زگیل پوستی کودکان:انواع، علت، درمان

عفونت‌های پوستی ناشی از ویروسی از خانواده ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، زگیل نامیده می‌شود. آن‌ها اغلب تا زمانی که لمس نشوند بی‌درد هستند و در بچه‌ها رایج می‌باشند. زگیل‌ها زمانی دردناک می‌شوند که در کمر یا قسمت‌هایی از بدن ایجاد می‌شوند که اغلب ضربه می‌خورند یا لمس می‌شوند. زگیل‌ها معمولاً در قسمت‌های بدن یافت می‌شوند که رطوبت دارند مانند زخم‌ها و بریدگی‌های کوچک که بر روی انگشتان، دست و پاها وجود دارند. خوشبختانه درمان‌های بسیاری برای زگیل وجود دارد که می‌تواند کودک شما را از شر زگیل‌ها آزاد کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#83d5ed”]

ایجاد زگیل‌های پوستی در کودکان بیماری خطرناکی به شمار نمی‌رود و به‌راحتی قابل درمان است. در صورتی که با علائم زگیل در کودک خود مواجه شدید او را نزد متخصص اطفال ببرید تا بهترین و مؤثرترین راه را برای درمان او پیشنهاد کند. متخصصین ما در کلینیک تخصصی اطفال امید آماده پاسخگویی به سؤالات شما در زمینه زگیل در کودکان هستند. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌های 02188898440 و 02188898441 تماس بگیرید.

انواع زگیل‌ها

• زگیل‌های معمولی بر روی انگشتان دست و پشت
  • زگیل پالمر، همان‌طور که از نام آن مشخص است، بر روی کف دست یافت می‌شود.
  • زگیل‌های پاتوژن روی پاها، معمولاً پاشنه پا، رشد می‌کنند.
  • زگیل‌های تخت معمولاً کوچک‌تر و نرم‌تر از سایر زگیل‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند در تعداد زیاد، حتی تا 20 تا 100 عدد در یک زمان، رشد کنند.  زگیل‌های تخت در کودکان معمولاً بر روی صورت قرار می‌گیرند.
  • زگیل‌های رشته‌ای که شبیه خطوطی است که جادوگران کارتونی در چانه‌ها یا بینی خود دارند. آن‌ها به‌طور معمول بر روی صورت به‌ویژه پلک‌ها و لب‌ها پدیدار می‌شوند.

علل زگیل

زگیل‌های ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی رشد غیرسرطانی پوست هستند. آن‌ها هنگامی ایجاد می‌شوند که ویروس معمولاً از طریق برش کوچک یا خراش به پوست حمله می‌کند. این ویروس باعث رشد سریع سلول‌ها در لایه بیرونی پوست می‌شود. زگیل‌ها معمولاً همرنگ پوست هستند اما می‌توانند تیره‌تر هم باشند. آن‌ها می‌توانند زبر یا صاف باشند.

علائم زگیل

زگیل‌ها در طیف گسترده‌ای از اشکال و اندازه‌ها ظاهر می‌شوند. زگیل ممکن است برآمده و با سطح زبر باشند یا صاف و نرم باشند. رگ‌های خونی کوچک به هسته زگیل کشیده می‌شوند تا خون به آن‌ها برسد و رشد کنند. در هر دو زگیل معمولی و صاف این رگ‌های خونی ممکن است به شکل نقاط تاریک در مرکز زگیل ظاهر شوند. زگیل‌ها معمولاً بدون درد هستند اما زگیل‌هایی که در نقاط فشار مانند انگشت یا کف پا رشد می‌کنند ممکن است دردناك باشند.

تشخیص زگیل

پزشک معمولاً فقط با نگاه کردن به پوست می‌تواند زگیل را تشخیص دهد. پزشک ممکن است نمونه‌ای از زگیل را در بیاورد و زیر میکروسکوپ بررسی کند. این نمونه‌برداری زمانی انجام می‌شود که پزشک مطمئن نیست پوست رشد یافته زگیل است یا خیر و همچنین پوست رشد یافته تیره‌تر از پوستی است که در اطراف آن قرار دارد، پچ های نامنظم روی پوست است، خونریزی دارد یا زگیل بزرگ است و سریع رشد می‌کند.

درمان زگیل

زگیل همیشه به درمان نیاز ندارد زیرا معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. پزشکان ممکن است در صورت بروز درد و یا ایجاد مشکل در فعالیت‌های روزانه زگیل را از بین ببرند اما زگیل اگر هم درمان نشود ممکن است در 6 ماه تا 2 سال خودبه‌خود ناپدید شود.

