گل مژه در کودکان: علت، علائم، تشخیص و درمان

گل مژه یک مشکل رایج در کودکان و یک عفونت است که به صورت یک بر آمدگی قرمز یا تورم در نزدیکی لبه پلک بالا یا پایین ظاهر می‌شود. گل مژه می‌تواند چشم را تحریک کند و باعث قرمزی آن شود، اما نباید گل مژه را با بیماری پینک آی یا ورم ملتحمه اشتباه کرد. بر خلاف بیماری ورم ملتحمه، گل مژه یک بیماری واگیردار محسوب نمی‌شود. این بدان معناست که نمی‌توان آن را به فرد دیگری انتقال داد. گل مژه یک مشکل جدی نیست و می‌تواند به راحتی درمان شود.

گل مژه یک بیماری رایج در کودکان است که به صورت جوشهای قرمز رنگی در پلک پایین یا بالا ظاهر می‌شود. در بسیاری از موارد این بیماری نیاز به درمان دارویی خاصی ندارد و با گذاشتن کمپرس گرم جوشها خشک می‌شود و از بین می‌رود. در مواردی که این درمان پاسخ ندهد بایستی کودک مورد بررسی پزشک اطفال قرار بگیرد و تحت نظر او مورد معالجه شود. مشاورین و متخصصان ما در کلینیک تخصصی اطفال امید آماده پاسخگویی به کلیهٔ سؤالات شما در این زمینه هستند. به منظور رزرو نوبت و یا مشاوره با متخصصین ما با شماره‌های ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰  و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

انواع

دو نوع متفاوت از گل مژه وجود دارد: هوردئولوم و شالازیون که هر یک علل و درمان‌های مختلفی دارند.

هوردئولوم

هوردئولوم انسداد یکی از غدد عرق موجود در پوست پلک و پایه مژه‌ها یا یکی از غدد سباسه کوچک واقع در پایه مژه است. غدد سباسه ماده‌ای به نام سبوم که مومی و روغنی است را ترشح می‌کنند.

شالازیون

شالازیون انسداد غده میبومیان است که یک غده فوق العاده روغنی (چرب) و منحصر به پلک‌ها می‌باشد. این غده‌ها به صورت یک ردیف در هر پلک قرار دارند، بدنه غده درون پلک قرار دارد و غده به لبهٔ پلک، واقع در پشت مژه‌ها باز می‌شود.

علل

هنگامی که یک غده در داخل یا روی پلک مسدود شده باشد، گل مژه ایجاد می‌شود. گل مژه می‌تواند زمانی رخ دهد که خروجی غده بوسیله بافت اسکار یا یک ماده خارجی (گرد و غبار) مسدود گردد، یا مادهٔ تولید شده توسط غدد بسیار غلیظ باشد که این امر باعث می‌شود که ماده به آرامی جریان یابد یا کلاً قادر به خارج شدن و جریان یافتن نباشد. عفونت اغلب توسط باکتری‌های استافیلوکوک اورئوس ایجاد می‌شود.

عوامل خطر

شایع‌ترین عامل خطر، خروج آهسته و کند ماده از غدد میبومیون است که معمولاً در یک بیماری التهابی مزمن به نام اختلال غدد (یا اختلال غدد میبومیون، میبومایت، میبومیانیت یا بلفاریت) مشاهده می‌شود.
اختلال عملکرد غدد میبومیون اغلب همراه با آکنه روزاسئا در گونه‌ها و بینی مشاهده می‌شود، اما می‌تواند به تنهایی نیز ایجاد گردد.
خطرات دیگر شامل انسداد خروجی غده با جای زخم پس از عفونت، سوختگی یا تروما است. اگر به طور صحیح چشم را شستشو ندهید، مواد خارجی مانند آرایش و گرد و غبار نیز می‌توانند موجب بسته شدن خروجی غده شوند.

علائم می‌تواند در هر کودک کمی متفاوت باشد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند

•      تورم پلک
  •     قرمزی در لبه پلک
  •     درد در ناحیه آسیب دیده (درد موضعی)
  •     حساسیت
  •     تخلیه مایع زرد
    علائم گل مژه ممکن است مشابه علائم برخی از بیماری‌های دیگر باشد. برای تشخیص گل مژه از سایر بیماری‌های باید به پزشک مراجعه کنید.

