لتارژی در کودکان و درمان آن بر اساس تشخیص درست عامل ایجاد کننده

علت اینکه لتارژی یک نشانه رایج در ارتباط با بیماری است این است که بدن نیاز به انرژی بیشتری برای مبارزه با عفونت ویروسی، باکتری، قارچی و یا سایر انواع عفونتها دارد. از انرژی برای تولید پادتن‌ها یا گلوبولین‌های ایمنی برای کمک به از بین بردن این عفونت استفاده‌می‌شود. در حالی که به ندرت پیش‌می‌آید که علائم لتارژی به تنهایی شرایط اضطراری تلقی‌شوند اما این علائم می‌توانند یکی از اولین علائم بیماری در کودک شما باشند.لتارژی در کودکان به بیماری‌هایی مانند آلرژی و مننژیت مربوط‌می‌شود. علائم لتارژی شامل خوابیدن در تمام روز، حساسیت به سردی، ورم، سرفه، یبوست ، اضطراب و دلهره، کم‌ اشتهایی، تنگی نفس یا ضعف در عضلات می‌باشد لذا در صورت مشاهده‌ی علائم ذکرشده در کودکتان به پزشک اطفال مراجعه‌کرده و در خصوص این علائم با وی صحبت‌کنید. معمولا در چنین شرایطی پزشک کودک شما را معاینه جسمانی‌می‌کند که ممکن‌است شامل بررسی ضربان قلب، معاینه گلوی کودک یا گرفتن آزمایش خون می‌باشد. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن کودک هنوز در حال رشد است لذا بخاطر‌داشته باشید که ابتلا به بیماری در کودکان امری طبیعی است اما در صورت لزوم در خصوص بیماری لتارژی حتما با پزشک اطفال مشورت‌کنید و بدین ترتیب می‌توانید با درمان به موقع از بروز عوارض ناشی از آن جلوگیری‌کنید.

بیماری لتارژی ممکن‌است که شامل دامنه‌ی زیادی از رفتارها باشد که این دامنه می‌تواند از حالت عدم‌تحرک کودک تا خستگی مفرط را دربربگیرد. کودکان مبتلا به لتارژی معمولا دارای ظاهری خسته و بدون انرژی هستند. البته همچنین لتارژی می‌تواند با تغییرات روانی همچون بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌های روزانه و یا احساس غمگینی یا افسردگی کلی همراه باشد.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در کلینیک تخصصی اطفال امید  تحت نظر دکتر، می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ تماس‌بگیرید.

علل بروز لتارژی در کودکان چیست؟

بی‌خوابی

کودکانی که از خواب کافی برخوردار نیستند غالبا در طول روز احساس بی‌حالی و لتارژی دارند. بدلیل کم‌خوابی، کودک دچار خستگی مفرط و مستمر شده و قادر به تمرکز بر روی فعالیت‌های روزانه‌ی خود نخواهد بود. زمانی که کودک از خواب کافی برخوردار نباشد، احساس خستگی به کرات در وی دیده‌می‌شود. ۷ الی ۸ ساعت خواب در روز برای انجام فعالیتهای صحیح روزمره و همچنین پیشگیری از لتارژی برای کودک لازم است. اختلالات خواب از جمله بی‌خوابی و آپنه خواب (وقفه تنفسی در خواب) نیز می‌تواند باعث تحریک بی‌حالی در کودک شود.

سوءتغذیه

کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند، دچار علائم بیماری لتارژي می‌شوند. در این دسته از کودکان، سطح انرژي به مقدار قابل‌توجهی افت می‌کند. از آنجایی که بدن این کودکان مقدار پروتئین، ویتامین و مواد آلی موردنیاز خود را دریافت‌نمی‌کند لذا میزان سطح فعالیت‌های آنان به شدت کاهش‌می‌یابد. هیپوگلیسمی ناشی از تغذیه نامناسب می‌تواند سبب لتارژی در کودکان شود.

کم‌خونی

این وضعیت باعث کاهش چشمگیری در شمار سلول‌های قرمز خون می‌شود. از آنجایی که این سلول‌ها اکسیژن را به اندام‌های مختلف بدن می‌رسانند لذا کم‌خونی باعث کمبود اکسیژن شده و کودک را دچار لتارژی یا بی‌حالی می‌کند. فقر رژیم‌غذایی وکمبود آهن شایع‌ترین عامل بروز لتارژی در نوزادان است.

