درمان ویروس سین سیشیال تنفسی در کودکان با حذف دود سیگار از محیط

گاهی با وجود تمامی تلاش‌های والدین برای در امان نگه داشتن کودک از هرگونه خطر و بیماری نمی‌توان از ابتلای آن‌ها به برخی از ویروس‌ها جلوگیری کرد. ویروس سین سیشیالتنفسی یکی از ویروس‌هایی است که نمی‌توان از ابتلای کودکان به آن جلوگیری نمود. این ویروس احتمال ابتلای کودکان به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد و تقریباً همه‌یکودکان در سن ۲ تا ۳ سالگی به آن مبتلا می‌شوند. ویروس سین سیشیال تنفسی را می‌توانمانند یک سرماخوردگی شدید محسوب کرد و آن را درمان نمود اما گاهی درصد کمی از نوزادان و خردسالان بعد از ابتلا به این ویروس دچار برونشیت می‌شوند و باید برای مدتی در بیمارستان بستری شوند.

ویروس سین سیشیال تنفسی شباهت زیادی به سرماخوردگی شدید دارد. علائم این بیماری دقیقاً شبیه به سرماخوردگی است و همانند آن بسیار رایج و مسری می‌باشد و بیشتر کودکان تا سن ۲ سالگی حداقل یک بار به آن مبتلا می‌شود.

به طور معمولاً نباید در خصوص این ویروس زیاد نگران بود. اما گاهی می‌تواند در برخی از افراد به خصوص نوزادان باعث سینه پهلو و یا بیماری‌های جدی‌تری شود. به همین دلیل باید به شدت مراقب علائم آن بود و در صورت تشدید آن‌ها به پزشک متخصص اطفال مراجعه نمود.

درصورتی‌که کودک شما علائم و نشانه‌های سرماخوردگی مانند تب و گلو درد را نشان می‌دهد و نگران ابتلای او به بیماری ویروسی سین سیشیال تنفسی هستید، می‌توانید برای تشخیص دقیق‌تر مشکل فرزندتان و پیگیری درمان‌های لازم، به پزشک متخصص اطفال در کلینیک تخصصی کودکان امید مراجعه نمایید. لطفاً برای رزرو وقت با شماره تلفن‌های  ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰  و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

علت بروز ویروس سین سیشیال تنفسی در کودکان

ویروس سین سیشیال تنفسی می‌تواند از طریق دهان، بینی و چشم وارد بدن فرد شود. این ویروس به راحتی از طریق تنفس افراد آلوده به آن در هوا پخش می‌شود و اگر فردی که به این ویروس مبتلا است در نزدیکی شما سرفه و یا عطسه کند به احتمال زیاد فرزند شما نیز به این بیماری مبتلا خواهد شد. به علاوه ویروس سین سیشیال تنفسی می‌تواند از طریق تماس فیزیکی مانند دست دادن نیز به دیگران منتقل شود.

این ویروس می‌تواند ساعت‌ها بر روی اجسام سختی مانند سطح کانتر یا اپن آشپزخانه، تخت و یا اسباب بازی‌های کودک زنده بماند و اگر کودک بعد از لمس اشیا آلوده به ویروس به چشم، دهان و یا بینی خود دست بزند ممکن است به آن مبتلا شود.

یک فرد مبتلا به ویروس سین سیشیال در اولین روزهای بیماری خود به شدت ناقل این بیماری است. اما گاهی می‌تواند تا هفته‌ها بعد از بیماری این ویروس را به دیگران انتقال دهد.

نشانه‌های ویروس سین سیشیال تنفسی چیست؟

ویروس سین سیشیال تنفسی به طور معمول علائمی شبیه به علائم سرماخوردگی های شدید دارد:

کودکانی که به این ویروس مبتلا می شوند ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنند:

• پایین بودن سطح انرژی
  • بدخلقی و ناراحتی
  • کم بودن اشتهای آن ها در مقایسه با دیگر روزها

گاهی برخی از کودکان و نوزادان علاوه بر علائم گفته شده دارای علائم شدیدتر و جدی‌تری مانند خس‌خس سینه می‌شوند که در این صورت باید حتماً به پزشک مراجعه نمود.

