پسوریازیس (بیماری صدف) در کودکان و نوزادان:علت، علائم و درمان

پسوریازیس (بیماری پوستی صدف) نوعی بیماری پوستی مزمن و غیرمسری است که موجب تشکیل پلاک‌های ضخیم نقره‌ای و پوسته‌ پوسته شدن پوست می‌شود. فلس‌های پوستی خشک ناشی از تکثیر سریع و بیش از حد سلول‌های پوستی می‌باشد. گلبول‌های سفید ویژه در خون به‌نام لنفوسیت‌ها با تولید مواد شیمیای التهابی موجب تکثیر سلول‌های پوستی می‌شوند. بیماری صدف معمولا در پوست نواحی آرنج، زانو و پوست کف سر مشاهده می‌شود. نوع خفیف این بیماری قسمت محدود و کوچکی از پوست را مبتلا کرده و نوع حاد آن معمولا قسمت اعظمی از پوست کل بدن را درگیر کرده و موجب تشکیل پلاک‌های ضخیم و درنهایت التهاب و قرمزشدن پوست می‌شود.

بیماری صدف به‌عنوان بیماری پوستی التهابی و غیرقابل علاج شناخته شده‌ است. دوره‌ی این بیماری متغییر است یعنی ممکن است در یک دوره بهبود یافته و بعد از مدتی دوباره بدتر ‌شود. بنابراین از بین رفتن علائم پسوریازیس و بازیافتن مجدد سلامتی برای سال‌های طولانی امر غیرطبیعی نیست. علائم این بیماری معمولا با سرد شدن هوا و در ماه‌های سرد زمستان در کودکان تشدید می‌یابد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#83d5ed”]

در صورتی که با علائم بیماری صدف در کودک خود روبه رو شدید، برای بررسی علت و درمان بیماری به متخصص اطفال مراجعه کنید .متخصصین ما در کلینیک تخصصی اطفال امید پس از معاینه دقیق کودک بهترین روش درمان را به شما ارائه خواهند داد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 02188898440  و 02188898441 تماس بگیرید.[/alert]

انواع

پسوریازیس پلاک

پسوریازیس پلاک که از شایع‌ترین نوع بیماری پسوریازیس است موجب تشکیل لکه‌های قرمز خشک (پلاک) و پوسته‌های نقره‌ای رنگ در سطح پوست می‌شود. پلاک‌ها ممکن است در هر قسمتی از پوست نمایان شوند اما اغلب در آرنج، پایین کمر و پوست سر تشکیل می‌شوند. علائم این ضایعات پوستی شامل: درد، خارش، ترک و خونریزی است.

پسوریازیس خالدار

پسوریازیس خالدار معمولا بعد از بیماری‌هایی نظیر گلودرد خود را نشان می‌دهد. از علائم این بیماری می‌توان به بروز خال‌های قرمز بر روی تنه، دست، پاها، و در برخی موارد در صورت، پوست کف سر و گوش‌ها اشاره کرد.

پسوریازیس پوسچولر

این نوع بیماری پوستی صدف نوع نادر پسوریازیس است که علاوه‌بر قرمزی و التهاب پوست باعث ایجاد تاول‌های چرکی در پوست می‌شود. معمولا این ضایعه‌پوستی در کف پا، کف دست و نوک انگشتان ظاهر می‌شود و گاهی‌اوقات قسمت اعظمی از بدن به چنین بیماری مبتلا می‌شود. پسوریازیس پوسچولر که ممکن است با تب، لرز، خارش شدید و خستگی مفرط همراه باشد به پسوریازیس چرکی معروف است.

پسوریازیس معکوس

این نوع عارضه‌ی پوستی موجب تشکیل ضایعات قرمز، صاف و بدون درد در پوست می‌شود. پسوریازیس معکوس در نواحی از بدن مانند زیربغل‌ها، باسن، پلک فوقانی، کشاله‌ی ران، اندام تناسلی و حتی زیر سینه‌ی خانم‌ها که چین‌های پوستی وجود دارد بیشتر مشاهده می‌شود.

پسوریازیس اریترودرمیک

این نوع بیماری صدف بسیار نادر است. در این بیماری جوش‌های قرمز و روشن در کل بدن ظاهر شده و پوست بدن بیشتر به‌شکل سوخته به‌نظر می‌رسد. از علائم این ضایعه می‌توان به خارش شدید، درد، افزایش ضربان قلب و عدم توانایی بدن در کنترل دمای مناسب اشاره کرد.

علل

اگرچه پزشگان هنوز دلیل مشخصی برای ایجاد بیماری پسوریازیس ارائه نکرده‌اند ولی وجود بعضی از فاکتورها باعث افزایش شانس ابتلا به بیماری پسوریازیس می‌شود که عبارتند از:

• عفونت: گلودرد، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و درنهایت شروع بیماری پوستی صدف می‌گردد.
  • چاقی: پلاک‌های پسوریازیس معکوس اغلب در چین‌های پوستی کودکان چاق مشاهده می‌شود.
  • مصرف داروهای خاص: برخی داروها نظیر لیتیوم، داروی کنترل فشار خون به‌نام بتا بلوکر و همچنین داروهای پیشگیری از مالاریا خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهند.
  • استرس: استرس بالا با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن می‌تواند موجب تشدید پسوریازیس شود.
  • تحریک پوستی: بریدگی، خراش، آفتاب سوختگی، بثورات پوستی و سایر تحریکات پوستی می‌توانند زمینه‌ی ابتلا به پسوریازیس را فراهم نمایند.
  • هوای سرد: در فصل زمستان کودکان اغلب وقت بیشتری را در خانه و به‌دور از نور آفتاب سپری می‌کنند. دریافت میزان مناسبی از نورخورشید می‌تواند به بهبود این عارضه‌ی پوستی کمک کند.

