درمان درد و التهاب عفونت آپاندیس در کودکان با دارو و عمل جراحی آپاندیس

آپاندیسیت به عفونت و تورم دردناک آپاندیس گفته می‌شود. آپاندیس یک عضو زائد مانند است که در سمت شکم قرار دارد. آپاندیس هیچ‌گونه عملکرد خاصی در سیستم گوارش ندارد و در انتهای سمت راست روده بزرگ قرار دارد. این زائده انگشتی بخشی از ساختار شکم محسوب می‌شود آپاندیسیت شایع‌ترین علت جراحی اورژانسی در کودکان است. جراحی و خارج کردن آپاندیس هیچ‌گونه تأثیر معکوسی بر عملکرد بدن ندارد.

اگر به تورم و عفونت آپاندیس کودک خود مشکوک هستید می‌توانید به متخصص ما در کلینیک تخصصی کودکان امید مراجعه کنید زیرا احتمال ترکیدن آپاندیس عفونی وجود دارد که یک مشکل جدی برای سلامت بیمار است. بنابراین باید پزشک برای تشخیص و تایید آپاندیسیت وقت کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند قبل از پاره شدن و پخش شدن عفونت در بدن اقدام به خارج کردن آن نماید. در برخی موارد می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیک آپاندیسیت را درمان کرد، در برخی موارد امکان تخلیه آپاندیس از طریق پوست وجود دارد. اگر کودک شما دچار آپاندیسیت شده است نباید به او داروهای مسکن بدهید، در این حالت خوردن و آشامیدن ممنوع است. خالی بودن شکم به آمادگی برای عمل سرعت می‌بخشد. جهت دریافت مشاوره و یا رزرو نوبت در کلینیک تخصصی کودکان امید با شماره های ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

عمل آپاندیس در کودکان چیست؟

در کودکان آپاندیس به علت پرشدن قسمت داخلی آپاندیس توسط مخاط، مدفوع، یا انگل ایجاد می‌شود. سپس آپاندیس ملتهب و عفونی می‌شود. در پی افزایش التهاب و تورم خون‌رسانی به آپاندیس متوقف می‌شود. برای سالم ماندن یک عضو از بدن باید به اندازه کافی به آن عضو خون برسد. هنگامی که جریان خون‌رسانی کاهش می‌یابد، آپاندیس به تدریج می‌میرد. هنگامی که تعدادی سوراخ در دیواره آپاندیس ایجاد می‌شود و مخاط، مدفوع، و سایر مواد به درون حفره شکم نشت می‌کنند، آپاندیس دچار پارگی می‌شود. بنابراین پخش شدن عفونت درون شکم به علت پاره شدن آپاندیس رخ می‌دهد.

علائم آپاندیس در کودکان

در این قسمت به شایع‌ترین علائم آپاندیس در کودکان اشاره می‌کنیم. با این حال علائم آپاندیسیت در کودکان مختلف، متفاوت است. این علائم عبارتند از:

• درد شکم: درد شکم از اطراف ناف شروع می‌شود و به سمت راست پایین شکم منتشر می‌شود، در برخی موارد درد از قسمت پایین و سمت راست شکم شروع می‌شود.
  • معمولا درد باگذر زمان بدتر می‌شود.
  • حرکت کردن، نفس عمیق کشیدن، دست زدن به شکم، سرفه کردن، و عطسه کردن باعث بدتر شدن درد می‌شود.
  • در صورت پاره شدن آپاندیس، درد در کل شکم منتشر می‌شود.
  • از دست دادن اشتها، تب و لرز
  • اختلالات خلق و خو
  • اسهال یا یبوست

چگونه آپاندیس در کودکان تشخیص داده می‌شود؟

علاوه بر معاینه شکم و بررسی پیشینه پزشکی از روش‌های تشخیصی برای تایید آپاندیسیت کودکان استفاده می‌شود که این روش‌ها عبارتند از:

• سونوگرافی شکم: در این روش تشخیصی از یک کامپیوتر و امواج صدا که فرکانس بالایی دارند برای تهیه تصاویر عروق خونی، بافت‌ها، و اعضای داخلی شکم استفاده می‌شود. از سونوگرافی برای مشاهده اعضای داخلی، فعالیت آنها، و بررسی جریان خون در عروق مختلف استفاده می‌شود.
  • سی‌تی‌اسکن شکم به کمک ماده حاجب و بدون ماده حاجب: یک روش تشخیصی است که به کمک اشعه ایکس و کامپیوتر تصاویری افقی و عمودی از بدن تهیه می‌شود. سی‌تی‌اسکن تصاویر دقیقی را از قسمت‌های مختلف از قبیل استخوان‌ها، عضلات، چربی، و اعضای بدن نشان می‌دهد. تصاویر سی‌تی‌اسکن، تصاویر بسیار دقیقی هستند و اطلاعات ارزشمندی را در اختیار بیمار قرار می‌دهند.

سایر تست‌های تشخیصی عبارتند از:

• آزمایش خون: در آزمایش خون، وجود عفونت و بیماری‌های دیگری که به سایر اعضای شکم مربوط هستند مانند کبد یا پانکراس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
  • آنالیز ادرار: در این آزمایش، عفونت کلیه یا مثانه مورد بررسی قرار می‌گیرد زیرا علائم عفونت این اعضا شبیه آپاندیسیت است.

