گرفتگی بینی نوزاد و کودک (4 راهکار برای تنفس و خواب بهتر)

گرفتگی بینی

گرفتگی بینی به بینی گرفته و یا احتقان مجاری هوایی که در کودکان شایع است، اشاره دارد. گرفتگی بینی زمانی رخ می افتد که بافت های پوشاننده بینی به علت ملتهب شدن رگ های خونی بینی متورم می شوند. در نوزادان، گرفتگی بینی یک وضعیت شایع است و به ندرت ممکن است باعث مشکلات جدی در سلامتی شود. در کودکان بزرگتر، مجاری بینی بسیار باریک هستند و به راحتی باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شوند. اگر گرفتگی بینی درمان نشود، می تواند به ایجاد مشکلاتی در گوش ها منجر شود و در شکل گیری شنوایی و گفتار مشکلاتی ایجاد کند. این ممکن است باعث وقفه تنفسی و حالت خروپف در کودکان شود. با این وجود نگران نباشید راه های مختلفی برای درمان این مشکل در کودکتان وجود دارد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#CCFFFF”]

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت در کلینیک  امید می‌توانید با شماره 09128444990 تماس حاصل نمایید.

[/alert]

پزشک شما این بیماری را بر اساس معاینه فیزیکی، تست‌های تشخیصی مثل تست‌های پوستی آلرژی ( برای تشخیص اینکه آیا کودک شما به یک ماده خاص آلرژی دارد یا خیر )، تست‌های خونی، کشت از مجاری راه‌های هوایی ( برای بررسی احتمال آلودگی باکتریال یا ویروسی )، و انجام تصویربرداری اشعه ایکس از سینوس‌ها و قفسه سینه، تشخیص خواهد داد.

برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت در زمینه ی بررسی و درمان هرچه سریع تر گرفتگی بینی فرزندتان با متخصصین مجرب و باسابقه ی کلینیک تخصصی اطفال امید تماس حاصل کنید: شماره ی تلفن

۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱

دلایل گرفتگی بینی


دلایل گرفتگی بینی

چند عامل می‌تواند باعث بروز این مشکل در کودک شود:

سرما خوردگی

غالبا سرماخوردگی دلیل اصلی گرفتگی بینی در بچه ها بوده و باعث می‌شود که نشانه هایی مانند آبریزش بینی یا گرفتگی بینی، عطسه، سرفه، گلودرد و ترشحات بینی بروز پیدا کند. برای درمان گرفتگی بینی ناشی ا ز سرما خوردگی، قطره بینی سالین(نمکی)را که در همه داروخانه ها بدون نسخه پزشک بفروش می‌رسند بخرید یا از یک دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید تا باعث مرطوب شدن مخاطات بینی شده و گرفتگی بینی رفع گردد.والدین معمولا بر طبق رسوم گذشتگان استفاده از سوپ مرغ را توصیه می کنند. سوپ مرغ حاوی اسید های آمینه است که به نرم شدن مخاطاتی که باعث ایجاد گرفتگی بینی شده است کمک می کند.

رینیت آلرژی

 رینیت  علت شایع  گرفتگی شبانه بینی در کودکان است. آلرژن های داخل خانه و بیرون خانه فصلی باعث ایجاد علائم رینیت مانند گرفتگی و خارش بینی، عطسه، خارش چشم، گلودرد پس از  بیدار شدن خواب و سرفه های شبانه می‌شود. اگر گرفتگی بینی کودک شما به علت رینیت آلرژی است، پزشک متخصص اطفال ممکن است داروهای ضد التهابی، اسپری های استروئیدی بینی، آنتی هیستامین ها یا ضد احتقان ها را برای تسکین علائم و گرفتگی بینی تجویز کند.

سینوزیت

عفونت سینوس یا سینوزیت  همچنین ممکن است باعث ایجاد اختلال در خواب کودک شود. سایر علائم سینوزیت عبارتست از سرماخوردگی بمدت 10 روز تا یک هفته، تب پایین، تخریب ضخیم زرد و سبز رنگ  از بینی، سردرد و خستگی. سینوزیت همچنین می‌تواند باعث ترشحات پشت حلق شود که در آن مایعات از مجاری بینی وارد گلو می‌شود و باعث گرفتگی بینی و گلودرد و سرفه می‌شود. کودکان مبتلا به گرفتگی بینی ناشی از سینوزیت معمولا پس از درمان با آنتی بیوتیک علائم شان از بین می‌رود. در مواردی که عفونت سینوسی برای چند ماه ادامه داشته باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی سینوس را توصیه کند.

