استفراغ زرد رنگ نوزادان (استفراغ صفراوی) و مشکل انسداد روده

استفراغ زرد

استفراغ می‌تواند علامت هرچیزی از میکروب ۲۴ ساعته تا آلرژی غذایی یا حتی آپاندیسیت باشد. در اینجا خواهیم گفت چه چیزهایی باعث  دل درد کودک می‌شود ونحوه درمان آن به چه صورت است. استفراغ می‌تواند تجربه تلخی هم برای کودک وهم برای والدین باشد. او ترسیده وآشفته است، و شما نمی‌دانید که آیا این فقط یک اشکال جزئی معده است یا چیزی است که باید به دکتر مراجعه کنید.

رنگ سبزروشن استفراغ به این معنی است که کودک شما استفراغ صفرا، ترشح کبدی دارد که نشان دهنده انسداد دستگاه گوارش است این مشکل اغلب به علت نقص مادرزادی، انسداد مکونیوم(انسداد روده) یا روده پیچ خورده (ولولوس)است. انسداد مکونیوم و ولولوس اغلب در طول ماه اول زندگی تشخیص داده می‌شوند، اگر روده به طور مادرزادی حساس به پیچ خوردگی باشد ممکن است ولولوس برای کودکان مدرسه‌ای هم پیش بیاید.

با پزشک خود تماس بگیرید یا به فوریت‌های استفراغ صفراوی مراجعه کنید. برای رفع این مشکل جراحی ضروری است

استفراغ هم یکی ازبیماریهای بسیاری است که ممکن است برای کودکان و نوزادان پیش بیاید. اگر کودک شما در موارد دیگر مشکلی ندارد معمولا این مسئله اهمیت چندانی ندارد. استفراغ برای نوزادان و کودکان بسیارشایع است. استفراغ زمانی رخ می‌دهد که مواد غذایی از معده برگردانده می‌شوند. میزان استفراغ اغلب ممکن است بیشتر ازحد معقول باشد. اگر دراستفراغ کودک صفرا زرد سبز یا خون باشد،به پزشک مراجعه کنید.

برای دریافت مشاوره و ویزیت توسط پزشک متخصص اطفال در کلینیک تخصصی کودکان امید تحت نظر دکتر ... میتوانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس حاصل فرمایید.

رنگ استفراغ نشان دهنده چیست

رنگهای مختلف استفراغ معانی مختلفی دارد. دانستن معنی هر کدام از آنها می‌تواند تفاوت زیادی در مراقبت مورد نظر شما ایجاد کند. در اینجا شایعترین رنگ‌های استفراغ و آنچه شما باید در مورد هر یک از آنها بدانید را آورده‌ایم

استفراغ سبز یا زرد،به عنوان صفرا شناخته می‌شود،که توسط کبد تولید می‌شود و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. استخراج صفرا زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد با معده خالی استفراغ می‌کند یا از رفلاکس صفرا رنج می‌برد.

چند ساعت اول استفراغ معمولا به رنگ نارنجی به نظر می‌رسد. استفراغ نارنجی ازمواد غذایی است که هنوز وارد دستگاه گوارش نشده‌اند. معمولا این نوع استفراغ خیلی نگران کننده نیست، مگر اینکه استفراغ یک دوره طولانی ادامه یابد.

گاهی اوقات ممکن است خون  داخل دهان، گلو و دندانها وارد استفراغ شما شود واین علامت بدی محسوب نمی‌شود. هنگامی که میزان قابل توجهی از استفراغ به رنگ قرمز روشن یا به رنگ تفاله قهوه باشد، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. این نوع استفراغ می‌تواند در نتیجه شرایط مختلفی از جمله موارد زیر ایجاد شود،البته فقط محدود به این موارد نمی‌شود:

• نارسایی کبد
  • سرطان معده، پانکراس یا مری
  • تومورهای خوش خیم مری یا معده
  • پارگی مری از سرفه یا استفراغ
  • اگر در استفراغ‌ کودک خون مشاهده شود که شاید به علت آلرژی به شیر,بلعیدن خون، نقایص مادرزادی یا اختلالات لخته شدن خون باشد. برای اینکه بفهمید شدت بیماری فرزندتان چقدر است با پزشک خود تماس بگیرید.

