واکسن آبله مرغان کودکان:پاسخ ایمنی فعال علیه عفونت ویروس وارسیلا

واکسن آبله مرغانواکسیناسیون بهترین راه محافظت در برابر آبله مرغان و عوارض آن است. آبله مرغان که با نام واریسلا نیز شناخته می‌شود، یک بیماری به شدت مسری است که عامل ویروسی دارد. این ویروس درون ارگانیسم باقی می‌ماند و می‌توانند چندین سال بعد مجدداً فعال شود، که باعث زونا خواهد شد. این واکسن برای تمام کسانی که یک ساله یا بزرگتر هستند و در برابر آبله مرغان محافظت نشده‌اند توصیه می‌شود. افرادی که در برابر آبله مرغان واکسینه می‌شود، کمتر از سایرین در معرض ابتلا به زونا هستند. زنانی که این واکسن را دریافت می‌کنند باید از بارداری تا یک ماه پس از تزریق واکسن خودداری کنند. اولین دوز واکسن آبله مرغان معمولاً به نوزادان در سن ۱۸ ماهگی زده می‌شود. این دوز بهمراه واکسن بیماری‌های سرخک ، اریون ، سرخجه و واکسن آبله مرغان (MMR-Var) زده می‌شود که در برابر این چهار بیماری کودک را محافظت خواهد کرد. متخصصین صیانت در برابر بیماری‌ها مستقر در کبک کانادا توصیه می‌کنند کودک دوز دوم آبله مرغان را نیز دریافت کند تا حفاظت در برابر آبله مرغان برای کودک کامل شود، همچنین به کنترل بهتر عفونت کمک کند و تعداد موارد این بیماری را کاهش دهد. دوز دوم این واکسن تنها در برابر آبله مرغان مصونیت ایجاد می‌کند.

واکسن آبله مرغان تزریق یک آمپول است که می‌تواند تقریباً از هر کسی که این واکسن را می‌زند در برابر ابتلا به آبله مرغان حفاظت کند. این واکسن از ویروس زنده ولی ضعیف یا کم توان شده ساخته شده است. ویروس‌هایی که کم توان شده‌اند، تأثیر بدخیمی کمتری از ویروس‌هایی دارند که کم توان نشده‌اند. اگرچه ویروس‌ موجود در واکسن آبله مرغان عموماً نمی‌تواند باعث بیماری شود، ولی با این حال این ویروس‌ها باعث تحریک پاسخ سیستم ایمنی بدن خواهند شد. این پاسخ سیستم ایمنی بدن است که به شخصی که واکسن آبله مرغان را تزریق کرده، مصونیت در برابر این بیماری را می‌بخشد.

آبله‏ مرغان از آن دست بيماري‌هاي ويروسي و واگيردار است كه شيوع آن در كودكان زياد است. متخصص کودکان و نوزادان در کلینیک تخصصی امید، پادتن ضد آبله مرغان را به منظور درمان یا پیشگیری تزریق می کنند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با شماره‌  ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱  تماس بگیرید.

چرا باید واکسن آبله مرغان را تزریق کرد؟

اکثر موارد آبله مرغان نسبتاً خفیف هستند و دوره بیماری پنج الی ده روز طول می‌کشد. ولی در مواردی گزارش شده که در درصد کمی از افراد این بیماری بسیار جدی بوده، و حتی با خطر مرگ همراه بوده است. پیش از تأیید شدن واکسن واریسلا (آبله مرغان)، حدوداً تعداد زیادی مرگ و بستری شدن بر اثر آبله مرغان بصورت سالانه ثبت می‌شد. خطر عوارض جدی و مرگبار این بیماری در میان کودکان، سالخوردگان و افرادی که سیستم ایمنی تضعیف شده دارند بیشتر از سایرین است. ولی هر کسی می‌تواند به عوارض جدی این بیماری مبتلا شود و هیچ راهی برای تشخیص آن فرد وجود ندارد.

