سرخچه در کودکان و نوزادان؛ علائم و درمان

سرخچه که سرخک آلمانی نیز نام دارد یک عفونت ویروسی است که باعث ایجاد راش قرمز روی پوست می‌شود. علاوه بر راش پوستی، کودکانی که دچار سرخچه می‌شوند معمولا تب دارند و غدد لنفاوی آنها متورم می‌شود. عفونت می‌تواند از طریق ذرات آلوده عطسه و سرفه بیمار به فرد دیگری منتقل شود. این مساله بدان معناست که اگر کودک پس از لمس اشیائی که ذرات آلوده روی آنها قرار دارد، چشم‌هایش را بمالد یا به دهان و بینی خود دست بزند به سرخچه مبتلا می‌شود. همچنین مصرف آب و غذای مشترک با کودکی که سرخچه دارد باعث انتقال آن به طرف مقابل می‌شود. با تزریق واکسن سرخچه، احتمال ابتلا به این بیماری به طرز قابل توجهی کاهش میابد. معمولا کودکان ۵ تا ۹ ساله بیشتر دچار این بیماری می‌شوند. سرخچه عفونت خفیفی است که ظرف مدت یک هفته بدون هیچ‌گونه درمانی از بین می‌رود.

سرخچه یک بیماری ویروسی است که تب و راش پوستی همراه است. به سرخچه، تب آلمانی نیز گفته می‌شود، اما ویروسی که باعث ایجاد سرخک می‌شود در ایجاد سرخچه نقش ندارد. سرخچه از طریق تماس با ترشحات گلو و بینی منتشر می‌شود. انجام واکسیناسیون می‌تواند از ابتلا به سرخچه جلوگیری کند. نوزادان و کودکانی که سرخچه می‌گیرند با علائم خفیف راش پوستی و برخی علائم تنفسی مواجه می‌شوند. سرخچه می‌تواند یک عفونت خطرناک برای جنین موجود در رحم باشد و باعث سقط جنین یا نقص مادرزادی شود. در صورتی که شما باردار هستید یا قصد بارداری دارید و با علائم سرخچه رو‌به‌رو شدید حتما به پزشک مراجعه کنید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید. مشاوران و متخصصان ما آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما هستند.

علل ابتلا به سرخچه در کودکان و نوزادان

بیماری سرخچه توسط ویروس سرخچه ایجاد می‌شود. این ویروس واگیردار است و می‌تواند از طریق هوا یا ارتباط نزدیک با فرد بیمار منتقل شود. دست زدن به ذراتی که پس از عطسه و سرفه منتشر می‌شوند می‌توانند باعث انتقال سرخچه از یک فرد به فرد دیگر شدند. این امر بدان معناست که اگر کودک هوایی را تنفس کند که حاوی ذرات آلوده است یا به اشیای آلوده دست بزند به این بیماری مبتلا می‌شود. کودکانی که به سرخچه مبتلا می‌شوند یک هفته قبل از ظهور علائم و دو هفته بعد از محو شدن راش پوستی، آلوده هستند و می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند. حتی قبل از اطلاع از ابتلا این کودکان به سرخچه، قابلیت انتشار ویروس را دارند.

علائم سرخچه

ممکن است دو تا سه هفته طول بکشد که علائم و نشانه‌های سرخچه نمایان شوند. ممکن است علائم این بیماری در کودکان مختلف، متفاوت باشد. علائم شایع ابتلا به سرخچه عبارتند از:

• احساس کسالت و بی‌حالی
  • تب خفیف
  • آبریزش بینی

ممکن است این علائم ۱ تا ۵ روز طول بکشند. سپس راش پوستی نمایان می‌شود. راش:

• به صورت یک روش صورتی و نقاط کوچک برآمده روی صورت شروع می‌شود.
  • پس از آن‌که راش صورت از بین رفت، به بالاتنه، بازوها، و پاها سرایت می‌کند.
  • پس از ۳ تا ۵ روز از بین می‌رود.

