افتادگی شانه کودکان:نابرابری شانه بعلت استفاده نادرست از کوله پشتی

افتادگی شانه

آیا تاکنون متوجه شده‌اید که فرزند شما یک شانه بالاتر از شانه‌ی دیگری دارد؟ ممکن است به نظر برسد او یک سمت از شانه خود را بالا انداخته است. در واقع افتادگی شانه یک مشکل رایج است و در بیشتر موارد می‌توان آن را برطرف ساخت. رفع شانه‌های نابرابر اتفاقی است که معمولا شما می‌خواهید آن را برطرف کنید و اصلاح نشده آن را ترک نکنید. افتادگی شانه نه تنها می‌تواند باعث ظاهری عجیب شود، بلکه می‌تواند منجر به درد در ناحیه‌ی گردن و شانه گردد، از سوی دیگر کودکان را آسیب پذیر می‌سازد و در معرض آسیب‌های شغلی در آینده قرار می‌دهد. اگر فرزندتان دارای افتادگی شانه باشد برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر بدن انسان به درستی هم تراز باشد، شانه‌ها در ارتفاع یکسان از یکدیگر و رو به جلو قرار می‌گیرند. افتادگی شانه هنگامی رخ می‌دهد که یکی از شانه‌ها بالاتر از شانه‌ی دیگری قرار بگیرد. تفاوت بین ارتفاع شانه‌ها می‌تواند به صورت جزیی و یا یک تفاوت قابل توجه باشد و ممکن است علل بسیاری داشته باشد. خوشبختانه، گام‌هایی وجود دارد که شما می‌توانید برای بازگرداندن تعادل و بالانس به حالت طبیعی بدن فرزندانتان از آنها استفاده کنید. فیزیوتراپی و بعضی تمرین‌ها، بهترین درمان برای رفع افتادگی شانه در کودکان می‌باشد.

متخصصان حرفه ای ما در کلینیک تخصصی امید بعد از بررسی دقیق وضعیت شانه ها در کودکان بهترین درمان را برای آن‌ها ارائه می نمایند. برای مشاوره و دریافت نوبت با شماره‌ ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

علل افتادگی شانه در کودکان


عوامل متعددی می‌تواند منجر به ایجاد افتادگی شانه گردد. اغلب شانه در سمت غالب بدن کودک (یعنی سمتی که کودک زیاد از آن استفاده می‌کند)، کمی پایین‌تر قرار می‌گیرد. ناهماهنگی‌ها می‌تواند به دلیل عواملی ساده چون عوامل زیر ایجاد شود.

  • استفاده دائمی از یک دست و یا یک سمت از بدن برای نوشتن
  • حمل کیف یا کوله پشتی سنگین
  • انجام فعالیت‌های روزانه

افتادگی شانه هم‌چنین می‌تواند زمانی رخ دهد که کودک دارای مشکلات ساختاری یا عدم تعادل اسکلتی عضلانی در بدن باشد. این ناهماهنگی ممکن است شامل پاهایی با طول متفاوت و یا اسکولیوز  باشد.

 شانه‌های نابرابر هم چنین می‌تواند از عدم تعادل در نقاط دیگر در بدن ایجاد شود. ورزش کردن و آسیب‌های خاص می‌تواند اختلال عدم تعادل در ماهیچه‌ها به خصوص در قسمت فوقانی بدن را ایجاد کند. ورزش‌های نامتقارن مانند تنیس، گلف، بیس بال به احتمال زیاد باعث ایجاد افتادگی در شانه و عدم تعادل موضعی در افراد می‌گردد. از دیگر علل رایج برای افتادگی شانه عبارتند از:

  • طرز ایستادن نا مناسب
  • شیوه‌ی زندگی غیر متحرک
  • ناهمواری در مفاصل ران
  • سیستم عصبی ضعیف
  • کف پای صاف
  • پوکی استخوان
  • آسیب در شانه‌ها
  • عضلات ضعیف یا سفت
  • استفاده بیش از حد و یا سوءاستفاده از شانه
  • حالت های نادرست خوابیدن و یا خوابیدن فقط در یک سمت از بدن
  • استفاده از یک سمت از بدن برای نگه داشتن اشیاء