دلیل دیگری نیز برای تزریق واکسن آبله مرغان وجود دارد. این بیماری شدیداً مسری است و بدون واکسن، به راحتی می‌تواند از طریق تماس مستقیم یا از طریق هوا با عطسه و سرفه منتقل شود. همچنین، ممکن است تنها با تماس مستقیم پوستی با مایعات خارج شده از بثورات پوستی آبله مرغان نیز فرد به این بیماری مبتلا شود. به همین دلیل، کسانی که به آبله مرغان مبتلا شده‌اند را باید برای حدوداً یک هفته یا بیشتر از مدرسه یا مهدکودک دور نگاه داشت تا تمام بثورات پوستی خشک شده و روی آن پوسته تشکیل شود. این بیماری باعث ایجاد راش پوستی خارشی می‌شود که معمولاً حدود ۲۰۰ الی ۵۰۰ تاول را روی تمام سطح بدن ایجاد می‌کند، عوارض دیگر این بیماری سردرد ، سرفه و نق زدن کودک است. به همین خاطر حتی در شرایطی که این بیماری خفیف است، باز هم می‌تواند ۵ الی ۱۰ روز ناراحتی ایجاد کند.

چه کسی باید از واکسن آبله مرغان استفاده کند؟

واکسن آبله مرغان برای تمام کودکان زیر ۱۳ سالی که هنوز به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند توصیه می‌شود. همچنین برای تمام جوانان و بزرگسالانی که این واکسن را دریافت نکرده و تا بحال به آبله مرغان مبتلا نشده‌اند نیز توصیه می‌گردد. اگر پیش از این به آبله مرغان مبتلا شده‌اید، نیازی به واکسن زدن نیست. اخیراً این واکسن بعنوان بخشی از ترکیب واکسن‌های معروف به ام ام آر وی (MMRV) تبدیل شده است که مصونیت در برابر بیماری‌های سرخک، اریون، سرخجه و واریسلا (آبله مرغان) را ایجاد می‌کنند.

آیا کسانی هستند که نباید از واکسن آبله مرغان استفاده کنند؟

هر کسی که در زمان تزریق واکسن آبله مرغان، به بیماری متوسط یا شدیدی مبتلا شده‌اند باید صبر کنند تا بیماری خوب شده و سپس تزریق را انجام دهند. همچنین، هر کسی که نسبت به دوز اول این واکسن واکنش‌های آلرژیک نشان داده نباید دوز دوم واکسن را دریافت کند. سایر کسانی که نباید این واکسن را دریافت کنند عبارتند از:

• زنان باردار، زیرا تأثیر واکسن بر جنین ناشناخته است
  • هر کسی که نسبت به ژلاتین آلرژی دارد، نسخه بدون ژلاتین واکسن واریسلا نیز وجود دارد.
  • هر کسی که نسبت به نئومیسین آلرژی دارد
  • افراد مبتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی بدن
  • کسانی که دوز بالایی از استروئید را دریافت می‌کنند
  • هر کسی که تحت درمان‌های اشعه ایکس، دارویی یا شیمی درمانی برای سرطان قرار دارد
  • کسانی که پنج ماه پیش از تزریق واکسن، انتقال خون یا فرآورده‌های خونی دریافت کرده‌اند

واکسن آبله مرغان چطور کار می‌کند؟

آبله مرغان در کودکانواکسن آبله مرغان یک واکسن زنده و حاوی مقدار کمی از ویروس تضعیف شده عامل آبله مرغان است. این واکسن سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند تا آنتی بادی‌هایی را تولید کند که به محافظت در برابر آبله مرغان کمک کنند.

اگر سوالی در مورد واکسن آبله مرغان دارید در این قسمت کلیک کنید.

به چند تزریق از واکسن آبله مرغان برای ایجاد مصونیت در برابر این بیماری نیاز است؟

واکسن واریسلا در دو دوز تزریق می‌شود. برای کودکان دوز اول در سنین بین ۱۲ الی ۱۸ ماهگی زده می‌شود. دوز دوم معمولاً در سنین ۴ الی ۶ سالگی تزریق خواهد شد. کودکان در سنین بالاتر یا بزرگسالان باید دو بار تزریق را انجام دهند، با فاصله ۴ الی ۸ هفته بین تزریق اول و دوم.

