شناخت و درمان بیماری های عفونی در کودکان مثل سرفه مزمن و هپاتیت آ

بیماری‌های عفونی

بیماری‌های عفونی هر گونه بیماری یا کسالت ناشی از میکروب‌ها، مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را شامل می‌شود. با وجود اینکه می‌توانید برای جلوگیری از بیماری و عفونت از طریق بهداشت مناسب و سایر شیوه‌ها اقدامات لازم را انجام دهید، کودکان اغلب در معرض خطر فزاینده در برابر برخی شرایط خاص هستند، چرا که سیستم ایمنی آنها هنوز در حال تکامل است و به سادگی به علت قرار گرفتن در معرض فرد بیمار، کودک آلوده می‌شود.از آنجا که تشخیص و مراقبت از یک بیماری عفونی ممکن است پیچیده باشد، مهم است که کودک خود را به یک متخصص اطفال که می‌تواند بیماری فرزند شما را با دقت تشخیص داده و درمان کند، نشان دهید. خدمات جامع کودکان شامل مراقبت از کودکان مبتلا به بیماری‌های عفونی و ردیابی اپیدمیولوژیک است که، برای شرایط مسری، کمک می‌کند تا گسترش عفونت کاهش یابد و مانع از شیوع بیشتر بیماری‌ها شود. این عفونت‌ها شامل موارد زیر هستند:

• عفونت‌های استخوانی و مفصلی
  • تب ناشی از علل ناشناخته
  • اچ آی وی / ایدز
  • مونونوکلئوز عفونی
  • آنفلوانزا
  • بیماری لایم
  • مننژیت
  • MRSA (استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متیسیلین)
  • ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV)
  • عفونت‌های استاف
  • بیماری سل

بیماری‌های عفونی، بیماری‌هایی هستند که توسط میکروب‌ها ایجاد می‌شوند. مهم است بدانیم که تمام میکروب‌ها (باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها) باعث بیماری نمی‌شوند. در واقع، تجمع‌های باکتریایی معمولا بر روی پوست، پلک‌ها، بینی، دهان و روده‌ها زندگی می‌کنند. این باکتری‌ها نورمال فلورا نامیده می‌شوند و از جمله ساکنان طبیعی این نواحی شناخته می‌شوند. این باکتری‌های نورمال فلورا برای ما مفید هستند! باکتری‌ها در روده‌های ما غذاها را تجزیه می‌کنند و ویتامین K، ویتامین ضروری برای همه ما را تشکیل می‌دهند. باکتری‌های طبیعی موجود در روی پوست و در دهان ما با جلوگیری یا کاهش احتمال آلودگی ما با باکتری‌ها و قارچ‌های مضر، از ما محافظت می‌کنند.

برای دریافت نوبت ویزیت در کلینیک تخصصی امید تحت نظر دکتر متخصص اطفال، می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