•     پزشک متخصص، جهت تشخیص محل خروجی غددی که مسدود شده‌اند، پلک‌ها را معاینه می‌کند. این معاینه کمک می‌کند تا پزشک هوردئولوم و شالازیون را از یکدیگر تشخیص دهد. همچنین، پزشک برای پیدا کردن نشانه‌های بافت اسکار، جسم خارجی و میبومایت مزمن چشم را معاینه خواهد کرد.
    علاوه بر این، پزشک به دنبال هر گونه علائمی که ممکن است موجب آلوده شدن غدد شده باشند، چشم را معاینه خواهد کرد. تشخیص عفونتی که از غدد به چشم، پوست مجاور یا اوربیت گسترش یافته است، بسیار مهم خواهد بود.

درمان

درمان بسته به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما و همچنین شدت بیماری متفاوت خواهد بود. درمان فرزند شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کمپرس گرم

کمپرس گرم باعث نرم شدن مواد موجود در غدد می‌شود و محتویات غدد را به طور طبیعی تخلیه می‌کند. از فشار دادن، ترکاندن یا بریدن هوردئولوم تا جایی که می‌توانید خودداری نمایید زیرا این امر می‌تواند باعث آسیب شود.
گل مژه را می‌توان با حوله‌های مرطوب گرم، ماسک‌های چشم مایکروویو (که در داروخانه‌ها فروخته می‌شوند) یا یک پد الکتریکی برقی تسکین داد. تا جایی که می‌توانید برای کمپرس گرم زمانی را اختصاص دهید. چندین دقیقه (به عنوان مثال، ۱۵ دقیقه)، چندین بار در روز (به عنوان مثال، چهار بار در روز)، موجب بالا رفتن احتمال بهبود خود به خود شالازیون یا گل مژه می‌شود. میزان گرمای کمپرس را با قسمتی از پوست خود مانند پشت دست امتحان کنید تا مطمئن شوید گرمای حاصل از کمپرس چشم کودک را نمی‌سوزاند.

درمان آنتی بیوتیکی

استفاده از پماد آنتی بیوتیک در چشم کودک، یکی دیگر از گزینه‌های درمانی است. استفاده از آنتی بیوتیک از گسترش عفونت به قسمت‌های دیگر چشم جلوگیری می‌کند. اگر گل مژه همانند یک عفونت به نظر می‌رسد، آنتی بیوتیک های خوراکی ممکن است لازم باشند. آبسه می‌تواند در پلک ایجاد شود. برای شناسایی باکتری عامل بیماری، گاهی اوقات کشت نمونه انجام می‌شود. درمان آنتی بیوتیکی بسیار مهم است مخصوصاً اگر عفونت باکتریایی در پوست (سلولیت) یا اوربیت (سلولیت اوربیتال) گسترش یابد. سلولیت اوربیتال به عنوان یک وضعیت اورژانسی در نظر گرفته می‌شود، زیرا عفونتی که به سرعت در حال گسترش است، می‌تواند عتملی تهدید کننده برای بینایی یا زندگی باشد.

سایر درمان‌ها

در خصوص میبومایت، پزشک کودک به احتمال زیاد تمیز کردنروزانهٔ پلک‌ها و مژه‌ها را با یک صابون ملایم (مانند شامپو بچه) توصیه می‌کند. افزایش مصرف اسید چرب امگا -۳ در رژیم غذایی و یا مکمل‌ها همچنین می‌تواند به بهبود جریان سبوم کمک کند. دوزهای کم داکسی سایکلین خوراکی برای درمان آکنه روزاسئا و میبومایت در برخی از بیماران تجویز می‌شود.

پیشگیری

•     بهترین راه پیشگیری این است که پلک‌ها و مژه‌ها را تمیز نگه دارید. این کار را می‌توان با اسکراب های شامپوی پلک رقیق شده در حمام و یا استفاده از پد پاک کننده پلک موجود در داروخانه‌ها انجام داد. بسیاری از افراد از کمپرس گرم نیز استفاده می‌کنند.
  •     یک رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ (به عنوان مثال، ماهی و دانه‌های روغنی) و سبزیجات دارای اثرات ضد التهابی هستند و موجب بهبود عملکرد غدد میبومیان و بهبود سلامت چشم به طور کلی می‌شوند.

پیش آگهی

یک هوردئولوم ممکن است در ظرف چند روز درمان شود، در حالی که درمان شالازیون ممکن است چند ماه طول بکشد. هر دو نوع گل مژه باید پس از تخلیه غده مسدود شده به طور کامل از بین بروند. اگر عفونت همچنان وجود داشته باشد، درمان ضروری است.