خطرات این ویروس

تا سن ۲ سالگی بیشتر کودکان به ویروس سین سیشیال تنفسی مبتلا می‌شوند. به طور معمول کودکانی که به مراکز نگه داری از کودکان می‌روند و یا خواهر یا برادر آن‌ها به مدرسه می‌روند بیش از دیگران در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. می‌توان گفت که شیوع این بیماری در فصل پاییز و اواخر بهار بیش از دیگر فصل‌ها است.

این ویروس در برخی افراد تأثیرات شدیدتری داشته و حتی گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود. در ادامه به این افراد اشاره شده است:

• نوزادان نارس
  • کودکانی که بیماری قلبی و ریوی متولد شده‌اند
  • کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند کسانی که تحت عمل پیوند عضو قرار گرفته و یا شیمی درمانی شده‌اند.
  • نوزادانی که به مراکز نگهداری از کودکان شلوغ فرستاده می‌شوند.

عوارض ابتلا به ویروس سین سیشیال تنفسی

عوارض ویروس سین سیشیال تنفسی شامل موارد زیر می‌شود:

بستری شدن در بیمارستان

در صورت شدید بودن علائم ویروس سین سیشیال تنفسی بیمار باید در بیمارستان بستری شود تا پزشک بتواند به خوبی تنفس او را بررسی کرده و درمان نماید و داروها و مایعات لازم را از طریق سرم به او تزریق کند.

ذات‌الریه

ویروس سین سیشیال تنفسی اصلی‌ترین عامل التهاب ریه‌ها (ذات‌الریه) و همچنین مجاری تنفسی (برونشیت) در نوزادان است. این عوارض زمانی رخ می‌دهد که این ویروس در قسمت‌های پایینی دستگاه تنفسی پخش می‌شود. التهاب ریه در نوزادان، کودکان خردسال، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و همچنین کسانی که به بیماری‌های قلبی و ریوی مبتلا هستند بسیار خطرناک و جدی است.

عفونت گوش میانی

در صورتی که ویروس وارد فضای بین پرده‌ی گوش شود فرد به عفونت گوش میانی دچار می‌شود. این بیماری به شدت در میان نوزادان و کودکان خردسال شیوع دارد.

آسم

بر طبق تحقیقات ممکن است بین ابتلا به ویروس سین سیشیال تنفسی در دوران کودکی و ابتلا به آسم در بزرگ سالی ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد.

ابتلای مجدد به بیماری

در صورتی که فرد به ویروس سین سیشیال تنفسی آلوده شود به طور حتم بعد از مدتی دوباره به آن مبتلا خواهد شد. حتی گاهی ممکن است در طول یک فصل فرد چندین بار به این ویروس آلوده شود. در هر صورت علائم بیماری‌های ثانویه به شدت بیماری اولیه نیست و معمولاً شبیه به یک سرماخوردگی معمولی خواهد بود با این حال ممکن است در بزرگ‌سالان و افرادی که به بیماری‌های شدید قلبی یا ریوی مبتلا هستند مشکلات و عوارض پیچیده‌تری را به وجود آورد.

پزشک معمولاً با معاینه و بررسی علائم فیزیکی بیماری و فصلی که بیماری در آن رخ داده می‌تواند ویروس سین سیشیال تنفسی را تشخیص دهد. در طول معاینات پزشک برای بررسی خس خس سینه و یا هر صدای غیر طبیعی دیگری به کمک گوشی پزشکی صدای شش‌های بیمار را در هنگام تنفس گوش می‌کند.

به طور معمول برای تشخیص این بیماری به آزمایش و یا عکس برداری احتیاجی نیست با این حال این موارد می‌توانند به تشخیص عوارض ویروس سین سیشیال تنفسی و یا دیگر بیماری هایی که عوارض این چنینی دارند کمک کنند. برخی از این آزمایشات عبارت‌اند از:

• آزمایش خون برای بررسی سطح گلبول‌های سفید و یا وجود هر گونه ویروس، باکتری و یا میکروب در خون
  • عکس رادیولوژی از قفسه‌ی سینه برای بررسی عفونت شش‌ها
  • نمونه برداری از ترشحات دهان و بینی برای بررسی وجود هر گونه ویروسی در آن‌ها
  • و گاهی استفاده از دستگاه پالس اکسی متر یا همان اکسیژن سنج خون برای تشخیص پایین بودن بی اندازه‌ی سطح اکسیژن خون

درمان

درمان ویروس سین سیشیال تنفسی به طور معمول شامل مراقبت از کودک و القای حس راحتی به او می‌باشد. اما در صورتی که علائم و عوارض بیماری شدید بود باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و گاهی کودک را در بیمارستان بستری نمود.