علائم آپاندیسیت به علائم برخی بیماری‌ها شباهت دارد. بنابراین باید حتما در این خصوص به پزشک مراجعه کنید.

چگونه کودک برای عمل آماده می‌شود؟

• کودک اجازه خوردن یا آشامیدن هیچ چیزی را ندارد.
  • باید قبل از عمل، آنژیوکت به دست او وصل شود؛ جراح کودکان نحوه انجام عمل و سایر درمان‌های مورد نیاز را توضیح می‌دهد.
  • در هنگام جراحی به کودک آنتی‌بیوتیک داده می‌شود.

در برخی موارد، نصب لوله بینی، معده‌ای ضروری است. این امر زمانی ضرورت می‌یابد که زمان زیادی از آپاندیسیت گذشته باشد یا کودک استفراغ شدید و مکرر داشته باشد.

درمان آپاندیسیت

اگر آپاندیس عفونی هنوز پاره نشده باشد باید فورا کودک تحت جراحی قرار بگیرد. امروزه می‌توان برای جراحی آپاندیسیت از لاپاروسکوپی بهره گرفت. لاپاروسکوپی یک روش جراحی است که با کمک دوربینی که وارد بدن می‌شود انجام می‌گردد. لاپاروسکوپی روشی است که از تهاجم کمی برخوردار است و برای تعیین محل برش‌های کوچک و تکمیل فرایند خارج کردن آپاندیس، از یک دوربین استفاده می‌شود. خارج کردن آپاندیس به کمک لاپاراسکوپی بهتر از جراحی باز است و دوران بهبود آن نیز کوتاه‌تر است. پس از خارج کردن آپاندیس عفونی از مایع ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن و شستن حفره شکم از عفونت و مواد زائد استفاده می‌شود. بنابراین پزشک سعی می‌کند به طور کامل حفره شکم را تمیز کند تا هیچ‌گونه عفونت باکتریایی باقی نماند و به سایر اعضای شکم آسیب نرسد سپس مایع ضدعفونی‌کننده تخلیه می‌شود و برش‌های ایجاد شده دوخته می‌شوند. معمولاً یک ساعت طول می‌کشد که عمل به طور کامل انجام شود. در مواردی که آپاندیس پاره شده است کمی در فرایند جراحی وقفه ایجاد می‌شود. جراح به کودک آنتی‌بیوتیک‌های وریدی می‌دهد. این مسئله به کاهش ریسک عفونت‌های ثانویه که پس از جراحی ایجاد می‌شوند کمک می‌کند. تمیز کردن حفره شکم کار دشوار و پیچیده‌ای است زیرا آپاندیس پاره شده و امکان خارج کردن آن به صورت سالم وجود ندارد. معمولا پس از جراحی، بیمار حدود دو روز در بیمارستان بستری می‌شود و در مواردی که آپاندیس پاره شده باشد مدت بستری شدن بیمار طولانی‌تر خواهد بود.

مراقبت‌های بعد از عمل

پس از جراحی، به کودک آنتی‌بیوتیک و مسکن داده می‌شود. به منظور جلوگیری از ایجاد فشار بر سیستم گوارش باید به بیمار رژیم مایعات داده شود. پس از گذشت یک هفته می‌توان رژیم غذایی معمولی را شروع کرد. باید تا زمانی که پوست ترمیم می‌شود پانسمان و باند‌هایی که روی بخیه‌ها قرار داده شده است به صورت روزانه تعویض شوند. تا زمانی که تب ناشی از آپاندیسیت قطع نشود، کودک از بیمارستان مرخص نخواهد شد. پزشک از والدین می‌خواهد به طور مرتب فعالیت طبیعی شکم کودک را بررسی کنند. معمولا کودکانی که جراحی می‌شوند نباید به مدت دو هفته به مدرسه بروند. باید حداقل به مدت چهار هفته پس از جراحی آپاندیس از فعالیت‌های شدید بدنی و تمرینات ورزشی خودداری کنند. والدین باید وجود هرگونه تورم و التهاب در اطراف بخیه‌ها را بررسی کنند. اگر کودک دچار تب، استفراغ، خونریزی یا درد در محل بخیه‌ها شد باید فوراً به پزشک اطلاع بدهند. معمولا پس از جراحی، احتمال بروز عفونت‌های ثانویه وجود دارد بنابراین والدین باید کاملاً هوشیار باشند.

عوارض جراحی آپاندیس

همه عمل‌های جراحی با عوارض متعددی همراه هستند. عفونت یکی از شایع‌ترین عوارض آپاندیسیت است. در برخی موارد، دو هفته بعد از جراحی آپاندیس در کودکان، به علت پارگی آپاندیس در حفره شکم تعدادی آبسه تشکیل می‌شود. در صورتی که آبسه تشکیل شود باید کودک تحت عمل جراحی قرار گیرد و آبسه‌ها تخلیه شوند. معمولا پزشک از اشعه ایکس به عنوان راهنما برای وارد کردن لوله مخصوص و تخلیه آبسه استفاده می‌کند، اگر پزشک از این روش استفاده کند نیازی به جراحی کامل وجود ندارد.