تب

غالبا تب  و لتارژی در کودکان با هم مرتبط است. عموما تب در کودکان بر اثر عفونت‌های ویروسی از قبیل سرماخوردگی عادی و آنفولانزای فصلی رخ‌می‌دهد. تبی که درجه حرارات آن از ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتیگراد است جدی نیست اما می‌تواند باعث ناراحتی کودک شود. معمولا در این شرایط کودک پاسخگوی اطرافیان نبوده و کمترین تعامل کلامی را با افراد دور و بر خود برقرارمی‌کند. با این حال، نوزادانی که ۶ هفته است که بدنیا آمده‌اند و از تب بالا (بیش از ۳۸ درجه) رنج‌می‌برند باید فورا تحت‌درمان قرار‌گیرند چراکه این درجه از تب نشان از بیماری جدی دارد.

افسردگی

کودکانی که از افسردگی رنج‌می‌برند کم‌کم دچار لتارژی می‌شوند. اگرچه افسردگی یک مشکل روانی است اما  باعث کاهش انرژی شده و کودک را بیشتر بی‌حال می‌کند. احساس خستگی همراه با اضطراب و دلهره از جمله علائم افسردگی می‌باشند. معمولا کودکانی که دچار افسردگی هستند حتی نمی‌توانند ایستادن را نیز تحمل‌کنند.

استرس

در دنیای رقابتی امروز، کودک در انتظارات زیاد والدین گیر‌کرده‌اند. فشار از جانب والدین جهت خوب درس‌خواندن و انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌تواند کودک را دچار استرس کند. استرس نیز می‌تواند باعث لتارژی، خمودی و بی‌علاقگی به انجام هرگونه فعالیتی کند.

مننژیت

مننژیت  که منجر به لتارژي شدید می‌شود در تعداد زیادی از کودکان رخ‌می‌دهد. مننژیت که یک عفونت است، باعث التهاب غشای محافظ مغز و ستون‌فقرات در برابر آسیب‌های خارجی می‌شود. کودکانی که به مننژیت مبتلا می‌شوند از سردرد، تب و خوابیدن بیش‌از حد معمول رنج‌می‌برند. این دسته از کودکان بدون انرژی بوده و علاقه‌ای به انجام فعالیت های داخل سالن و یا فضای باز ندارند.

علائم در کودکان

غالبا وجود علائم غیرعادی در بین کودکان امری طبیعی بوده و جای نگرانی نیست اما برخی از علائم به مسائل بزرگتر و جدی‌تری اشاره‌دارند. جهت کمک در چنین شرایطی وجود این علائم را به والدین خود اطلاع‌دهید. بخاطرداشته‌باشید که در صورتی که این علائم تا چند روز رفع نشدند به پزشک اطفال مراجعه‌کنید.

عدم‌پاسخگویی به صدای بلند

در صورتی که نوزادان و کودکان تازه به دنیا آمده شنوایی خوبی نداشته‌باشند نمی‌توانند این موضوع را به بزرگسالان انتقال‌دهند. همچنین این نوزادان به هر محرکی مورد انتظار ما‌ پاسخ‌نمی‌‌دهند. در بسیاری از شرایط، اما نه همه شرایط، نوزادان به صفحه‌شنوایی نیازدارند. اگر متوجه‌شدید که فرزند شما به صدای بلند واکنش‌ نشان‌نمی‌دهد و یا صدای بلند او را اذیت‌نمی‌کند  در این خصوص به پزشک متخصص اطفال مراجعه‌کنید تا  مشکلات شنوایی وی را معاینه‌‌کنید.

از دست‌دادن شنوایی

با بزرگ‌شدن کودکان و آشنا‌شدن آنها با وسایل موسیقی شخصی، موسیقی با صدای بلند، بازی‌های رایانه‌ای، تلویزیون و حتی خیابانهای پرسروصدای شهر، قدرت شنوایی آنها در معرض خطر قرارخواهدگرفت. حدود ۱۲.۵ درصد از کودکان ۶ تا ۱۹ ساله بر اثر قرارگرفتن در معرض صدای بلند دچار مشکلات شنوایی بصورت دائمی می‌شوند. به کودکتان کمک‌کنید تا سطح صداهای اطراف وی در سطح ایمنی باشد. زمانی که از هدفون استفاده‌می‌کنند هرگز اجازه‌ندهید که صدای آن از نیمه بالاتر رود. همین موضوع در مورد تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و فیلم صدق‌می‌کند. مدت زمانی که کودک شما در اطراف صداهای بلند سپری‌می‌کند را حد ممکن محدودکنید.

