درمان قطعی کار نکردن، سفت شدن شکم و یبوست نوزادان و شیرخوارن

والدین نگرانند که نوزادانشان به اندازه کافی مدفوع نکنند. نوزادی که شیر خشک می‌خورد، معمولا بیشتر روزها حداقل یک بار حرکت روده دارد، اما ممکن است ۱ تا ۲ روز حرکات روده نداشته باشد. برای نوزادان شیرخوار به سن بستگی دارد. مدفوع کردن نوزاد کمتر از یک بار در روز به این معنی است که نوزاد تازه به دنیا آمده به اندازه‌ی کافی نمی‌خورد. با این حال، نوزادان شیرخوار ممکن است چندین روز یا حتی یک هفته حرکات روده نداشته باشند، از هر قطره‌ای که آنها غذا می‌خورند برای بزرگتر کردن کودک استفاده می‌شود نه مدفوع.

نوزادان به طور معمول به سختی حرکت روده دارند، بنابراین زور زدن برای مدفوع کردن لزوما نگران کننده نیست، حتی زمانی که نوزاد گریه می‌کند یا صورتش سرخ می‌شود.

یبوست یک مشکل رایج در نوزادان است. یبوست معمولا با تغییرات در رژیم غذایی، رفتار یا گاهی اوقات با دارو حل می‌شود. شما می‌توانید برخی از این درمان‌ها را در خانه امتحان کنید. در صورتی که کودک شما غذا نمی‌خورد، وزن از دست می‌دهد یا خون در مدفوعش است یا اگر درمان‌های اساسی، مانند تنظیم رژیم غذایی، به تسکین عارضه‌ی او کمک نمی‌کند، به متخصصین ما در کلینیک تخصصی کودکان امید مراجعه کنید. و اگر او کمتر از ۴ ماه سن دارد، در صورتی که مدفوع سخت دارد یا طی ۲۴ ساعت حرکت روده نداشته است، با پزشک تماس بگیرید. بدون اینکه اول با پزشک کودک مشورت کنید به کودک ملین یا شیاف ندهید.

جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت با

شماره های ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

علت ابتلا نوزاد به یبوست

چند دلیل احتمالی برای یبوست در نوزادان وجود دارد:

غذای جامد

در صورتی که کودک با خوردن غذاهای جامد بیشتر دچار یبوست ملایمی می‌شود، متعحب نشوید. این اغلب به علت کم بودن فیبر سرلاک برنج، غذای اولیه‌ی رایج، است. یبوست همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که مادر نوزاد را از شیر مادر  می‌گیرد، زیرا این گاهی منجر به کم آبی می‌شود.

شیر خشک

نوزادانی که شیرخوار هستند منحصرا به ندرت یبوست دارند. شیر مادر دارای تعادل عالی پروتئین و چربی است، بنابراین مدفوعی تولید می‌کند که تقریبا همیشه نرم است، حتی اگر یک کودک چند روز مدفوع نکرده باشد.

اگر نوزاد شیر خشک  می‌خورد، ممکن است چیزی در شیر خشک او باعث ایجاد یبوست شود. اینکه عناصر پروتئین در شیر خشک‌های مختلف باعث یبوست شوند امری غیر معمول نیست. از پزشک نوزاد بخواهید که مارک شیر خشک را تغییر دهد. علیرغم چیزی که ممکن است والدین شنیده باشند، مقدار آهن در شیر خشک باعث یبوست نمی‌شود.

کم آبی

اگرچه غیر معمول است، یبوست می‌تواند به علت عارضه‌های زمینه‌ای پزشکی مانند کم کاری غده‌ی تیروئید ، بوتولیسم و آلرژی‌های غذایی خاص و اختلالات متابولیکیباشد. به ندرت، یبوست ناشی از بیماری هیرشپرونگ است، یک بیماری ناشی از نقص مادرزادی است که مانع از عملکرد صحیح روده کودک می‌شود. فیبروز کیسه‌ای یبوست مزمن و بیماری سلیاک نیز می‌توانند احتمال ابتلای کودک به یبوست را افزایش دهند.

اگر به نظر می‌رسد دلیلی برای اینکه کودک دچار سختی در عبور مدفوع و مدفوع کردن دردناک است وجود ندارد، پزشک این عارضه‌ها را بررسی می‌کند.

علائم یبوست نوزاد

علائم یبوست در نوزادان عبارتند از:

• مدفوع سخت و یا خشک که به راحتی قابل عبور نیست بدون در نظر گرفتن تکرار
  • نالیدن یا ناراحتی قابل رویت هنگام عبور یا حرکت روده
  • کاهش تکرار حرکات روده، به ویژه هنگامی که نوزاد بیش از دو روز حرکت روده نداشته است.

برخی از نوزادان علائم مربوط به یبوست یا یبوستی که با درمان خانگی بهبود نمی‌یابند، دارند. در این شرایط باید کودک را نزد پزشک ببرید.