سبک زندگی و استفاده از درمان‌های خانگی

با این روش ممکن است نتوان طول دوره‌ی بیماری سین سیشیال تنفسی را کاهش داد اما می‌توان تا حد زیادی از علائم و عوارض آن کاست.

اگر کودک شما به این ویروس مبتلا است تلاش کنید تا با بغل کردن او، کتاب خواندن و انجام بازی‌های آرام حواس او را از بیماری پرت نمایید. از دیگر روش‌های درمان این ویروس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش سیگار کشیدن

یکی از عوامل اصلی که هم خطر ابتلا به ویروس سین سیشیال تنفسی را افزایش می‌دهد و هم باعث تشدید علائم آن می‌شود دود سیگار است. به همین کودکان نباید به هیچ وجه در معرض دود سیگار قرار بگیرند. همچنین بزرگسازانی که در خصوص سلامت خود نگران هستند نیز بالا مصرف سیگار را ترک نمایند چرا که ماده سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و به گلو و ریه‌ی انسان آسیب شدیدی می‌رساند.

کافئین

در خصوص رژیم‌های غذایی مصرف و یا عدم مصرف برخی از محصولات می‌تواند از بروز سین سیشیال تنفسی جلوگیری کرده و یا به درمان سریع آن کمک کند.  از مهم‌ترین این موارد می‌توان به کافئین اشاره کرد. زمانی که فرد بیش از اندازه کافئین مصرف می‌کند بسیاری از بخش‌های بدن وی التهاب پیدا کرده، سیستم ایمنی او ضعیف شده و متابولیسم او به شدت افزایش پیدا می‌کند. کافئین با ضعیف کردن سیستم ایمنی خود به تنهایی باعث بیماری نمی‌شود. در هر حال تقویت سیستم ایمنی یک اقدام هوشمندانه برای جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها محسوب می‌شود.

جلوگیری از آب ریزش بینی

در ادامه به برخی از روش‌هایی که به درمان آبریزش بینی کمک می‌کند اشاره شده است.

برای قطع آبریزش بینی به کمک یک قطره چکان داخل بینی کودک یا نوزاد قطره‌ی سالین بریزید. و به طور مرتب به کمک یک پوآر بینی او را تخلیه کنید تا بتواند راحت‌تر نفس بکشد و از شیر مادر تغذیه کند.

مرطوب نگه داشتن هوا

بسیار مهم است که هوای اطراف نوزادی که به ویروس سین سیشیال تنفسی مبتلا است مرطوب باشد. با این که رطوبت باعث رشد باکتری‌ها می‌شود اما وجود آن به درمان این بیماری کمک می‌کند. ویروس سین سیشیال تنفسی برای اندام‌ها و مجاری تنفسی بسیار مضر است و این اندام‌ها برای مبارزه با این ویروس باید مرطوب شده و عملکردی نرمال داشته باشند. به علاوه رطوبت به جلوگیری از سوزش و درد گلو و همچنین تنفس بهتر و دریافت اکسیژن فرد نیز کمک می‌کند.

افزایش مصرف مایعات

مصرف مایعات در طول دوره‌ی بیماری سین سیشیال تنفسی به دفع سریع‌تر ویروس و همچنین آرام شدن گلو کمک بسیاری می‌کند. گلو درد و سرفه‌ی شدید از علائم این بیماری هستند بنابراین والدین باید تلاش کنند تا درد و ناراحتی کودکشان را کاهش داده و از گریه کردن او جلوگیری کنند. این گونه می‌توان فشاری که به قفسه‌ی سینه و شش‌های کودک وارد می‌شود را کاهش داد و روند درمان را سرعت بخشید.

لبنیات

ویروس سین سیشیال تنفسی تنفس را با مشکل رو به رو می‌سازد و هر چیزی که باعث  پوشاندن و ضخیم شدن مخاط اندام‌های تنفسی شود این مشکل را شدیدتر می‌کند. محصولات لبنی خلط‌های تنفسی را متراکم کرده و ضخامت آن‌ها را افزایش می‌دهند بنابراین در صورتی که کودک مشکلات تنفسی دارد نباید از مواد غذایی که حاوی شیر هستند استفاده کند.