علایم افتادگی شانه‌ها در دانش آموزان


افتادگی شانه

اگر فرزند شما افتادگی شانه داشته باشد او ممکن است درد را در ناحیه‌ی گردن، شانه و قسمت تحتانی کمر تجربه کند، به ویژه اگر فرزندتان دارای اختلالات عدم تعادل دیگر در بدن نیز باشد. کودک ممکن است احساس سفتی و کشیدگی در ناحیه‌ی شانه‌ای که بالاتر قرار می‌گیرد داشته باشد. شانه‌های آن‌ها ممکن است گرد شود و یا انحنا پیدا کند، و سر کودکان ممکن است در راستای لگنشان قرار گرفته نباشد. در این افراد همچنین ممکن است سردرد، آماس در کیسه‌های مفصلی و تاندونیت رخ دهد. اگر شانه‌های کودکتان به سبب اسکولیوز نابرابر باشد، او ممکن است کمری نابرابر و کتفی که از دیگری برجسته تر است داشته باشد. هم چنین مفصل یک ران نیز ممکن است از دیگری بالاتر قرار گیرد.

راه‌های درمان افتادگی شانه در کودکان


روش‌های متعددی برای درمان افتادگی شانه در کودکان وجود دارد:

اگر درمورد افتادگی شانه در کودکان سوال دارید، در این قسمت کلیک کنید.

پشت بند

افتادگی شانه

پشت بند یا قوز بند پاستور که گاهی "ترقوه بند” نیز نامیده می‌شود برای کمک به افرادی که وضعیت بدن ضعیف یا شانه‌های افتاده دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد،  پشت بند با محدود کردن بدن و قرار گیری ناحیه‌ی فوقانی بدن در حالت مناسب به این افراد کمک می‌کند. از حالت بدنی فرزندانتان آگاه باشید و به آن‌ها بیشر توجه کنید، نه تنها هنگاهی که ایستاده‌اند یا نشسته‌اند بلکه هنگامی که در حال انجام فعالیت‌های روزانه خود می‌باشند نیز به آن‌ها توجه کنید. هنگامی که تعادل بدن کودکانتان کاهش پیدا کرد از پشت بند استفاده کنید.

فیزیوتراپی

افتادگی شانه

 

کودکان با افتادگی شانه از درد در نواحی گردن، شانه و نخاع رنج می‌برند. علاوه بر آن کودکان با نابرابری خفیف در شانه نیز ممکن است درد ناحیه پشت را تجربه کنند. این دردها می‌تواند به طور موثر در طول دوره‌های درمانی فیزیوتراپی برطرف شود، دوره‌های درمانی فیزیوتراپی شامل تکنیک‌های کاهش درد همراه با تمرین‌هایی برای درمان می‌باشد. تمرین‌های مخصوص بخش مهمی از درمان افتادگی شانه را بر عهده دارد. آنها به عنوان یک روش درمان هستند که می‌توانند به تنهایی و یا همراه با پشت بند و یا سایر درمان‌ها استفاده شود. در مواقع که افتادگی شانه‌ پیش رونده نباشد، این ورزش و تمرین‌ها می‌تواند انحنای شانه را کاهش دهد. تمرین‌های مخصوص برای شانه افتاده هم چنین می‌تواند عدم تقارن در پشت و کمر، عدم تعادل در ماهیچه‌های ثانویه و دردهای مرتبط با آن‌ها را کاهش دهد. در موارد شدیدتر، آنها هم چنین می‌توانند عملکرد تنفسی را نیز بهبود ببخشند.

ماساژ درمانی

افتادگی شانه

ماساژ درمانی منظم به از بین بردن تنش‌های عضلانی و افزایش انعطاف پذیری بدن کمک می‌کند. با پزشک ماساژ درمانی که متخصص در زمینه‌ی آزادسازی میوفاسیال و رولفینگ هستند، قرار ملاقاتی تهیه کنید. این تخصص‌ها بر روی ایجاد تعادل و هم ترازی بدن تمرکز دارد. استفاده از تکنیک‌های ماساژ درمانی در کودکان می‌تواند به آنها کمک کند تا استرس، تنش و سفتی در بدن را از بین ببرند. این روش‌ها ممکن است شامل مدیتیشن، تکنیک‌های تنفسی و یا هر چیز دیگری باشد که به آنها کمک می‌کند تا آرام شوند.

ورزش‌ها و حرکات اصلاحی

انجام تمرینات در کودکان به کشش و تقویت بدن و شانه‌هایشان کمک می‌کند. هم چنین ممکن است هماهنگی متقارن و تعادل در بدن را ارتقا ببخشد علاوه برآن به قرار گیری ستون فقرات در حالت مناسب خود و افزایش تحرک فرد کمک می‌کند. این تمرینات را با فرزندانتان حداقل سه بار در هفته انجام دهید تا شانه ها به حالت طبیعی باز گردد.