بیماری‌های عفونی در کودکان

• زمان آشکار شدن بیماری پس از تماس: ۱۰ تا ۲۱ روز، معمولا ۱۴ تا ۱۶ روز است.
  • علائم: تب کم، آبریزش بینی و بثورات که همزمان با بیرون ریختن لکه‌های صورتی به شکل تاول یا زخم، شروع می‌شود.
  • آیا ضروری است که شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، به مدت ۵ روز پس از شروع بثورات و تا خشک شدن تاول‌ها.
  • چگونه می‌توانید از ابتلای فرزند خود به این بیماری پیشگیری کنید؟ کودک خود را در ۱۸ ماهگی ایمن سازی کنید. اگر کودک واکسینه نشده باشد، واکسیناسیون در ۱۲ سالگی توصیه می‌شود.
  • فاصله بین زمان تماس و آشکار شدن بیماری: ۱ تا ۳ روز.
  • علائم: چشم احساس خارش دارد، قرمز است و ممکن است آبریزش داشته باشد. پلک‌ها ممکن است در هنگام بیدار شدن به هم بچسبند.
  • آیا لازم است شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا زمانی که ترشحات چشمی وجود دارد این کار ضروری است.
  • چگونه می‌توانید از ابتلای فرزند خود به این عفونت پیشگیری کنید؟ شستن دقیق دست‌ها و پرهیز از به اشتراک گذاشتن حوله. ممکن است مصرف آنتی بیوتیک‌ها مورد نیاز باشد.
  • زمان آشکار شدن بیماری پس از تماس: بسته به علت: چند ساعت تا چند روز.
  • علائم: ترکیبی از مدفوع مکرر یا آبکی، استفراغ، تب، گرفتگی عضلات شکم، سردرد.
  • آیا ضروری است در چنین شرایطی کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، حداقل تا ۲۴ ساعت پس از توقف اسهال این کار ضروری است.
  • چگونه می‌توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟ پس از استفاده از دستشویی و یا دست زدن به پوشک و قبل از دست زدن به غذا، به دقت دست‌ها را با صابون و آب بشویید.
  • زمان بروز بیماری پس از تماس اولیه: ۱۴ تا ۲۱ روز.
  • علائم: اغلب علائم خفیف یا بدون علائم: تب خفیف، آبریزش بینی، گره‌های متورم، بثورات خفیف صورتی که مدت کوتاهی طول می‌کشد. اگر زنان باردار آلوده شوند، این بیماری می‌تواند در نوزاد آنها نقایص مادرزادی ایجاد کند.
  • آیا ضروری است کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، حداقل تا ۴ روز پس از ظاهر شدن بثورات الزامی است کودک در خانه بماند.
  • چگونه می‌توان به پیشگیری از گسترش این بیماری کمک کرد؟ ایمنی سازی (MMR) در ۱۲ ماهگی و ۴ سالگی.
  • زمان آشکار شدن بیماری پس از تماس: ۴ تا ۶ هفته.
  • علائم: تب، سردرد، گلودرد، خستگی، غده‌های متورم.
  • آیا ضروری است شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ نه، مگر در صورت ناخوشی بیمار.
  • چگونه می‌توانید از ابتلا به این عفونت پیشگیری کنید؟ شستشوی کامل دست، پرهیز از مصرف مشترک نوشیدنی‌ها، غذا و ظروف، و بوسیدن.
  • زمان آشکار شدن بیماری پس از تماس: ۳ تا ۵ روز.
  • علائم: ناخوشی خفیف، شاید با تب، تاول در اطراف دهان، دست‌ها و پاها، و شاید در ناحیه پوشک.
  • آیا ضروری است شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا زمانی که تاول‌ها خشک شود
  • چگونه می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید؟ به خصوص پس از پاک کردن بینی، استفاده از توالت و تعویض پوشک، دست‌ها را به دقت بشویید.
  • زمان آشکار شدن بیماری پس از آلوده شدن با تخم‌ها: معمولا ۷ تا ۱۰ روز.
  • علائم: خارش فرق سر، لکه‌های سفید یه هم پیوسته در نزدیکی محل رویش مو، ممکن است بر روی پوست سر شپش رویت شود.
  • آیا ضروری است شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ نه، تا زمانی که اقدامات کنترلی شپش سر در حال انجام است.
  • چگونه می‌توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟ افرادی از خانواده، دوستان و همکلاسی‌ها که با فرد آلوده در تماس بوده‌اند، باید تحت بررسی و درمان قرار گیرد. لباس و ملافه‌ها باید در آب گرم شسته شود.