تمیزی و رعایت بهداشت

تمیز کردن سطوح مختلف خانه و شستن دست‌ها به صورت مداوم از ابتلا به ویروس سی سیشیال تنفسی جلوگیری می‌کند. به علاوه رعایت بهداشت در هنگام مواجه کودکی که به این ویروس مبتلا است بسیار ضروری می‌باشد. زمانی که کودک به سین سیشیال تنفسی مبتلا است سیستم ایمنی او به شدت ضعیف می‌شود و دیگر میکروب‌ها و ویروس‌های می‌توانند به راحتی از دست‌ها و یا سطوح آلوده ی خانه به او منتقل شوند و روند درمان او را با مشکل رو به رو سازند.

استفاده از قطره‌ی بینی سالین

استفاده از قطره‌هایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند بی خطر است و می‌تواند به درمان گرفتگی بینی کودکان نیز کمک کند. برای تخلیه‌ی بینی کودک باید چند قطره از سالین را داخل بینی کودک چکاند تا مخاط خشک شده و سفت بینی را نرم کند سپس بلافاصله آن را به کمک پوآر از بینی خارج کرد. این حرکت باید همیشه قبل از غذا دادن به کودک و قبل از خواب او انجام شود.

صاف و نشستن

ممکن است ساده به نظر برسد اما نشستن به صورت صاف و بدون خم شدگی به تنفس بهتر کودک کمک زیادی می‌کند. زمانی که کودک دراز می‌کشد مخاط درون اندام‌های تنفسی او انباشته می‌شود اما در حالت نشسته و با کمک نیروی جاذبه‌ی زمین می‌تواند راحت‌تر و بهتر نفس بکشد.

مراقبت‌های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان

در صورتی که کودک به نوع شدید و جدی سین سیشیال تنفسی مبتلا شد باید در بیمارستان بستری شود. در ادامه به روش‌های درمانی که در بیمارستان انجام می‌شود اشاره شده است.

• تزریق وریدی مایعات (سرم)
  • اکسیژن‌تراپی
  • استفاده از دستگاه تهویه‌ی مکانیکی

در برخی موارد و زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بسیار ضعیف باشد پزشک برای او استفاده از داروی استنشاقی ریباویرین را تجویز می‌کند.

با این حال ثابت شده است که استفاده از استروئید ها و برونکیلاتورها به درمان عفونت سین سیشیال تنفسی کمکی نمی‌کند.

پیش بینی بیماری

بیشتر کودکانی که به ویروس سین سیشیال تنفسی مبتلا هستند بعد از اتمام دوره‌ی آن به طور کامل درمان می‌شوند و دیگر خس خس سینه نخواهند داشت. با این حال بیش از ۴۰ درصد از کودکانی که به برونشیولیت مبتلا هستند تا ۵ سالگی دچار خس خس سینه خواهند بود و ده درصد از آن‌ها تا بعد از سن نیز این عارضه را خواهند داشت. هنوز مشخص نیست که ابتلا به ویروس سین سیشیال و خس سینه عامل اولیه‌ی ابتلا به آسم است یا این خس خس بعد از برونشیلیوت و در اثر ابتلا به آسم به وجود می‌آید.

آیا می‌توان از ویروس سین سیشیال تنفسی جلوگیری کرد؟

درست مانند سرما خوردگی جلوگیری از ابتلا به ویروس سین سیشیال تنفسی تقریباً ناممکن است. اما می‌توان با داشتن عادات و سبک زندگی سالم احتمال ابتلا به آن را کاهش داد. برای این کار باید به طور مرتب دست‌ها را شست و به کودک نیز آموزش داد تا دست‌های خود را کامل بشوید. کودک باید تمامی واکسن‌هایی که پزشک تجویز می‌کند را دریافت نماید.

گاهی پزشک برای جلوگیری از ابتلای کودکان و نوزادانی که مشکوک به داشتن ویروس سین سیشیال تنفسی هستند دارو تجویز می‌کند. در برخی موارد این داروها از ابتلا به ویروس جلوگیری نمی‌کنند اما علائم آن را کاهش داده و از شدیدتر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کنند.