درمان قطعی زگیل آبکی مسری در کودکان (مولوسکوم) با دارو و درمان خانگی

کودکان نسبت به آلودگی‌های پوستی ناشی از باکتری، ویروس یا قارچ آسیب‌پذیر هستند. عفونت پوستی آزاردهنده در بچه‌ها زگیل آبکی یا مولوسکوم کنتاژیوزوم است. این عفونت ناشی از ویروس باعث بروز زگیل بر روی پوست می‌شود. مولوسکوم کنتاژیوزوم عفونت پوست است که از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. نشانه‌های بیماری قابل‌ توجه است و باعث ناراحتی شدید برای فرد آلوده می‌شود. جنبه مثبت این عفونت پوستی این است که برخلاف آبله مرغان یا سرخک درد یا تب وجود ندارد. با این‌ حال کمی خارش وجود دارد که درنهایت عفونت را از یک قسمت از بدن یا پوست به قسمت دیگر گسترش می‌دهد. عفونت مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولاً طی چند ماه تا چند سال از بین می‌رود. در کودکانی که دارای اختلال سیستم ایمنی هستند عفونت می‌تواند به قسمت دیگری از بدن منتقل شود.

اگر کودک مبتلا به زگیل‌هایی است که مانند علائم بیماری مولوسکوم هستند به متخصص اطفال برای ارزیابی سریع و درمان مراجعه کنید. پزشک اطفال می‌تواند با معاینه بصری زگیل‌ها را تشخیص دهد. اگر تشخیص ممکن نباشد، پزشک بیوپسی پوست انجام می‌دهد. پزشکان از درمان‌های مختلف برای درمان زگیل‌های آبکی استفاده می‌کنند از جمله برداشتن زگیل یا کمک به رفع سریع‌تر زگیل‌ها با حذف مرکز عفونی با استفاده از چاقو یا قیچی جراحی، انجماد آن‌ها یا کورتاژ، استفاده از عامل شیمیایی یا کرم مانند اسید سالیسیلیک، ترتینوئین، کانتوریدین یا داروهای دیگر خوراکی به نام سایمتیدین. اگر فرزندتان دچار عارضه زگیل آبکی (مولوسکوم) شده است می‌توانید با مراجعه به کلینیک تخصصی کودکان امید از جدیدترین روش‌های درمان این بیماری اطلاع یابید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره روش‌های درمان و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس حاصل فرمایید.

زگيل آبكی چگونه روی پوست كودك به وجود می‌آید؟

اگرچه هرکسی ممکن است با ویروس مولوسکوم آلوده شود، کودکان بین ۱ تا ۱۰ ساله بیشتر آسیب‌پذیر هستند. اکثر کودکان سالم نسبت به ویروس ایمنی دارند. با این‌ حال مولوسکوم در کودکان واگیردار است و از طریق تماس با آن گسترش می‌یابد. کودک در موارد زیر ممکن است به ویروس آلوده شود:

•  زگیل کودک آلوده را در طول بازی یا فعالیت لمس کند.
  •  تماس سطوح با سطوحی که توسط ویروس آلوده‌شده‌اند.
  •  استفاده از حوله یا ملافه‌ای که توسط بچه‌ها یا بزرگسالان آلوده با ویروس استفاده شده است.
  •  لمس یا بازی با اسباب‌بازی‌ها، کتاب‌ها و سایر موارد آلوده‌شده
  •  استفاده مشترک از تجهیزات ورزشی مانند کفش، دستکش یا کلاه

اگر کودک زگیل را خراشیده یا لمس کند و سپس قسمت دیگری از بدن خود را لمس کند عفونت ممکن است از یک قسمت از بدن به قسمت دیگر گسترش یابد.

این زگیل‌ها چه مشخصه‌ای دارند؟

علائم بیماری پوستی مولوسکوم در كودكان بسته به قسمت آلوده پوست می‌تواند آشکار باشد يا مخفی بماند. کودک مبتلا به این ویروس دانه‌های کوچک و گردی را روی پوست می‌بیند. این برآمدگی‌ها روی پوست به‌راحتی قابل‌ مشاهده هستند و در هر نقطه از بدن مانند دست و پا، زانوها، زیر شکم، پشت، شکم، پاها، گردن، صورت و حتی ناحیه تناسلی به وجود می‌آیند. برآمدگی‌ها ممکن است به‌ صورت جداگانه و تک یا به‌ صورت مجموعه‌ای بیست‌تایی و یا بیشتر در کنار هم ظاهر شوند. معمولاً این برآمدگی‌های کوچک دارای ویژگی‌های زیر هستند:

•  صورتی‌رنگ و گوشتی
  •  صاف و براق
  •  سفت مانند جوش اما با دندانه كوچك و گودی در مرکز
  •  دارای قطر دو تا پنج میلی‌متر و معمولاً بدون درد هستند، اما ممکن است در بعضی موارد خارش داشته باشد.
  •  در کف دست و یا کف پا دیده نمی‌شود.
  •  زگیل‌ها به‌صورت موقت هستند و از بین می‌روند و زخمی باقی نمی‌گذارند مگر اینکه تحت تأثیر باکتری‌ها باشند. در برخی موارد، اگزما در اطراف زگیل‌های مخاطی مولوکوس ایجاد می‌شود.

تشخیص زگیل آبکی

تشخیص زگیل آبکی در کودکان با معاینه پوست تشخیص داده می‌شود. پزشک ممکن است با نگاه کردن به آن‌ها یا برداشتن سطح پوست و فرستادن آن به آزمایشگاه بیماری را تشخیص دهد. هنگامی‌که پزشک بیماری مولوسکوم در کودکان را تصدیق می‌کند روش درمانی مناسب را توصیه می‌کند.

