درمان دل درد شدید کودکان در شب و بعد از غذاخوردن با دارو و درمان خانگی

دل درد در کودکان یک مشکل رایج است. عارضه‌های دل درد در کودکان کوچک‌تر از ۱۱ سال شایع‌تر است و اغلب ناشی از تغییرات در خوردن و عادات روده است. اغلب موارد دل درد جدی نیستند و اغلب درمان‌های خانگی همه‌ی چیزی است که برای کمک به تسکین ناراحتی ضروری می‌باشد.

خیلی اوقات پیدا کردن علت دقیق دل درد کودک دشوار است. درد بدون علائم دیگر که به طور کامل در کمتر از ۳ ساعت از بین می‌رود، معمولا جدی نیست اما پدر و مادر باید مراقب باشند و در زمان مناسب برای کمک مناسب با پزشک تماس بگیرند.

دل درد سریعا شناخته و درمان شده در بچه‌ها روی هم رفته یک تشخیص کلی به همراه دارد، با این حال، درد تشخصی داده نشده و درمان نشده می‌تواند برای زندگی تهدید کننده باشد. در نتیجه، در اوایل بیماری کودک، با متخصص اطفال مشورت کنید تا مطمئن شوید که کودک مراقبت مناسب را دریافت می‌کند. درمان فرزند شما بستگی به این دارد که پزشک در مورد علت دل درد چه فکری می‌کند. دل درد در کودکان اغلب با مراقبت خانگی می‌تواند درمان شود. اطمینان حاصل کنید که کودک به اندازه کافی استراحت می‌کند، کودک برای اجتناب از کمبود آب بدن مایعات مصرف کند، از مصرف غذای جامد، آسپرین، آنتی بیوتیک‌ها (مگر اینکه توسط یک پزشک تجویز شده باشد) و مکمل‌های گیاهی جلوگیری شود. استامینوفن (تیلنول) می‌تواند در صورتیکه کودک دارای تب خفیف است، مصرف شود.

اگر فرزند دلبندتان دچار دل درد شده است می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی کودکان امید علت بیماری کودکتان را پیدا کرده و آن را درمان کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت درمان کودکتان با  شماره‌های ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

انواع دل درد کودکان کدامند؟

دل درد کلی در شکم نیمی از کودکان یا بیشتر رخ می‌دهد. درد موضعی در یک ناحیه شکم واقع شده است. دل درد می‌تواند یک بار رخ دهد، یا ممکن است در طول چندین ماه مکررا رخ دهد. درد شکمی عود کننده (RAP) عارضه‌ای است که کودکان ۴ تا ۱۱ ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علل درد شکمی در کودکان

مشکلات سلامتی زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به دل درد در کودکان شود، از جمله:

• مشکلات روده- یبوست ، کولیک ، یا روده‌ی تحریک‌پذیر .
  • عفونت‌ها- ورم معده و روده‌ها، عفونت‌های کلیه یا مثانه، یا عفونت در قسمت‌های دیگر بدن مانند گوش یا قفسه سینه.
  • مشکلات مرتبط با غذا- غذای خیلی زیاد، مسمومیت غذایی ، یا حساسیت غذایی
  • مشکلات خارج از شکم- فشار عضلانی یا میگرن
  • مشکلات جراحی- آپاندیس ، انسداد روده یا در خود گیری (تلسکوپ به کار بردن در بخشی از روده)
  • درد پریود- برخی از دختران ممکن است قبل از شروع عادت ماهیانه خود درد داشته باشند.
  • مسمومیت- مانند نیش عنکبوت، خوردن صابون

این درد نشانه چیست؟

علائمی که کودک مبتلا به بیماری دارد و باعث درد شکم می‌شود.

• کودک مریض و ناخوش احوال به نظر می‌رسد، کمتر از حد معمول فعالیت دارد، یا دراز کشیده است، تمایلی به حرکت کردن ندارد و یا در اطراف می‌لولد تا حالتی را پیدا کند که درد را کمتر کند.
  • استفراغ ، اسهال، نپدیرفتن و رد کردن غذا، و نپذیرفتن نوشیدنی.
  • تب ، پوست سرخ شده و یا رنگ پریده، پوست عرقی، و یا پوست بسیار خشک در صورتی که کودک دچار کم آبیباشد.
  • درد هنگام عبور ادرار (ادرار ریز)، عبور ادرار بسیار بیشتر از حد معمول.
  • دردی که کودک را بیدار نگه می‌دارد، و یا کودک را هنگام خواب بیدار می‌کند.

چه زمانی باید برای درد شکمی در کودکان به دنبال کمک فوری پزشکی بود؟

در صورتی که کودک دارای علائم زیر باشد، بلافاصله به پزشک یا بخش اورژانس مراجعه کنید:

• درد شدید یا دردی که بدتر می‌شود، یا دردی که موقیعتش حرکت کرده است.
  • تب یا لرز
  • رنگ پریده شود، عرق کند یا ناخوش احوال شود.
  • بیش از ۲۴ ساعت استفراغ کرده باشد.
  • تمایلی به خوردن و آشامیدن نداشته باشد.
  • خون در استفراغ یا مدفوع
  • مشکلاتی در عبور ادرار
  • راش پوستی همراه با درد
  • هر مشکل دیگر که والدین را دلواپس می‌کند.