آیا همراه با واکسن آبله مرغان عوارض جانبی وجود دارد؟

تمام داروها می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. ولی عوارض جانبی همراه با واکسن واریسلا عموماً خفیف است. شایع‌ترین آنها درد، قرمزی یا تورم در ناحیه تزریق می‌باشد. درصد کمی از مردم راش خفیف پوستی می‌زنند، که معمولاً اطراف نقطه‌ای که واکسن تزریق شده ایجاد می‌شود. عوارض جانبی شدید بسیار نادر است.

اگر ویروس در واکسن آبله مرغان زنده است، آیا می‌تواند باعث آبله مرغان شود؟

حدود دو درصد از کودکانی این واکسن را تزریق می‌کنند، به مورد بسیار خفیف آبله مرغان مبتلا می‌شود، که معمولاً بیشتر از ۵ الی ۶ تاول نخواهند زد.  همچنین ممکن است فردی که واکسن آبله مرغان را تزریق کرده در مراحل بعدی زندگی خود به آبله مرغان مبتلا شود. هنگامی که چنین اتفاقی بیفتد، بیماری تقریباً همیشه خفیف‌تر بوده و دوره ریکاوری سریعتر از افرادی خواهد بود که تزریق واکسن را دریافت نکرده‌اند. همچنین وقتی کسانی که واکسن را تزریق کرده‌اند، به این ویروس مبتلا می‌شوند، بثورات نیز از الگوی پوسته اندازی مشابهی پیروی نکرده و تاول‌ها نیز به اندازه کسانی که واکسن را تزریق نکرده‌اند محتوی مایعات نخواهد بود. ولی مسئله مهمی که باید به خاطر داشت این است که بیش از ۹۰ درصد کسانی واکسن را دریافت می‌کنند به آبله مرغان مبتلا نخواهند شد.

چطور می‌توان به کودک کمک کرد تا بهتر شود؟

واکسن آبله مرغان برای کودکبرای کمک به تسکین خارش، تب و ناراحتی آبله مرغان:

• هر سه الی چهار ساعت برای چند روز اول، از کمپرس خیس و سرد استفاده کنید، همچنین می‌توانید کودک را در آب سرد یا ولرم متمایل به سرد بخوابانید. محصولات حمام حاوی جو دو سر، که در مغازه‌ها و داروخانه‌ها یافت می‌شود، می‌تواند به تسکین خارش کمک کند. (حمام کردن باعث گسترش راش پوستی نخواهد شد.)
  • برای خشک کردن بدن با حوله بصورت ضربه‌ای بدن را خشک کنید (حوله را روی بدن نکشید.)
  • از پماد کالامین روی نواحی خارش‌دار استفاده نمایید (ولی نباید از این پماد روی صورت، مخصوصاً در نزدیکی چشم‌ها استفاده کرد).
  • از پزشک یا داروساز بخواهید به شما کرم مسکّن درد معرفی کند تا در نواحی دردناک ناحیه تناسلی استفاده کنید.
  • همچنین برای استفاده از داروهای بدون نسخه برای خارج با پزشک مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

برخی افراد ممکن است به مورد شدید آبله مرغان مبتلا شوند. با پزشک تماس بگیرید اگر

کودک هر یک از علائم زیر را داشت:

• تبی که برای بیش از ۴ روز پایدار بماند
  • تبی که به بیش از ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۸٫۹ درجه سلسیوس) برسد
  • تاول‌ها در هر ناحیه‌ای از بدن خیلی قرمز، گرم یا حساس شوند یا شروع به ترشح مایعات چرکی (مایعاتی غلیظ و با رنگ غیر عادی) کنند، زیرا ترشح این مایعات می‌تواند نشانه عفونت باکتریريال باشد.
  • بیماری شدید
  • دشواری در بیدار شدن یا رفتار غیر عادی
  • دشواری در راه رفتن
  • خشکی گردن