آیا برای زگیل آبکی در کودکان درمان قطعی وجود دارد؟

توده‌های بدن در حدود دو تا هفت هفته پس از اینکه کودک با ویروس آلوده شد ظاهر می‌شود. معمولاً پزشکان درمان خاصی را توصیه نمی‌کنند زیرا معمولاً این وضعیت بعد از ۶ تا ۱۲ هفته ناپدید می‌شود. این بیماری به‌سرعت گسترش می‌یابد به‌ طوری‌ که حتی هنگام ناپدید شدن توده‌ها در یک ناحیه بدن ممکن است در نواحی دیگری به دلیل ویروس زگیل‌هایی گسترش پیدا کند. ممکن است بین سه ماه تا سه سال یا حتی پنج سال طول بکشد تا عفونت کاملاً رفع شود. در مراحل اولیه پزشک ممکن است از شما بخواهد صبر کنید تا بدن خود را درمان کند. اگرچه مولوسكوم به‌ اندازه سایر عفونت‌های پوستی خطرناک نیست، می‌تواند برای بیمار بسیار ناراحت‌کننده و ناخوشایند باشد. پزشک ممکن است چند گزینه برای درمان مولوسكوم در کودکان ارائه دهد.

داروهای خوراکی

درمان با داروهای خوراکی برای کودکان روش طولانی است و به‌ تدریج کودک را از شر زگیل‌ها خلاص می‌کند.

درمان موضعی

درمان موضعی شامل استفاده از کرم‌هایی مانند کانداریدین، ترتینوئین و ایمی کویمود برای درمان زگیل آبکی است.

حذف فیزیکی

حذف فیزیکی زگیل‌ها شامل فریز کردن آن‌ها با استفاده از نیتروژن مایع یا سوزاندن آن‌ها با استفاده از لیزر درمانی است. پزشکان همچنین ممکن است از طریق سوراخ کردن و تخریب توده‌ها کورتاژ انجام دهند. این روش‌ها باید توسط یک متخصص آموزش دیده با استفاده از بیحسی محلی انجام شود. این روش‌ها ممکن است باعث درد و زخم شوند و برای کودکان توصیه نمی‌شود. در اغلب موارد، مولوسكوم بدون ایجاد درد یا ناراحتی و بدون نیاز به درمان بدن را ترک می‌کند. اگر پدر و مادر فکر کنند که فرزندشان برای مدت بیش‌ازحد طولانی این عفونت را داشته است ممکن است بخواهند یکی از درمان‌های فوق را در نظر بگیرند.

درمان‌های خانگی

در اینجا برخی درمان‌های طبیعی برای رفع خارش ناشی از زگیل‌های مولوسكوم بیان‌ شده است. با این‌ حال، آن‌ها بیماری را درمان نمی‌کنند و نمی‌توانند از گسترش ویروس جلوگیری کنند.

سیر

مطالعات نشان داده است که سیر دارای اثر ایمن‌سازی است، به این معنی که ایمنی کودک را افزایش می‌دهد. سیر به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا واکنشش به ویروس تعدیل و تنظیم شود و زمان لازم برای درمان مولوسکوم را کاهش می‌دهد.

•  پس از حمام منطقه آلوده را خشك كنید و سیر ریز خردشده را روی آن قرار دهید.
  •  از باند استفاده کنید تا سیر را در محل نگه‌دارید.
  •  منطقه را روز بعد بشویید و روند را تکرار کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که آن را یک درمان طبیعی برای عفونت‌های پوستی می‌کند. روغن نارگیل همچنین مرطوب‌کننده خوبی برای پوست و مو است و بوی خوبی هم دارد. روغن نارگیل برای سال‌ها به‌عنوان درمان زگیل آبکی استفاده می‌شود. روغن نارگیل خالص را در منطقه آسیب‌دیده حداقل روزانه سه بار استفاده کنید. والدین همچنین می‌توانند کمی منطقه را ماساژ دهند اما از سایش زگیل‌ها جلوگیری کنید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

سرکه سیب

سرکه سیب اسیدی است و می‌تواند باعث سوزش در هنگام استفاده شود. با این‌ وجود به‌خوبی روی پوست مؤثر است و می‌تواند روند بهبود را تسریع کند. والدین می‌توانند یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در آب وان کودک اضافه کنند و به مدت ۱۰ دقیقه کودک را در آن بخوابانند. همچنین پنبه آغشته به سرکه را دو بار در روز روی زگیل‌ها بگذارید.

جلوگیری از ویروس مولوسکوم

درحالی‌که فرد می‌تواند اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از ویروس مولوسکوم انجام دهد اما همیشه، به‌خصوص در کودکان، نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. با این‌ حال در اینجا راهنمایی‌هایی وجود دارد که می‌تواند کمک کند.

•  کودک را از لمس کردن کودکان یا بزرگسالان آلوده بازدارید. از تماس با وسایل، اسباب‌بازی‌ها، حوله، ملافه، لباس و مواد دیگر آلوده اجتناب کنید. لزومی نیست که والدین از رفتن آن‌ها به مدرسه یا بازی با کودکان دیگر جلوگیری کنند.
  •  اگر کودک عفونت دارد، در صورتی‌ که زگیل‌ها خراش برداشته‌اند دیگر مناطق بدن نباید لمس شوند.