی، زرد یا سبز یا بی رنگ داشته باشند. تب (درجه حرارت بیش از 100.4 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد) در طول سه روز اول بیماری شایع است. سایر علائم ممکن است شامل گلودرد، سرفه، تحریک پذیری، خواب کم و کاهش اشتها باشد. قسمت بینی ممکن است قرمز و متورم شود و غدد لنفاوی (غدد) در گردن ممکن است کمی بزرگ تر شوند.

علائم سرماخوردگی معمولا در 10 روز اول بدتر می‌شود. با این حال، برخی از کودکان همچنان آبریزش بینی (لینک به مقاله آبریزش بینی)، احتقان و سرفه را برای بیش از 10 روز ادامه می‌دهند. علاوه بر این، برای یک کودک اینکه بلافاصله سرماخوردگی دوم را تجربه کند امری غیر طبیعی نیست زیرا علائم اولین سرماخوردگی در زمان گفته شده از بین می‌رود و در صورت سرما خوردگی مجدد و مواجهه دوباره با عامل ویروس، این گونه به نظر می رسد کودک برای هفته ها یا حتی ماه ها، به خصوص در فصل پاییز و زمستان به یک سرماخوردگی مبتلا شده که علائم آن طول کشیده است. این موضوع باعث نگرانی نمی‌شود، مگر اینکه کودک علائم شدید و جدی تری داشته باشد. علائم آلرژی (رینیت آلرژیک) کمی متفاوت از سرماخوردگی است و ممکن است شامل خارش بینی و چشم ها باشد.

چه زمانی مراجعه به پزشک ضروری است؟

پدر و مادر باید به دنبال توصیه پزشکی باشند اگر:

• فرزند آنها زیر سه ماه سن دارد و دارای درجه حرارت 38 درجه سانتیگراد (100.4F) یا بالاتر است، و یا بین سه تا شش ماه سن دارد و دمای بدن او 39 درجه سانتیگراد (102.2 درجه فارنهایت) یا بالاتر است.
  • علائم آنها بیش از سه هفته طول کشیده باشد.
  • علائم آنها با گذشت زمان به نظر بدتر می‌شود تا بهتر.
  • درد سینه داشته و هنگام سرفه کردن خلط خونی دارند. این مورد می‌تواند نشانه ای از عفونت باکتریایی سینه باشد که نیاز به درمان با آنتی بیوتیک دارد.
  • هنگام نفس کشیدن دچار مشکل شده اند.
  • کودک به نظر گوش درد شدید دارد که می‌تواند نشان دهنده عفونت گوش باشد که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.
  • آنها یک گلودرد شدید و دردناک دارند. ممکن است دارای باکتری تونسیلیت باشند که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.

برای درمان سرماخوردگی کودک چه باید کرد؟

درمان سرماخوردگی کودکان با درمان توصیه شده برای بزرگسالان متفاوت است. والدین می‌توانند استامینوفن را برای درمان سرماخوردگی کودک (که بیش از سه ماه سن دارد) استفاده کنند، که در طی چند روز اول سرماخوردگی قابل استفاده است. ایبوپروفن را می‌توان به کودکان بالای 6 ماه داد. آسپرین نباید به افراد زیر 18 سال داده شود. اگر کودک شما با وجود سرماخوردگی مشکل خاصی ندارد، مصرف این داروها هیچ مزیتی برای کودک شما نخواهد داشت. والدین باید با متخصص اطفال کودک خود در مورد زمان و نحوه درمان تب صحبت کنند.

آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های ناشی از باکتری استفاده می‌شود. سرماخوردگی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود، بنابراین به آنتی بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهند. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک می‌تواند به مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها منجر شود، که باعث می‌شود عفونت‌های باکتریایی سخت تر از قبل قابل درمان باشند. در صورتی که کودک شما علاوه بر سرماخوردگی، عفونت باکتریایی نیز داشته باشد، پزشک به احتمال زیاد برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند.

والدین نباید برای درمان سرفه و سرماخوردگی از داروهای بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر 4 سال استفاده کنند. این موارد شامل موارد زیر است:

• سرکوب کننده های سرفه (dextromethorphanor DM)
  • اکسپکتورانت سرفه (گاییفنزین)
  • دکونجستانت ها (سودوفدرین . فنیلفرین)
  • آنتی هیستامین ها (مانند بموفنیرامین، کلروفنیرامین مالت، دیفن هیدرامین و دیگر داروها)

درمان خانگی

راهنمایی های زیر می تواند به کودک شما کمک کند تا علائم سرماخوردگی را کاشه دهد:

• کودک را تشویق کنید که استراحت کند و مطمئن شوید که مقدار زیادی مایعات می‌خورد. آب برای سرماخوردگی فرد خوب است، اما نوشیدنی‌های گرم می تواند آرامش بخش باشد
  • اگر آنها دارای بینی مسدود شده باشند، والدین می‌توانند تنفس کودک را با بالا بردن بالشزیر سر کودک و یا با قرار دادن کتاب یا هر وسیله دیگر در زیر پاهای کودک، آسان تر کنند (والدین نباید زیر تشک کودک زیر سال چیزی قرار دهند)
  • مایع پاراستامول یا ایبوپروفن می‌تواند به کاهش تب و ناراحتی کودک کمک کند. دستورالعمل های میزان دوز مصرفی دارو را که در بسته بندی داخل دارو نوشته شده بررسی کنید و هرگز آسپرین را برای کودکان زیر 16 سال استفاده نکنید
  • یک جو گرم و مرطوب می تواند تنفس را در صورت داشتن یک بینی مسدود تسهیل کند. کودک را به حمام ببرید و حمام داغ یا دوش آب گرم برای او فراهم کنید یا از یک مرطوب کننده هوا برای تامین رطوبت اتاق و محل استراحت کودک بیمار استفاده کنید
  • هوای اتاق را همیشه تازه نگه دارید و یک دمای مناسب برای کودک تامین کنید. اتاق نه باید خیلی سرد باشد و نه خیلی گرم. برای مثال برای کودکان از یک پتوی بسیار نازک استفاده کنید

چگونه از این بیماری پیشگیری کنیم؟

تقریباً پیشگیری از ابتلا کودکان به سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی غیرممکن است. زمانی که فرد سرما خورده  کودک شما را لمس می‌کند، یا یک شی که قبلا آلوده شده در دسترس کودک قرار بگیرد، کودک شما دچار سرما خوردگی می شود. دستگیره های در، نرده های پله، کتاب ها، اسباب بازی ها، کنترل های بازی ویدئویی، و یا صفحه کلید کامپیوتر، برخی از ابزار انتقال دهنده عامل ویروس سرما خوردگی به فرد هستند. ویروس های سرماخوردگی می‌توانند روی این اشیا برای چندین ساعت زنده بمانند. شستن دست ها بهترین راه پیشگیری از عفونت سرماخوردگی است. به کودک خود آموزش دهید پس از هر بار استفاده از دستشویی، و قبل از هر وعده غذا خوردن ، و بعد از بازی در مدرسه یا خانه، دست‌های خود را بشورد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

مقالات اخیر

You cannot copy content of this page

تلفن نوبت دهی کلینیک