انسداد فیزیکی

 احتقان بینی شبانه می‌تواند ناشی از  انسداد فیزیکی در حفرات بینی باشد. کودکان ممکن اشیایی را وارد حفرات بینی شان بکنند که باعث دشواری تنفس شبانه در آنها می‌شود. انحراف تیغه بینی  یا مخروط بزرگ (استخوان بینی که مجاری هوایی بینی را به دو قسمت تقسیم می‌کند) نیز میتواند باعث مشکلات تنفسی و گرفتگی بینی شود. که جریان هوا بینی را به مجاری جداگانه تقسیم می‌کند، همچنین می تواند باعث تنفس و ایجاد تراکم شود. در افراد مبتلا به مشکلات گرفتگی مزمن بینی به علت انسداد فیزیکی، پزشکان معمولا جراحی انجام می‌دهند تا تنفس شبانه راحت‌تر شود.

آلرژی غذایی

در برخی کودکان، آلرژی غذایی باعث شروع التهاب و تولید مخاطات شده و منجر به عطسه شبانه، فس فس بینی و گرفتگی آن می شود. شایع ترین آلرژی غذایی که سبب مشکلات در کودکان می شود، تخم مرغ، شیر، بادام زمینی و آجیل‌های درختی است. درمان آلرژی غذایی معمولا شامل اجتناب کامل از آلرژن است، اما والدین نباید مواد غذایی را از رژیم غذایی کودک حذف کنند، مگر اینکه این کار تحت نظارت پزشک متخصص اطفال انجام گیرد

عواقب گرفتگی بینی در کودکان


عواقب گرفتگی بینی در کودکان

کار بینی این است که هوای نفس را گرم و مرطوب کند، هوای مرطوب و گرم سپس به ریه ها منتقل می شود. هنگامی که بینی مسدود می شود این می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی سلامت کودک داشته باشد. مسدود شدن بینی کودکان می تواند به علت:

اختلالات خواب  ( اختلال تنفسی در خواب)

بینی گرفته در کودکان ممکن است باعث اختلال در خواب شود و به شکل بی قرار بودن در هنگام خواب، کیفیت ضعیف خواب، خستگی در طول روز تظاهر می یابد. تحقیقات اخیر در این زمینه نشان داده است که خواب مختل می توانند تاثیر قابل توجهی در عملکرد کودکان در مدرسه داشته باشد، سطح خون اکسیژن کاهش یابد و گاهی اوقات بر فشار خون و عملکرد قلب اثر گذارد.

رشد صورت

گرفتگی طولانی مدت بینی، ممکن است باعث عدم رشد قسمت میانی صورت و نیز سایر بخشهای صورت در کودک شود. این باعث تغییر ظاهر کودک (در اصطلاح پزشکی حالتی است که  Adenoid Facies نامیده میشود) می‌شود. فک بالا ممکن است تغییر شکل دهد و به کام بالا و چیدمان دندانها فشار وارد کند.

اختلال در ورزش

بعضی اوقات کودکان به دلیل گرفتگی مجاری هوایی شان از انجام فعالیتهای بدنی سر باز می زنند. بویژه در کودکان مبتلا به رینیت آلژیک (التهاب مخاط بینی آلرژیک )میتواند باعث وخامت اوضاع گردد.

اختلال گفتاری

بینی گرفته می‌تواند باعث ایجاد حالت گفتار تو دماغی شد (از نظر پزشکی “هیپونازال” نامیده می شود). این می تواند باعث دشواری درک سخنان کودک شود. لوزه های بزرگ (که در پشت کام قرار دارند) می تواند مانع حرک آزادنه کام شود.

پوسیدگی دندانها

تحقیقات دندانپزشکی نشان داده است که تنفس طولانی مدت از طریق دهان باعث افزایش خطر پوسیدگی دندان، تغییر رنگ دندان ها (از بین رفتن مینای دندان) و از بین رفتن ردیف بودن دندان ها (با احتمال بیشتر نیاز به ارتودنسی) میشود. توصیه میشود تنفس از طریق دهان و نیز بینی گرفته در کودکان قبل از درآرودن دندانها(دندان دایمی) که معمولا در سن 6 تا 7 سالگی شروع می شود، انجام گیرد.