ممکن است غدد لنفاوی گردن کودک بزرگ شوند، کودکان بزرگ‌تر دچار زخم یا التهاب مفاصل شوند. پس از ظهور راش پوستی، آلودگی کودک بیشتر می‌شود. اما کودک می‌تواند ۷ روز قبل از ظهور راش و ۷ روز پس از به وجود آمدن آن، آلوده باشد و بیماری را منتقل کند. به همین دلیل کودک می‌تواند قبل از نمایان شدن علائم و تشخیص بیماری، باعث انتقال ویروس به دیگران شود. علائم سرخچه می‌تواند شبیه علائم سایر بیماری‌ها باشد. برای تشخیص بیماری باید کودک را به متخصص اطفال ارجاع داد.

سرخچه چه مدت طول می‌کشد؟

معمولا راش ناشی از سرخچه ۳ روز طول می‌کشد. ممکن است غدد لنفاوی به مدت یک یا چند هفته متورم باشند، درد مفاصل نیز گاهی بیش از ۲ هفته طول می‌کشد. معمولا کودکانی که به سرخچه مبتلا می‌شوند ظرف مدت ۱ هفته بهبود میابند.

چه کسانی در معرض ابتلا به سرخچه قرار دارند؟

معمولا کودکان ۱۲ تا ۱۵ ماهه باید واکسن سرخچه را دریافت کنند و مجددا در سن ۴ تا ۶ سالگی واکسینه شدند. این مساله نشان می‌دهد نوزادان و کودکانی که همه واکسن‌ها را دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به سرخچه قرار دارند.

از آنجا که سرخچه شبیه سایر ویروس‌هایی است که باعث ایجاد راش پوستی می‌شوند، پزشک برای تشخیص قطعی در این خصوص انجام آزمایش خون را تجویز می‌کند. در آزمایش خون وجود آنتی‌بادی‌های سرخچه در خون کودک بررسی می‌شود. آنتی بادی، پروتئینی است که موجودات خطرناک مانند باکتری و ویروس را شناسایی و تخریب می‌کند. نتیجه آزمایش خون می‌تواند نشان دهد که آیا کودک شما به ویروس مبتلا شده است یا در برابر آن مصونیت دارد.

درمان سرخچه در کودکان و نوزادان

در اکثر موارد، سرخچه در منزل درمان می‌شود. ممکن است پزشک از والدین بخواهد به کودک اجازه دهند استراحت کند و برای تسکین تب و درد مفاصل، استامینوفن تجویز کند. همچنین ممکن است پیشنهاد دهد برای جلوگیری از انتشار ویروس به سایر کودکان از فرستادن کودک به مدرسه اجتناب شود.

عوارض

سرخچه برای جنین موجود در رحم خطرناک است و می‌تواند باعث سقط جنین شود. در طول بارداری احتمال سرایت سرخچه از مادر به جنین وجود دارد. این مساله می‌تواند منجر به نقص شدید مادرزادی شود که سندروم سرخچه مادرزادی نام دارد. علائم سرخچه مادرزادی عبارتند از:

• سفیدی مردمک
  • ناشنوایی
  • مشکلات قلبی
  • اختلالات یادگیری
  • تاخیر در رشد
  • بزرگ شدن کبد و طحال
  • ضایعات پوستی
  • مشکلات مربوط به خونریزی

پیشگیری

میتوان با واکسیناسیون کودکان از ابتلا آنها به سرخچه جلوگیری کرد. معمولا واکسن سرخچه به صورت ترکیبی تزریق می‌شود. این واکسن شامل مصونیت در برابر سرخک، سرخچه، و اوریون است. اولین تزریق این واکسن در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و مرحله دوم آن در سن ۴ تا ۶ سالگی انجام می‌شود. والدین باید مطمئن شوند که دوستان و کسانی که از کودک مراقبت می‌کنند این واکسن را دریافت کرده‌اند. به علاوه، دختران باید قبل از رسیدن به سن باروری واکسن اوریون را دریافت کنند. اگر کودک به سرخچه مبتلا شده باشد والدین باید ۷ روز قبل از شروع اولین راش پوستی از فرستادن کودک به مدرسه خودداری کنند و اجازه ندهند کودک با سایرین بازی کند. والدین باید برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصص اطفال مشورت کنند. خاطر نشان می‌کنیم نوزادانی که با سرخچه متولد شده‌اند تا یک سالگی آلوده هستند و می‌توانند باعث انتقال بیماری شوند.