شانه بالا بردن

افتادگی شانه

با روش‌های زیر شروع کنید:

  • بازوهای خود را به سمت طرفین خود ببرید و ستون فقرات خود را تنظیم کنید.
  • به شانه‌هایتان فشار دهید و آنها را به سمت بالا به سمت گوش‌هایتان ببرید
  • این حالت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس شانه های خود را در حالت آرامش به پایین و عقب ببرید.
  • به مدت ۳۰ ثانیه ادامه دهید.

کشش گوش تا شانه

افتادگی شانه

 

با روش‌های زیر شروع کنید.

  • درحالتی که سر و گردنتان در یک راستا قرار دارد بنشینید و یا بایستید.
  • شانه‌هایتان را در همین حالت حفظ کنید و سر خود را به سمت شانه‌های خو بچرخانید.
  • از دست خود استفاده کنید تا شانه‌ی مخالف را ماساژ دهید یا نگه دارید.
  • یا به آرامی سر خود را به سمت پایین و به سمت شانه‌هایتان بکشانید.
  • به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید.
  • این نوع کشش را حداقل دو بار برای هر سمت انجام دهید.

فشار به کتف

 

افتادگی شانه

با روش‌های زیر شروع کنید.

  • در حالی که ایستاده‌اید، دستان خود را در کنار و در راستای بدن خود قرار دهید.
  • کتف‌های خود را به سمت هم و به سمت پایین فشار دهید.
  • به اندازه چند تنفس در این حالت بدن خود را نگه دارید.
  • بدن خود را آزاد کنید و به حالت اولیه باز گردید.
  • ۲ تا ۳ مجموعه‌ی ده تایی از این حرکت را تکرار کنید.

حالت دعای معکوس

افتادگی شانه

شروع کن با:

  • دستان خود را به سمت پشت بدن خود ببرید و به وسیله‌ی نوک انگشتانتان به سمت پایین اشاره کنید.
  • قفسه‌ی سینه‌ی خود را باز کنید و شانه‌هایتان را به سمت عقب ببرید.
  • دستان خود را به هم بچسبانید در حالی که انگشتان خود را به سمت بالا اشاره می‌کند.
  • کف دستانتان را به هم بزنید، به دستانتان فشار دهید و آرنج‌های خود را به عقب تکان دهید.
  • در این حالت به مدت ۳۰ ثانیه باقی بماند.
  • چندین بار در طول روز این حالت کششی را انجام دهید.

کودکان و کوله پشتی

کوله پشتی‌ها باعث ایجاد افتادگی در شانه نمی‌شود. قرارگیری استرس اضافی بر روی ستون فقرات و شانه به سبب بار سنگین که کودکان در کوله پشتی‌های خود حمل می‌کنند، می‌تواند منجر به خستگی و فشار عضلانی شانه و پشت شود. وزن بیش از حد کوله پشتی می‌تواند باعث این شوند که بعضی از کودکان عادت‌های اشتباه مانند وضعیت و حالت بدنی ضعیف یا دولا دولا راه رفتن بیش از حد را در اوایل زندگیشان توسعه دهند. پیشنهادات زیر ممکن است به کاهش خطر ابتلا به افتادگی شانه کمک کند:

  • استفاده از بند چرمی در ناحیه باسن برای وزن‌های سنگین‌تر
  • استفاده از کوله پشتی با بندهای پهن و دارای لایه محافظ و هم چنین یک لایه محافظ در قسمت پشتی .
  • استفاده از هر دو بند به صورت محکم که کوله پشتی به میزان دو اینچ از کمرتان بالاتر قرار گیرد.
  • در تمرینات شرکت کنید به طوری که ماهیچه‌های پشتی شما را حفظ کند.
  • از تکنیک‌های صحیح بلند کردن استفاده کنید. به یاد داشته باشید هنگام گرفتن یک کوله پشتی سنگین، با هر دو زانو خم شوید.
  • سنگین ترین اقلام را نزدیک به کمر خود قرار دهید.
  • به آرامی کوله پشتی خود را بسته و سعی کنید اقلام را در محل نگهداری کنید.
  • به کودکان گفته می‌شود تا برای جایگزینی کتاب‌های خود مابین هر کلاس به کرات به قفسه‌های خودشان سربزنند. (جلوگیری از حمل همه کتاب‌ها)
  • خرید کوله پشتی با چرخ ها را نیز در نظر بگیرید.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است"