عدم تمرکز

همچنین کودکان نمی‌توانند به شما بگویند که دچار آشفتگی ذهنی و یا عدم‌تمرکز شده‌اند اما برای فهمیدن آن راه‌هایی وجوددارد. اگر ظاهر کودک شما هرگز بر روی چیزی متمرکز نیست و یا در پیداکردن اشیاء نزدیک خود از جمله صورت و دست شما مشکل دارند باید به پزشک اطفال این موضوع را اطلاع‌دهید. در سنین مدرسه به لوچ‌نگاه‌کردن کودک، مشکل وی در خواندن متون و یا بیش از حد نزدیک نشستن به تلویزیون توجه‌کنید. چنانچه که کودک شما عملکرد خوبی در مدرسه ندارد اطمینان حاصل‌کنید که آیا او می‌تواند بخوبی تخته کلاس را ببیند یا نه. بسیاری از کودک از عملکرد ضعیفی برخوردارند و یا از آنها بعنوان دانش‌آموز مختل‌کننده‌ی کلاس یادمی‌شود و یا حتی دانش‌آموزان حواس‌پرت نامیده‌می‌شوند در حالیکه ممکن‌است مشکل آنها تنها ضعف در بینایی باشد. مالیدن چشمان بطور دائم یکی از نشانه‌های مشکلات بینایی است.

تب بالا و سردرد شدید

کودکان در اکثر مواقع بنا به بیماری‌هایی همچون ویروس‌های معده، مشکلات شبانه‌روزی و عفونت‌های جزئی دچار تب می‌شوند. زمانی که تب بالا با سردرد شدید همراه می‌شود بطوری که کودک به سختی می‌تواند چشمان خود را بازکند، باید گفت که این شرایط نشانه‌ای از یک مشکل جدی و بزرگ است و باید هرچه زودتر به پزشک اطفال مراجعه شود تا از احتمال بروز مننژيت پیشگیری‌کند. اگر این وضعیت به موقع درمان‌شود می‌تواند از عوارض احتمالی و حتی مرگ جلوگیری‌کند.

شکم‌درد

درد شکم در بین کودکان بسیار شایع‌است چراکه آنها رژیم‌های غذایی جدید، غذاهای تازه و یا هرزگاهی از غذاهای بیرون و هله‌هوله مصرف‌می‌کنند. اگر شرایط کودک شما فراتر از شکم‌درد باشد ممکن است مشکل وی بزرگتری از آنچه باشد که فکر‌می‌کنید. در زیر برخی از این علائم آمده‌اند:

• درد شکم در قسمت پایین و سمت‌ راست شکم
  • درد شکم به هنگام لمس‌ آن

در این شرایط ممکن‌است که مشکل کودک شما آپاندیس باشد. تفاوت اصلی بین آپاندیس و درد شکم این است که در آپاندیس درد شکم به مرور زمان شدیدتر می‌شود.

خستگی مفرط

چنانچه که کودک شما علائم خستگی مفرط را دارد و یا از انرژي معمولی خود برخوردار نیست ممکن‌است که دچار مشکلی شده‌باشند. چندین عامل باعث خستگی مفرط در کودکان می‌شوند. لازم به ذکر است که شکایت و گلایه‌ی کودکان در این شرایط را به پای شب‌بیداری‌های دیر وقت و یا دوران نوجوانی ننویسید. در این شرایط پزشک تمامی احتمال از جمله کم‌خونی، سوءجذب، سردرد و افسردگی را بررسی‌می‌کند. شاید کودک شما از حرف‌زدن در مورد مسائل خاص پزشکی و یا اجتماعی در جلوی شما معذب‌باشد لذا بهتر است که این فرصت را به نوجوانان بدهید تا با پزشک بطور خصوصی صحبت‌کنند و آنها را تنها بگذارید.

مشکلات تنفسی

برخی از این علائم شامل مشکلات تنفسی به هنگام بازی یا ورزش‌کردن، صدای سوت‌زدن تولید‌کردن به هنگام بازدم،  تنگی نفس و یا مشکل در بهبودیافتن از عفونت تنفسی می‌باشد. نمی‌توان بیماری آسم را درمان‌کرد اما می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آن کمک‌کرد و یا در صورت بروز حملات آسمی آنها را متوقف‌ساخت. اگر متوجه‌شدید که فرزندتان دچار مشکلات تنفسی است با پزشک متخصص اطفال در این خصوص صحبت‌کنید.

کاهش‌ وزن

نوسانات ناچیز در وزن کودک امری عادی است اما کاهش وزن بی‌مورد جای نگرانی دارد. کاهش وزن بیش از حد و ناخواسته می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل یا بیماری در کودک شما باشد. در اینگونه مواقع، مراجعه به پزشک متخصص اطفال و مشورت با وی در خصوص مشکل به‌وجودآمده بسیار حائز اهمیت است.