درمان گرفتگی بینی در کودکان

درمان گرفتگی بینی در کودکان

هدف اصلی درمان کمک به تنفس راحت و عدم ایجاد اختلال در خواب است. لطفا توجه داشته باشید که تمام این درمان ها باید تحت نظارت پزشک انجام شود.

تمیز کردن مخاطات

  • برای پاک کردن مخاطات اضافی از مجاری هوایی کودک نو پا از یک اسپری بینی استفاده کنید. از آنجایی که اکثر کودکان قادر نیستند بینی شان را فین کنند خود را ببندند، برای تمیز کردن نیاز به کمک افراد بزرگسال می‌باشد. اسپری بینی، همچنین یک مکنده(ساکشن) به خارج کردن مخاطات از بینی کمک میکند. ساکشن های بینی دارای یک بخش حبابی بوده و یک بخش بلند و باریک دارند که وارد سوراخ بینی ها می شود. کودک را بصورت دمر بخوابانید. به این صورت می‌توانید به راحتی به سوراخ های بینی دسترسی پیدا کنید و در صورت لزوم می توانید فرزند را نگهدارید. دستگاه ساکشن بینی را فشار دهید تا هوای آن خارج شود. نوک را بداخل یکی از سوراخ های بینی کنید تا مخاطات اضافی را بکشد. سپس مکنده را خارج کرده و با دستمال تمیری آنرا پاک کنید. این عمل را با سوراخ دیگر بینی نیز انجام دهید. بعد از هر بار استفاده ساکشن را با آب صابون بشوئید.
  • مجاری بینی کودکتان را با محلول های نمکی بشوئید. گرچه اکثر داروهای سرفه و سرماخوردگی برای استفاده در کودکان مورد تایید نیستند ولی استفاده از محلولهای نمکی در نوزادان و کودکان ایمن است و می تواند به پاک شدن بینی کمک کند. اگر محلول نمکی را خودتان تهیه می کنید، از آب فیلتر شده یا خالص استفاده کنید، نه آب شیر. 1/4 قاشق چای خوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که می توانید محلول های نمکی از پیش ساخته شده را از داروخانه ها خریداری کنید یا از کیت های آماده خریداری کنید – فقط در خانه به آن آب اضافه کنید. کودک نوپا را در موقعیتی قرار دهید که سر پایینتر از بدن قرار بگیرد و سپس به آرامی دو تا سه قطره محلول نمکی را به هر سوراخ بینی بچکانید. یک تا دو دقیقه صبر کنید تا محلول از مجاری بینی عبور کند. کودک ممکن است عطسه یا سرفه کند و بدین ترتیب مخاطات خارج شود، بنابراین یک دستمال کاغذی به همراه داشته باشید.اگر کودک عطسه یا سرفه نکرد از ساکشن برای خارج کردن مخاطات اضافی استفاده کنید.
  • از بخار برای رفع گرفتگی بینی استفاده کنید. بخارات گرم می تواند با نرم کردن ترشحات بینی باعث از بین رفتن گرفتگی بینی شود. با کودک تان به حمام بروید و درب را ببندید. زیر دوش حمام قرار بگیرید و از آب گرم برای تولید بخار استفاده کنید. 10 تا 20 دقیقه در حمام بمانید.

پاکسازی محیط

پاکسازی محیط

  • محرک ها را از محیط اطراف کودکتان حذف کنید. تحریک کننده های رایج عبارتند از سیگار، گرده و حیوانات خانگی. از همه افرادی که در خانه زندگی می‌کنند بخواهید سیگار را ترک کنند یا از سیگار کشیدن در داخل خانه خودداری کنند و اگر در خارج از خانه سیگار کشیده اند ، باید لباس هایشان را به محض بازگشت به خانه عوض کنند.
  • فیلتر های کولر و تهویه هوا را مکررا عوض کنید. اکثر تولیدکنندگان فیلتر هوا توصیه می‌کنند که هر 30 تا 60 روز یکبار فیلتر جدید استفاده کنید، اما اگر حیوانات خانگی دارید یا شما یا یکی از اعضای خانواده تان از آلرژی رنج می برند، می توانید فیلتر را زودتر نیز تعویض کنید. برای تعیین اینکه آیا زمان تعویض فیلتر رسیده است یا نه آنرا بصورت فیزیکی بررسی کنید تا ببینید که کثیف است یا نه زیرا کرک و موی حیوانات بسرعت باعث انسداد فیلتر ها می‌شود.
  • گزارش هواشناسی روزانه را برای باخبر شدن از میزان گرده های هوایی دنبال کنید. کودکان مبتلا به آلرژی و حساسیت نسبت به گرده، در روزهایی که میزان آن زیاد است از منزل خارج نمیشوند. سعی کنید برنامه های فضای باز را در روزهایی که شمار گرده ها کم است برنامه ریزی کنید.
  • دست های کودک خود را بطور مرتب شستشو دهید. این باعث می شود آلودگی به عفونت کاهش پیدا کند. این نیز به شما کمک می کند تا از شر میکروب هایی که روی دست ها جمع شده اند خلاص شوید.

