درمان لوزه سوم کودکان و نوزادان با دارو، درمان خانگی و جراحی

لوزه‌های سوم بافت‌هایی هستند که در قسمت بالای انتهای گلو قرار دارند. بعضی از والدین ممکن است لوزه‌های سوم را با لوزه‌ها اشتباه بگیرند. با این حال، لوزه‌های سوم در معاینه معمول بینی یا گلو به‌طور مستقیم قابل مشاهده نیستند. مانند لوزه‌ها، لوزه‌های سوم کار مهمی را برای نوزادان و کودکان انجام می‌دهند، زیرا لوزه‌های سوم یکی از اولین خطوط دفاع هستند هنگامی‌که باکتری‌ها و ویروس‌های مضر در معرض استنشاق قرار می‌گیرند. با افزایش سن کودک اهمیت لوزه‌های سوم کاهش پیدا می‌کند زیرا بدن یاد می‌گیرد که چگونه با عفونت مبارزه کند. لوزه‌های سوم در دوران کودکی شروع به کوچک شدن می‌کنند و کوچک شدن آن‌ها تا سال‌های نوجوانی و بزرگسالی ادامه می‌یابد. لوزه‌های سوم به‌ طور معمول دوباره رشد نمی‌کنند هرچند که همیشه این‌طور نیست.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#83d5ed”]

اگر فکر می‌کنید کودک شما لوزه سوم دارد، می‌توانید به کلینیک تخصصی کودکان امید مراجعه کنید زیرا تشخیص درست این مشکل اهمیت زیادی دارد. متخصص اطفال کودک شما را معاینه فیزیکی می‌کند. پزشک به تنفس فرزند شما گوش می‌دهد و گردن کودک در نزدیکی فک را لمس می‌کند تا درمان مناسب را تعیین کند. لوزه سوم با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. با این حال اگر فرزند شما عفونت‌های مکرر داشته باشد، از جمله عفونت‌های گوش و سینوس، یا آنتی‌بیوتیک‌ها کمک نمی‌کند و یا اگر فرزند شما دچار مشکلات است، برای برداشتن لوزه‌های سوم لازم است جراحی انجام شود. این روش آدنوئیدکتومی نامیده می‌شود. اگر کودک شما علائم بزرگ شدن و التهاب لوزه سوم را داشته باشد، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع روش‌های درمان و یا رزرو زمان تشخیص و درمان لوزه سوم با شماره‌های 09128444990 تماس بگیرید.

[/alert]

علل

ازآنجاکه لوزه‌های سوم در خط مقدم دفاع از بدن قرار دارند، ممکن است که به دلیل مبارزه با عفونت‌ها به‌طور موقت متورم شوند. عفونت‌های متعدد، آلرژی‌ها و عوامل دیگر می‌توانند باعث بزرگی مزمن لوزه‌های سوم شود.

علائم لوزه سوم در کودکان

هنگامی‌که لوزه سوم در کودکان بزرگ می‌شود کودک ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

•  دشواری تنفس از طریق بینی
  •  بوی بد دهان و خشکی دهان به دلیل نفس کشیدن از طریق دهان
  •  به نظر می‌رسد که بینی کیپ یا پرشده است.
  •  علائم سینوس
  •  خرخر
  •  عدم خواب آرام یا آپنه، خواب نامناسب شبانه ممکن است باعث عدم توجه و تمرکز در مدرسه شود، یادگیری را دشوار کند و باعث بیش فعالی شود.
  •  عفونت گوش میانی یا ایجاد مایع در کودکان مدرسه‌ای شود.

اگر پزشک مشکوک به لوزه سوم بزرگ‌ شده باشد، ممکن است معاینه فیزیکی اولیه بینی، گلو، گوش و لمس گردن در ناحیه نزدیک به فک را برای تشخیص انجام دهد. او همچنین ممکن است از اشعه ایکس یا آندوسکوپی، یک لوله انعطاف‌پذیر بلند با لامپی در یک‌طرف، استفاده کند.

درمان لوزه سوم بزرگ کودکان

اگر کودک علائم کمتری داشته باشد، درمان معمولاً مورد نیاز نیست. اگر عفونت باکتریایی باشد پزشک ممکن است اسپری بینی را به‌ منظور کاهش تورم و یک آنتی‌بیوتیک تجویز کند. اگر کودک آپنه خواب داشته باشد ممکن است برخی از داروها به او داده شود که شامل داروهای ضد انعقادی و ضدالتهابی است. درمان دیگر برای موارد شدیدتر آدنوئیدکتومی است.

آدنوئیدکتومی در کودکان

آدنوئیدکتومی جراحی برداشتن لوزه‌های سوم از طریق دهان باز است که کودک به مدت حدود 30 دقیقه تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. این عمل لوزه سوم در کودکان ممکن است همان زمان با جراحی لوزه انجام شود. برداشتن لوزه‌های سوم به‌طور کامل از طریق دهان و با استفاده از آینه برای مشاهده منطقه لوزه سوم انجام می‌شود. جراحان مختلف ابزارهای مختلفی را پیشنهاد می‌کنند که ممکن است مکش، تراش یا هیتر نیز برای حذف بافت و کاهش خونریزی استفاده شوند. پزشک معمولاً در موارد زیر آدنوئیدکتومی و جراحی لوزه سوم کودکان را برای کودک انجام می‌دهد:

•  موارد متعدد عفونت لوزه سوم و عفونت گوش میانی و یا ایجاد مایع در گوش
  •  باوجود مصرف آنتی‌بیوتیک هیچ پیشرفتی در بهبود عفونت باکتریایی دیده نمی‌شود.
  •  کودک دچار انسداد راه‌های تنفسی است.
  •  آپنه انسدادی خواب پیشرفت کرده است.
  •  مشکلات مکرر سینوزیت داشته است.