تشنگی مفرط

دویدن و بازی‌کردن به مدت زیاد نیازمند هیدارسیون کافی است اما تشنگی بیش از حد مسئله‌ای دیگر است. چنانچه متوجه‌شدید که کودک شما سیرآب نمی‌شود و نمی‌تواند تشنگی خود را رفع‌کند به پزشک مراجعه‌کرده و در خصوص احتمال مبتلابودن کودکتان به دیابت با وی مشورت‌کنید. عطش و تشنگی مفرط یکی از نشانه‌های بیماری است. سایر علائم می‌تواند شامل افزایش ادرار، گرسنگی مفرط، کاهش وزن و خستگی زیاد باشد. اگر هرگونه از این علائم در کودک شما دیده‌می‌شود بایستی فورا او را نزد پزشک ببرید تا معاینه‌شود.دلایل بسیاری برای مراجعه به پزشک در طی دوران سنین رشد وجوددارد. در حالیکه برخی از مراجعت‌ها به پزشک عادی است اما برخی دیگر جدی هستند. اگر شما و یا کودکتان از وجود علائم جدی آگاه‌شدید در اینصورت می‌توانید با درمان به موقع از بروز عوارض بعدی جلوگیری‌کنید.

تشخیص لتارژي در کودکان

تشخیص لتارژی در کودکان آسان نیست اما خوابیدن بیش از حد معمول و یا احساس خستگی بعد از خواب از جمله علائم لتارژی در کودکان است. می‌توان از روی تغییر در رفتار کودک نیز می‌توان پی‌برد که وی دچار لتارژی شده‌است یا نه. کودکان مبتلا به لتارژی یا به عبارتی دیگر کودکان بی‌میل از بی‌علاقگی و خمودی رنج‌می‌برند. این کودکان سست و خواب‌آلود هستند که این می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک بیماری جدی همانند ذات‌الریه باشد.در موارد نادر، خستگی و ضعف مستمر در کودکان همراه با مشکلات کبدی، نارسایی کلیوی و اختلالات تیروئیدی همچون پرکاری تیروئید است. در کل، سبک زندگی امروزی که پر از آشوب و استرس است خستگی مفرط امری نسبتا عادی است. با این حال، عدم انرژي غیرعادی به مدت زیاد نیاز به مراقبت پزشکی دارد تا علائم ناشی از آن شناسایی‌شود.

درمان لتارژی در کودکان

کنترل رژیم غذایی یکی از بهترین شیوه‌های درمانی و پیشگیری از لتارژی کودک است. بعنوان والدین کودک، بایستی از تغذیه سالم کودک اطمینان حاصل‌کنید. عادت بد نخوردن صبحانه یا خوردن موادغذایی ناسالم در اغلب موارد منجر به پایین‌آمدن سطح انرژی در کودکان می‌شود. توجه‌داشته باشید که صبحانه و ناهار مهمترین وعده‌ی غذایی روز هستند لذا صبح خود را با خوردن صبحانه‌ای آغازکنید که سرشار از پروتئین و کربوهیدرات است. خوردن ۲ یا ۳ تکه از نان غلات آغشته به کره بادام و یک کاسه غله کامل می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای  صبحانه باشد. همچنین کودکان می‌توانند از تخم‌مرغ آب‌پز به همراه گوشت ماهی و گوشت بدون‌چربی نیز بعنوان یک وعده‌غذایی در صبحانه استفاده‌کنند. بیادداشته ‌باشید که کودکتان حتما قبل از رفتن به مدرسه یک لیوان شیر بنوشد. خوردن سبزیجات به همراه ناهار و شام جزء موارد ضروری است. خوردن کاهو و بادام به همراه ناهار می‌تواند مواد‌مغذی و ضروری بدن را فراهم‌کرده و میزان سطح‌ انرژی فرد را در تمام طول روز بالانگه‌دارد. از سرخ‌کردن زیاد موادغذایی اجتناب‌کنید و بجای آن از شیوه‌های آشپزی سالم مانند بخارپز‌کردن، سرخ‌کردن همراه با هم‌زدن، کباب‌کردن و پختن استفاده‌کنید.

هشدار

‌اگر مودک شما در حالتی شبیه به کما قرارگیرد و به هیچگونه پرسشی پاسخ‌ندهد، صحبت‌نکند و یا تحرک‌نداشته‌باشد در این صورت لتارژي تبدیل به یک وضعیت اورژانسی می‌شود که باید بلافاصله تحت‌درمان قرارگیرد زیرا این وضعیت نشان‌می‌دهد که کودک شما به شدت بیمار است. بخاطر‌داشته باشید که سایر علائم ناشی از لتارژی از قبیل تغییر در رفتار عادی کودک نیز نیازمند مراجعه به دکتر است.