روش‌هایی که برای درمان زگیل در کودکان می‌توان به کار برد عبارتند از:

داروها

داروهایی که برای زگیل استفاده می‌شوند دارای اسید سالیسیلیک است که باعث کاهش و از بین رفتن زگیل می‌شوند. این داروها به‌صورت مایع، ژل، پد یا پماد مصرف می‌شوند و به‌عنوان داروهای بدون نسخه و تجویزی در دسترس هستند. نمونه‌هایی از این داروها  Compound W، Duofilm  و HP Occlusal هستند.
قبل از استفاده از دارو، زخم‌ها باید در آب به مدت 5 دقیقه خیس شوند و سپس به‌آرامی با پارچه تمیز شوند تا این دارو به‌راحتی نفوذ کند.
این پارچه شستشو نباید دوباره استفاده شود تا از عفونت مجدد جلوگیری شود. دارو باید روزانه مصرف شود و برای چندین هفته ممکن است نیاز شود.
حتی در هنگام استفاده از داروهای بدون نسخه نیز باید از پزشک مشاوره گرفته شود؛ زیرا آن‌ها بسیار قوی هستند و می‌توانند به پوست سالم نیز آسیب برسانند.

فریز کردن زگیل با مایع نیتروژن

استفاده از نیتروژن برای درمان زگیل‌ها کریوتراپی نامیده می‌شود. درمان باید 2 تا 4 بار در هر 1 تا 3 هفته تکرار شود. در این روش، پزشکان از نیتروژن مایع برای فریز کردن زگیل استفاده می‌کنند و می‌توانند باعث ناراحتی خفیف شود. اگر این روش اثری نداشته باشد ممکن است نیاز به درمان دیگری باشد.

نوار داکت

استفاده از نوار داکت درمان خانگی برای رفع زگیل است که بر روی زگیل قرار داده می‌شود و تنها چند ساعت در هفته برداشته می‌شود. نوار نیز باید تعویض شود. اثربخشی این درمان زیاد نیست و قبل از استفاده از آن برای فرزندتان باید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان‌های دیگر

هنگامی که درمان‌های دیگر مؤثر نیست پزشکان ممکن است با استفاده از لیزر زخم را بسوزانند. این روش درمانی مؤثر است اما می‌تواند جای زخم را باقی بگذارد.

مواردی که هنگام ایجاد زگیل باید رعایت شود

هنگامی که با زگیل برخورد می‌کنید مواردی وجود دارد که والدین باید در ذهن داشته باشند.

• زگیل را در آب بشویید تا پوست خیس بخورد و نرم شود و با سوهان پوست مرده را از بین ببرید و پس از آن دارو را مصرف کنید. این سوهان هرگز نباید برای ناخن‌ها و پوست اطراف آن مورداستفاده قرار گیرد.
  • وقتی دارو اعمال می‌شود حتماً زگیل را بپوشانید و اجازه ندهید کودک زگیل را بخاراند، بمالد یا لمس کند زیرا لمس زگیل ویروس را به مناطق دیگر گسترش می‌دهد.

پیشگیری

بهترین راه برای جلوگیری یا کاهش خطر ابتلا به زگیل یا گسترش زگیل‌ها این است که از آلودگی متقابل جلوگیری کنید. برای رسیدن به این، برخی از نکات ساده زیر را امتحان کنید:

پیشگیری از زگیل

بهترین راه برای جلوگیری یا کاهش خطر ابتلا به زگیل یا گسترش زگیل‌ها این است که از آلودگی جلوگیری کنید. برای رسیدن به این هدف برخی از نکات ساده زیر را امتحان کنید:

اجتناب از جویدن ناخن

نفوذ این ویروس در پوست آلوده راحت‌تر است. ازاین‌رو از جویدن ناخن انگشتان دست و پوست اطراف آن برای کاهش خطر ابتلا به زگیل پرهیز کنید.

اجتناب از بازی با زگیل

بازی کردن با زگیل عفونت را گسترش می‌دهد. ازاین‌رو توصیه می‌شود که زگیل‌ها با استفاده از باند پوشش داده شوند تا از بازی کردن از آن‌ها جلوگیری شود.

دست‌ها و پاها را خشک کنید

زگیل‌ها در مناطق مرطوب گسترش می‌یابند. خشک نگه‌داشتن دست‌ها و پاها کنترل زگیل را آسان‌تر می‌کند.

اصلاح با دقت

از آنجایی که مسواک زدن، کوتاه کردن ناخن، شانه کردن یا تراشیدن مناطق آلوده به زگیل باعث گسترش ویروس می‌شود از این کارها اجتناب کنید یا با دقت انجام دهید. اگر زگیل را لمس کردید دستان خود را بشویید.

وسایل را جدا کنید

سنگ‌پا و سوهان‌هایی که برای درمان زگیل مورد استفاده قرار می‌گیرند نباید بر روی دیگر قسمت‌های بدن استفاده شوند زیرا می‌توانند ویروس را منتقل و قسمت‌های دیگر را آلوده کنند.

مقالات اخیر

You cannot copy content of this page

تلفن نوبت دهی کلینیک