دوره بهبودی

دوره بهبودی پس از جراحی آدنوئیدکتومی ممکن است برای کودک چندین روز درد و ناراحتی خفیف تا متوسط، آبریزش بینی و بوی بد دهان داشته باشد. به کودک نوشیدنی فراوان بدون گاز مانند آب سیب دهید تا بدنش دچار کم‌آبی نشود و اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی تجویزی توسط پزشک را رعایت می‌کند. برای چند روز اول بعد از جراحی کودک باید تا جای ممکن استراحت کند. کودک باید زمانی مجدداً به مدرسه بازگردد که دوباره می‌تواند غذاهای معمولی بخورد، دیگر نیازی به مصرف مسکن ندارد و می‌تواند به‌راحتی در شب بخوابد. اغلب کودکان پس از جراحی برداشت لوزه سوم مشکل و درد خاصی ندارند و در صورت لزوم به کاهش درد فقط مقداری ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف می‌کنند. به دلیل محل لوزه‌های سوم، کودکان اغلب از سردرد یا گوش‌ درد یا گاهی هر دو شکایت می‌کنند اگرچه دقیقا نمی‌دانند که درد از کجا احساس می‌شود. بعضی از کودکان هم از هیچ دردی شکایت نمی‌کنند. با توجه به محل لوزه‌ها، زخم باید به‌طور طبیعی بهبود یابد و ممکن است چند هفته طول بکشد. با بهبودی زخم‌ها بوی بد دهان کودک نیز از بین می‌رود. علاوه بر این، لوزه‌های سوم ممکن است تا سن پنج‌ تا هفت‌سالگی در کودکان رشد کنند. اگر کودک در سن خیلی کم عمل برداشتن لوزه‌های سوم را انجام دهد احتمال دارد لوزه‌ای سوم دوباره با افزایش سن رشد کنند و علائم عفونت یا تورم آن‌ها دوباره ظاهر شود. در نهایت جراحان ممکن است به علت عوارض احتمالی تصمیم بگیرند که فقط بخشی از لوزه سوم را در صورت لزوم حذف کنند. در موارد خاص برداشتن کامل لوزه‌های سوم فاصله زیادی در اطراف نرم‌کام ایجاد می‌کند که خوردن یا صحبت کردن طبیعی را ممکن است با مشکل روبه‌رو کند. برداشتن جزئی لوزه سوم معمولاً این خطر را برطرف می‌کند اما در موارد نادر پیگیری درمان لازم است. برای بسیاری از کودکان، مزایای برداشتن لوزه سوم قابل‌ توجه است و موجب از بین رفتن علائم سینوسی یا گوش‌درد می‌شود و عوارض جانبی بسیار کم و یا حتی صفر است.

درمان خانگی و طب سنتی

درمان‌های خانگی برای لوزه‌های سوم بزرگ‌شده در کودکان عبارت‌اند از:

آب‌ نمک

بهترین و مؤثرترین درمان برای لوزه سوم بزرگ در کودکان استفاده از آب‌ نمک است. در حالی که آب گرم تأثیر آرام‌بخش بر گلودرد دارد، نمک کمک می‌کند تا میکروب‌هایی که باعث عفونت می‌شوند از بین بروند. همچنین نمک باعث کاهش درد و تورم می‌شود.

•  یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط‌ کنید.
  •  از کودک بخواهید تا محلول را قرقره کند. اطمینان حاصل کنید که کودک پس از قرقره کردن آن را بیرون می‌ریزد و نمی‌بلعد.
  •  برای بهبود سریع، این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

بخار دادن

از کودک بخواهید 2 یا 3 بار در روز بخار دهد و تا زمانی که وضعیت بهبود می‌یابد ادامه دهد. بهتر است از دستگاه بخار استفاده کنید تا از خطر سوختگی‌های تصادفی جلوگیری شود. چند بار این کار را انجام دهید تا علائم فروکش کنند. دوش طولانی با آب گرم نیز می‌تواند گلو را تسکین دهد و علائم لوزه سوم متورم را کاهش دهد.

زنجبیل

زنجبیل به علت خواص آنتی باکتریال، ضدویروسی و ضدالتهابی یکی دیگر از داروهای مؤثر برای درمان عفونت‌های تنفسی در کودکان و بزرگسالان است.

•  1 قاشق چای‌خوری عسل طبیعی و 4 قطره از زنجبیل تازه و آب‌لیمو را باهم مخلوط کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در روز برای 4 یا 5 روز به کودک بدهید.
  •  یکی دیگر از گزینه‌ها این است که 4 یا 5 تکه از ریشه زنجبیل تازه را در یک و نیم فنجان آب به مدت 10 دقیقه بگذارید.سپس زنجبیل را فشار دهید و آبش را صاف کنید و کمی آب لیمو و عسل اضافه کنید. کودک باید برای چند روز این چای زنجبیل را 2 یا 3 بار در روز بنوشد تا کاملاً خوب شود.
مقالات اخیر

You cannot copy content of this page

تلفن نوبت دهی کلینیک