  • زمان آشکار شدن بیماری پس از تماس: حدود ۴ هفته (می‌تواند بین ۲ تا ۷ هفته باشد).
  • علائم: اغلب در کودکان کوچک هیچ علائمی وجود ندارد؛ تب ناگهانی، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، زردی (زرد شدن پوست و چشم)، ادرار تیره، مدفوع کمرنگ.
  • آیا ضروری است شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، برای ۲ هفته پس از اولین علائم یا یک هفته بعد از شروع زردی.
  • چگونه می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید؟ شستن دقیق دست‌ها. کسانی که تماس نزدیک با یک کودک آلوده داشته‌اند ممکن است نیاز به تزریق ایمونوگلوبولین داشته باشند؛ واکسیناسیون برای برخی افراد توصیه می‌شود.
  • فاصله زمانی تماس تا بیماری: ۱ تا ۳ روز.
  • علائم: لکه‌های قرمز کوچک که به تاول‌‌هایی تبدیل می‌شوند که پر از چرک هستند و به سادگی پاره می‌شوند و دلمه‌های زرد رنگ می‌بندند. معمولا روی صورت، دست یا پوست سر ایجاد می‌شوند.
  • آیا ضرورت دارد شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا زمانی که درمان آنتی بیوتیکی شروع شود. زخم‌ها باید با پمادهای ضد آب پوشانده شوند.
  • چگونه می‌توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟ شستشوی کامل دست
  • فاصله زمانی تماس تا بیماری: ۱ تا ۳ روز.
  • علائم: تب ناگهان، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، درد عضلانی و سردرد.
  • آیا ضروری است که شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا زمانی که بهتر به نظر می‌رسد و احساس بهتری دارد.
  • چگونه می‌توان از گسترش آن جلوگیری کرد؟ شستشوی کامل دست‌ها، به ویژه پس از سرفه، عطسه کردن یا پاک کردن بینی خود. واکسیناسیون برای کودکان مبتلا به بیماری‌های مزمن توصیه می‌شود.
  • مدت زمان بین تماس تا ظهور بیماری: حدود ۱۰ تا ۱۲ روز تا زمان علائم اولیه و ۱۴ روز تا زمان تشنج.
  • علائم: تب، خستگی، آبریزش بینی، سرفه و چشم‌های قرمز برای چند روز و به دنبال آن راش قرمزی که از روی پوست شروع می‌شود و در سراسر بدن پخش می‌شود و ۴ تا ۷ روز طول می‌کشد.
  • آیا ضروری است شما کودک خود را در خانه نگه‌دارید؟ بله، حداقل تا ۴ روز پس از ظاهر شدن بثورات.
  • چگونه می‌توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟ ایمنی سازی (MMR) در ۱۲ ماهگی و ۴ سالگی. مراقبان کودک و مربیان مدرسه که واکسینه نشده‌اند، ممکن است تا ۱۴ روز پس از شروع آخرین مورد بیماری در این مرکز از کار محروم شوند.
  • فاصله زمانی تماس تا بیماری: معمولا ۳ تا ۴ روز (می‌تواند بین ۲ تا ۱۰ روز باشد).
  • علائم: شروع ناگهانی تب و ترکیبی از سردرد، گردن درد، خشکی، تهوع، استفراغ، خواب آلودگی یا بثورات.
  • آیا ضرورت دارد که شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • چگونه می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید؟ افرادی که تماس نزدیکی با کودک آلوده داشته‌اند اگر علائم در آنها ایجاد شد باید فورا به پزشک مراجعه کنند و ممکن است نیاز به یک آنتی بیوتیک خاص داشته باشند. واکسیناسیون با واکسن مننژوکوک C در ۱۲ ماهگی.
  • زمان تماس تا بیماری: ۷ روز تا ۶ ماه.
  • علائم: غده‌های کوچک چندتایی (۲ تا ۵ میلی متر) بر روی پوست که صاف، سخت و گرد، با شکافی در وسط آن است. این غدد در کودکان عمدتا بر روی صورت، تنه و سینه‌ها و پاها قرار دارند. علائم می‌تواند ۶ ماه تا ۲ سال بدون درمان باقی بماند.
  • آیا ضرورت دارد که شما فرزند خود را در خانه نگه دارید؟ نه
  • چگونه می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید؟ هنگامی که کودک غدد فاقد پوشش دارد از شرکت کردن او در ورزش‌های تماسی جلوگیری کنید.