در طول سابقه‌ی پزشکی، اگر یک حرکت روده دردناک وجود داشته باشد، پزشک از والدین در مورد زمان شروع یبوست و اینکه چگونه کودک به طور معمول حرکت روده‌ای دارد، سؤال می‌کند. هر گونه علائم دیگر (مانند درد و استفراغکاهش اشتها ، میزان مصرف نوشیدنی کودک و در صورتی که والدین خون در حرکت روده‌ای نوزاد دیده‌اند، باید ذکر شود.

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد و ممکن است معاینه رکتوم انجام شود. بیشتر نوزادان مبتلا به یبوست هیچ آزمایش آزمایشگاهی یا اشعه ایکس نیاز ندارند.

روش‌های درمان یبوست نوزاد

در اینجا چند مورد برای انجام وجود دارد:

تمرینات

به نوزاد کمک کنید تا ورزش کند . اگر نوزاد ۴ دست و پا می‌خزد او را تشویق به غلط زدن کنید. اگر نوزاد هنوز نمی‌تواند ۴ دست و پا شود، به جای آن، پاهای او را بالا و پایین بیاورید. در حالی که کودک به پشت خوابیده است، به آرامی پاهای او را به جلو و حرکات دایره‌وار حرکت دهید، مثل اینکه گویی در حال دچرخه سواری است.

ماساژ

والدین می‌توانند شکم کودک خود را ماساژ دهند. به اندازه‌ی عرض ۳ انگشت زیر ناف کودک در قسمت پایین سمت چپ را اندازه بگیرید و فشار آرام و ثابتی را با نوک انگشتان خود اعمال کنید. تا جایی فشار دهید که احساس سفتی یا توده کنید. فشار ملایم اما ثابت را به مدت ۳ دقیقه نگه دارید.

تعویض شیر خشک

اگر نوزاد شیر خشک می‌خورد ، از پزشک کودک بخواهید که مارک شیر خشک را تغییر دهد. گاهی اوقات شربت ذرت تیره را به شیر خشک اضافه کنید، با این ترفند: با ۱/۴ قاشق چای خوری در هر ۴ اونس فرمول شروع کنید. اگر این کمک نمی‌کند، به تدریج مقدار را افزایش دهید. برای هر ۴ اونس شیر خشک بیشتر از ۱ قاشق چای خوری استفاده نکنید.

اگر کودک حداقل ۴ هفته سن دارد، به شیر خشک او کمی آب آلو اضافه کنید. به طور معمول آبمیوه دادن به نوزاد ضروری نیست، اما دادن کمی آب میوه برای کمک به رفع یبوست خوب است. در صورتی که نوزاد طعم آلو را دوست ندارد، آب سیب یا آب گلابی به او بدهید. برای هر ماه از سن روزی یک اونس بدهید، تا ۴ اونس برای نوزاد ۴ ماهه. پس از ۸ ماه، کودک می‌تواند به میزان ۶ اونس آب میوه در روز برای درمان یبوست استفاده کند.

غذاهای جامد

اگر سن کودک به اندازه‌ای باشد که بتواند غذاهای جامد مختلف را بخورد، غذاهایی که منجر به یبوست می‌شوند مانند برنج، موز، و هویج پخته شده را کاهش دهید. سعی کنید برای کمک به شل شدن حرکات روده چند قاشق غذاخوری پوره‌ی آلو، زردآلو، یا گلابی به کودک بدهید. برای دریافت بهترین نتیجه، ابتدا به کودک ماساژ شکمی دهید، سپس کمی غذای سرشار از فیبر به او بدهید.

شیاف گلیسیرین

در مورد سایر گزینه‌های درمان با پزشک کودک صحبت کنید. در مورد استفاده از نرم کننده‌های مدفوع بدون نسخه برای راحت‌تر کردن حرکت روده در کودک از پزشک سوال کنید، اما هیچگاه بدون تجویز پزشک به کودک ملین ندهید. همچنین ممکن است در صورتی که کودک مبتلا به یبوست شدید است، پزشک به والدین استفاده از شیاف گلیسیرین را پیشنهاد کند. شیاف سبب تحریک رکتوم نوزاد و کمک به عبور مدفوع او می‌شود. استفاده از شیاف گاهی اوقات خوب است، اما این کار را به طور منظم انجام ندهید، زیرا کودک می‌تواند در نهایت برای داشتن حرکت روده به آن وابسته شود.

استفاده از لوسیون

در صورتی که کودک به قدری مدفوع خشک و سفتی دارد که والدین در مدفوع او خون مشاهده می‌کنند یا پارگی‌های (چاک) خفیفی در پوست حساس نزدیک سوراخ مقعد کودک می‌بینند، می‌توانند برای التیام ناحیه از کمی لوسیون آلواورا استفاده کنند. تا آنجا که امکان دارد ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید، و مشکل چاک‌ها در ناحیه سوراخ مقعد را با پزشک در میان بگذارید.