نوشیدنی ها و خوردنی های مناسب

نوشیدنی ها و خوردنی های مناسب

  • اطمینان حاصل کنید که به بدن کودکتان بمیزان کافی آبرسانی شود. مصرف کافی مایعات کمک می کند تا مخاطات رقیق تر شده و راحتتر خارج شود و بدین ترتیب گرفتگی بینی از بین رود. آب و نوشیدنی های الکترولیت مثل Pedialyte بهترین گزینه هستند. کودک باید حدود چهار فنجان آب در روز بنوشد (این شامل آب غذاها نیز می شود).
  • از غذاهایی استفاده کنید که کمک کننده باشد . میوه ها و سبزیجات با ویتامین های زیاد مانند سیب، مرکبات و سبزیجات برگ دار برای نگه داشتن سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. حتی اگر فرزندتان اشتهای زیادی نداشته باشد، غلات کامل داغ در وعده صبخانه نیز به شما کمک خواهد کرد. علاوه بر بالا بودن فیبر، بخار و گرمای غلات میتواند به پاکسازی مجاری بینی پر از مخاطات کمک کند.
  • مقداری سوپ مرغ به فرزندتان بدهید. طبق باورهای قدیمی سوپ مرغ و دیگر سوپ ها می‌تواند در بهبودی از سرماخوردگی موثر واقع شوند. این سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و بر اساس مواد تشکیل دهنده می تواند الکترولیت ها و مجموعه ای از ویتامین ها را به بدن برساد و همچنین می‌تواند باعث رقیق شدن مخاطات شود.

کمک در هنگام خواب

کمک در هنگام خواب

  • اطمینان حاصل کنید که کودکتان به اندازه کافی بخوابد. هنگامیکه فرزندتان مریض است، احتمالا او بیش از حد معمول بخوابد و این یکی از راه هایی است که به بهبودی کودکان کمک می‌کند. اجازه دهید فرزندان تان هم در طول روز و هم در طول شب به اندازه کافی بخوابد.
  • در طول خواب سر کودک را بالاتر قرار دهید. بالا نگهداشتن سر باعث میشود که کودک با بینی گرفته براحتی تنفس کند.
  • در هنگام شب در اتاق کودک یک دستگاه بخار ساز و یا رطوبت ساز اولتراسونیک قرار دهید. مرطوب کننده کمک می‌کند تا هوا مرطوب شده و نفس کشیدن او بهبود پیدا کرده و خواب بهتری داشته باشد. دستگاه رطوبت ساز را به طور مرتب تمیز کنید، زیرا باکتری ها و قارچها می توانند در دستگاه تولید شوند. بعد از هر سه روز استفاده از یک محلول سفید کننده رقیق شده همراه با آب گرم برای تمیز کردن مرطوب کننده استفاده کنید. بعد از تمیز کردن با محلول سفید کننده آنرا بطور کامل آبکشی کنید.

نکات مهم

  • از وازلین برای مرطوب کردن مجاری هوایی بینی استفاده کنید تا از ترک خوردن پوست، خشک شدن و سوزش بینی جلوگیری کند.
  • اگر میخواهید از محلول های نمکی خانگی استفاده کنید، می توانید از قطره چکانها برای چکاندن آن استفاده کنید

.هشدارها

  • از یک محلول نمکی برای چند کودک استفاده نکنید. اگر نوک قطره چکان به سوراخ بینی کودک برخورد کند، می‌تواند باعث انتقال میکروب‌ها از یک کودک به کودک دیگر شود.
  • اگر علایم بیماری بدتر می‌شوند، مخاطات سبز یا زرد رنگ وجود دارد، به نظر می‌رسد کودک دچار اختلال تنفسی یا تنفس سریع شده (بیش از 40 دم در دقیقه)، یا تب بالا و یا مشکل تغذیه ای، بدنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.
مقالات اخیر

You cannot copy content of this page

تلفن نوبت دهی کلینیک