در این قسمت به معرفی یک یا چند علائم بیماری صدف در کودکان می‌پردازیم:

• لکه‌های قرمز پوستی که با فلس‌های نقره‌ای رنگ پوشیده شده‌اند.
  • خشکی و ترک پوست که ممکن است منجربه خونریزی شود.
  • خارش، درد و احساس سوزش در ناحیه آسیب دیده
  • ضخامت و فرورفتگی در سطح ناخن

معمولا تشخیص بیماری پسوریازیس کار نسبتا راحتی است. این مرحله شامل معاینه‌ی پوست، کف سر و ناخن کودک و همچنین پرسیدن سوالات مختلف از والدین یا خودک کودک می‌باشد. سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به پسوریازیس و یا ابتلای کودک به بیماری و مصرف داروهای جدید ممکن است موجب بروز چنین مشکل پوستی در کودک شود.

درمان

راه‌های زیادی برای درمان بیماری صدف وجود دارد که در این‌جا به معرفی برخی می‌پردازیم:

درمان موضعی

منظور از درمان موضعی استعمال مستقیم کرم، لوسیون و پماد بر روی پوست است. داروهای موضعی شامل مرطوب‌کننده‌ها، کورتیکواستروئیدها، ویتامین د، شامپوهای اسید سالیسیلیک و کل تار می‌باشند. لازم به ذکر است که مصرف داروهای موضعی شاید کمی کثیف‌کننده به‌نظر برسند اما تاثیر چشمگیری در درمان انواع پسوریازیس خفیف تا متوسط دارند.

نوردرمانی (فوتوتراپی)

منظور از نوردرمانی استفاده از نور طبیعی یا مصنوعی فرابنفش جهت درمان بیماری صدف می‌باشد. گاهی پزشکان به افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌کنند روزانه چند ساعت در نور آفتاب بایستند. اما لازم به ذکر است که نور زیاد خورشید نیز ممکن است بیماری پوستی صدف را تشدید نماید. از انواع تهاجمی نوردرمانی می‌توان به استفاده از دوزهای کنترل شده‌ی اشعه ماورای بنفش بر ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی پوست، لیزرتراپی، درمان‌هایی که شامل ترکیب اشعه‌ی ماورای بنفش با داروها می‌باشد و همچنین درمان‌های موضعی اشاره کرد.

داروهای خوراکی یا تزریقی

داروهای خوراکی و تزریقی معمولا جهت درمان پسوریازیس حاد و یا پسوریازیس‌هایی که در مقابل درمان‌های دیگر مقاومت نشان دادند استفاده می‌شود. این نوع درمان شامل قرص، تزریق و یا داروهایی است که از طریق رگ‌گیری به داخل ورید تزریق می‌شوند. برخی از این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته و برای مدت کوتاه تجویز شوند.

یک پزشک ممکن است جهت درمان بیماری صدف ابتدا یک روش درمانی را امتحان و سپس به سراغ روش دیگر رفته و یا ترکیبی از روش‌های مختلف درمانی را بکار ببرد. پیدا کردن یک درمان خاص که نتیجه‌ی مثبتی داشته باشد همیشه کار راحتی نیست. در برخی مواقع ممکن است یک دارو بعد از مدتی تاثیرپذیری خود را از دست بدهد. بنابراین توصیه می‌شود جهت دریافت نتیجه مثبت از درمان پسوریازیس کودک خود همکاری لازم را با پزشک انجام دهید.

برای پیشگیری از بیماری پسوریازیس می توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

• مصرف غذاهای سالم: خوردن میوه و سبزیجات کافی می تواند از ابتلا به بیماری‌هایی که زمینه‌ی بروز بیماری صدف هستند پیشگیری کند.
  • حفظ وزن متعادل کودک: این روش خطر ابتلا به پسوریازیس معکوس را کاهش می‌دهد.
  • یادآوری تمیز کردن و مرطوب نگه‌داشتن پوست به کودک: حمام روزانه با نمک حمام یا روغن و سپس مرطوب کردن بدن به کاهش علائم بیماری صدف در کودکان کمک می‌کند.
  • رفتن به بیرون از منزل: محدود کردن نورطبیعی ممکن است موجب بیماری پسوریازیس شود.
  • حمایت عاطفی کودک: مشاوره با یک درمانگر و یا ملحق شدن به گروه‌هایی که چالش‌های مقابله با پسوریازیس را می‌دانند برای بسیاری از کودکانی که به‌دلیل بیماری پوستی صدف دچار مشکلات عاطفی هستند مزایای فراوانی دارد.
مقالات اخیر

You cannot copy content of this page

تلفن نوبت دهی کلینیک