  • مدت زمان تماس تا بیماری: معمولا ۱۶ تا ۱۸ روز (می‌تواند بین ۱۲ تا ۲۵ روز باشد).
  • علائم: تب، تورم و غدد در اطراف فک.
  • آیا ضرورت دارد که شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، برای ۹ روز پس از شروع تورم.
  • مدت زمان تماس تا بیماری: متغیر است (ممکن است چند روز).
  • علائم: لک‌های خارش‌دار کوچک روی پوست که با یک حلقه صورتی احاطه شده است.
  • آیا ضروری است شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا روز بعد از شروع درمان قارچ.
  • چگونه می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید؟ شستشوی کامل دست
  • مدت زمان بین تماس تا بیماری: عفونت‌های جدید: ۲ تا ۶ هفته؛ عود مجدد: ۱ تا ۴ روز.
  • علائم: پوست خارش‌دار، که خارش آن در شب بدتر است. خارش بدتر در اطراف مچ دست، زیر بغل، باسن، کشاله ران و بین انگشتان و پا.
  • آیا ضرورت داردکه شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا روز بعد از شروع درمان.
  • چگونه می‌توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟ افرادی که تماس نزدیک با کودک آلوده داشته‌اند باید برای آلودگی بررسی شوند و در صورت لزوم درمان شوند. شستن کتانی، حوله‌ها و لباس‌هایی که در ۲ روز گذشته پوشیده شده است، در آب گرم و مواد شوینده.
  • مدت زمان تماس تا بیماری: ۱ تا ۳ روز.
  • علائم: گلودرد ناگهانی، تب بالا و استفراغ، و بدنبال آن بثورات جلدی ظرف ۱۲ تا ۳۶ ساعت.
  • آیا ضرورت دارد که شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا زمانی که حداقل ۲۴ ساعت از شروع درمان گذشته باشد و کودک احساس خوبی داشته باشد.
  • چگونه می‌توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟ شستشوی کامل دست. کسانی که با فرد بیمار تماس داشته‌اند باید به پزشک مراجعه کنند.
  • مدت زمان تماس تا بیماری: ۱ تا ۲ هفته.
  • علائم: تب خفیف، گونه‌های قرمز، بثورات توری مانند و احتمالا سرفه، گلودرد یا آبریزش بینی. این بیماری در زنان بارداری که قبلا به این بیماری مبتلا نشده‌اند ممکن است سبب ایجاد بیماری‌های جنینی شود.
  • آیا ضروری است که شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ نه زیرا این بیماری بیشتر قبل از ظاهر شدن بثورات جلدی، عفونی است.
  • چگونه می‌توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟ شستن دست‌ها و پرهیز از به اشتراک گذاشتن نوشیدنی‌ها
  • مدت زمان تماس تا ظهور بیماری: معمولا ۹ تا ۱۰ روز (می‌تواند بین ۶ تا ۲۰ روز باشد).
  • علائم: با آبریزش بینی شروع می‌شود، و پس از آن بیمار درگیر سرفه‌های مداوم می‌شود. ممکن است پس از آن پس از یکی دو هفته حمله‌های شدید سرفه‌های متوالی ظاهر می‌شود. هنگام حمله سرفه فرو بردن نفس به سختی و با سروصدا است. حتی لحظه‌ای تنفس بند آمده و کودک کبود می‌شود و زبانش را بیرون می‌آورد. زیرا تارهای صوتی و نایچه‌ها منقبض شده و تشنج پیدا می‌کنند.
  • آیا ضرورت دارد که شما کودک خود را در خانه نگه دارید؟ بله، تا ۵ روز اول استفاده از آنتی بیوتیک مخصوص.
  • چگونه می‌توانید از این بیماری پیشگیری کنید؟ واکسیناسیون در ۲، ۴، ۶ ماهگی و ۴ سالگی. ممکن است یک آنتی بیوتیک مخصوص برای بیمار و کسانی که با بیمار در تماس نزدیک بوده‌اند تجویز شود. کودک آلوده باید از از رفتن به مراکز مراقبت از کودک و مدرسه تا ۵ روز پس از شروع درمان پرهیز کند. مگر اینکه آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کنند. ممکن است مسئولان مراقبتی کودک که واکسینه نشده‌اند موقتا از کار خود کنار گذاشته شوند مگر اینکه آنتی بیوتیک مصرف کنند.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."