چگونه متوجه بشیم کودکمان دچار این مشکل شده است؟

درد شکمی در کودکان دارای چندین علت بالقوه است که بر سیستم‌های چندگانه اندام تأثیر می‌گذارد و هر یک نیاز به یک مجموعه منحصر به فرد از آزمایش‌های تشخیصی دارد. پزشک یک سابقه کامل را به دست خواهد آورد و کودک را معاینه می‌کند، که احتمالا شامل معاینه رکتوم برای بررسی حضور خون خواهد بود. از این اطلاعات ممکن است پزشک دستور آزمایشات اضافی را بدهد.

• خون به احتمال زیاد کشیده خواهد شد و به آزمایشگاه برای شمارش سلول‌های خون (شمارش کامل خون، CBC)، آزمایش‌های عملکرد کبد، کشت‌های خون، سطوح آمیلاز، سطوح لیپاز و یا سطح سرب فرستاده می‌شود. ممکن است نمونه‌ای از ادرار برای آنالیز و کشت گرفته شود.
  • برای بررسی خون، باکتری‌ها یا انگل‌ها ممکن است نمونه مدفوع گرفته شود.
  • مطالعات تصویربرداری (اشعه ایکس و مطالعات مرتبط) ممکن است برای ارزیابی شکم انجام شود. سایر آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  • اولتراسوند از شکم یا بیضه‌ها
  • سی تی اسکن از شکم
  • تست‌های ویژه ، از جمله باریوم انما یا بلع، مانومتری مقعدی یا معاینه لگن، ممکن است بر اساس شرایط کودک دستور داده شوند.

چه دارویی برای دل درد بچه خوب است؟

درمان بر طبق سابقه، معاینه فیزیکی، نتایج آزمایش، و کودک منحصر به فرد و دلایل درد شکمی تجویز می‌شود. پزشک ممکن است به کودک مصرف استامینوفن (بدون آسپرین، سیلاپاپ کودکان، پانادول، لیکوپریین یا تیلنول) را برای کنترل تب تجویز کند. اکثر پزشکان هنوز از آسپرین در کودکان اجتناب می‌کنند. از آنتی بیوتیک‌ها اجتناب کنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود. پزشکان داروهای گیاهی را توصیه نمی‌کنند. اگر والدین از آنها استفاده کنند و بعد به پزشک مراجعه می‌کنند، مطمئن شوند که دقیقا آنچه که به کودک داده‌اند را به پزشک اطلاع دهند، زیرا این مواد ممکن است بر توصیه‌های درمان تاثیر بگذارند.

درمان خانگی

اغلب اوقات درد شکمی کودک با درمان خانگی بهتر می‌شود. درمان خانگی برای درد شکم اغلب به علائمی دیگر که با درد همراه هستند مانند اسهال، تهوع و استفراغ هستند، بستگی دارد.

در صورتی که کودک دارای درد خفیف شکم بدون علائم دیگر باشد، یکی از موارد زیر را در نظر بگیرید:

• هنگامی که کودک دل درد خفیف دارد، باید استراحت کند. بیشتر علائم در عرض ۳۰ دقیقه بهتر می‌شوند یا از بین می‌روند.
  • کودک باید مایعات شفاف مانند آب، آبگوشت، چای یا آبمیوه رقیق شده با آب را خرد خرد بنوشد.
  • کودک باید مدفوع کند.

اگر اقدامات بالا کار نکند، والدین ممکن است این موارد را نیز امتحان کنند:

• به کودک به جای ۲ تا ۳ وعده‌ی غذایی بزرگ، چندین وعده‌ی غذایی کوچک بدهند.
  • غذاهای ملایم مانند برنج، نان تست خشك یا کلوچه‌های کوچک، دلمه یا سس سیب به کودک بدهند. به کودک تا ۲۴ ساعت پس از از بین رفتن علائم، غذاهای تند، میوه‌های دیگر، و نوشیدنی‌هایی که کافئین دارند یا گاز دار هستند ندهید. این غذاها ممکن است دل درد کودک را بدتر کنند.
  • بدون اینکه ابتدا با پزشک صحبت کنید به کودک هیچگونه دارویی ندهید. داروها ممکن است درد را پنهان یا بدتر کنند.

چگونه می‌توان از بروز چنین دردی جلوگیری کرد؟

درد شکمی در کودکان اغلب می‌تواند پیشگیری شود. برخی از راهنمایی‌ها برای جلوگیری از درد شکمی در کودکان؛

• درد شکمی در کودکان اغلب ناشی از عادت‌های نامنظم روده است. با الگوهای طبیعی روده کودک آشنا شوید. همچنین از اندازه و درجه غلظت مدفوع کودک آگاهی داشته باشید. این به تعیین اینکه آیا یبوست مشکل است یا نه کمک می‌کند.
  • مطمئن شوید که کودک عادات خوردن منظم دارد. خوردن بیش از حد یک علت شایع ناراحتی شکمی است. کودک باید به آرامی غذا بخورد و هنگامی که احساس پری می‌کند خوردن را متوقف کند.
  • بلع هوا (قورت دادن هوا) می‌تواند منجر به دل درد و ورم شکم شود. کودک همچنین ممکن است خیلی آروغ بزند یا نفخ داشته باشد. جویدن آدامس و نوشیدنی‌های گازدار را برای جلوگیری از این مشکل محدود کنید. بسیاری از کودکان وقتی که اضطراب دارند و یا می‌ترسند، هوا را می‌بلعند.