یبوست شدید می‌تواند دل درد شدید، نفخ معده و استفراغ شدید ایجاد کند. به علت ماندن زیاد مدفوع در روده، هضم تقریبا غیرممکن است. استفراغ قهوه ای بویی شبیه به ماده مدفوع دارد که نشان دهنده این مشکل است! برای برطرف کردن این مشکل بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

استفراغ صفرا

صفرا مایع زرد یا سبزی است که توسط کبد تولید شده و در کیسه صفرا ذخیره می‌شود. صفرا به هضم لیپیدها کمک می‌کند ,مولکولهای چربی را درهم شکسته وبه اسیدهای چرب تبدیل می‌کند. صفرا از کلسترول، نمک صفرا، بیلی‌روبین، نمکهای بدن و برخی فلزات ساخته شده است. ریفلاکس صفرا وضعیتی است که در آن مایع صفراوی تولید شده توسط کبد بازگردانده می‌شود وبه معده سپس به مری و دهان وارد می‌شود. ریفلاکس اسید زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده با فشاربه دهان می‌ریزد و باعث ترش کردگی می‌شود. ریفلاکس صفرا مشابه رفلکس اسید است که می‌توان با تغییر رژیم غذایی آنرا کنترل کرد.

استفراغ صفراوی باعث ایجاد استفراغ سبز یا زرد می‌شود که حاوی صفرا است. برخلاف ریفلاکس اسید، ریفلاکس صفرا یا استفراغ صفرا را نمی‌توان نادیده گرفت ، زیرا به درمان دارویی نیاز دارد. استفراغ صفراوی در نوزادان با تهوع همراه است و والدین باید درچنین مواردی مراقب باشند. استفراغ مداوم پس از غذا ممکن است منجر به کم آبی شود و پس از مدتی فقط آب و مخاط دراستفراغ است. ترشح صفرا کمی پس از غذا خوردن در بالاترین حد ممکن است. در چنین مواردی، اگر استفراغ بطور مکرر رخ دهد، ممکن است حاوی تکه‌های هضم شده غذا همراه با مخاط، صفرا و سایر آنزیم‌ها باشد.

علل استفراغ صفرا

صفرا در کبد ترشح می‌شود و خارج شدن مایع صفرا تقریبا زمانی است که شما یک وعده غذایی سنگین مصرف می‌کنید. صفرا با غذا مخلوط شده و از طریق دهانه کوچکی ازدریچه پیلوریک(دریچه‌ای که در حالت عادی ازبرگشت غذا از معده به مری جلوگیری می‌کند)  وارد روده می‌شود. گاهی اوقات دریچه ​​پیلوریک به طور کامل بسته نمی‌شود وصفرا را به معده بازمی‌گرداند. دراین موقع صفرا از معده به مری می‌رود زیرا دریچه عضلانی اسفنکتر مری به طور کامل بسته نشده است. این دریچه فقط برای ورود غذا به داخل معده باز می‌شود اما وقتی به درستی کار نمی‌کند، صفرا به مری می‌رسد که موجب ترش کردگی می‌شود.

استفراغ صفراوی زرد مایل به سبز ممکن است به دلیل عوامل زیر رخ دهد

• انسداد در روده - هنگامی که هر گونه انسدادی در روده کوچک وجود داشته باشد، محتویات وارد شده به معده متقابلا به حالت استفراغ به مری و دهان باز می‌گردد . یبوست مزمن می‌تواند چنین انسدادی ایجاد کند. در نوزادان انسداد روده ممکن است به علت چرخش غیرطبیعی، تنگی مجرای پیلوریک و وجود اجسام خارجی ایجاد شود.

• جراحی - فردی که اخیرا تحت عمل جراحی درآوردن صفرا قرار گرفته است ممکن است استفراغ صفرا را تجربه کند. احتمالا صفرا وارد معده می‌شود که باعث ایجاد گاستریت وتحریک دیواره معده می‌شود و درنهایت صفرا وارد مری می‌شود.

• زخم معده(اولسر پپتیک)  در کودکان:علت,علائم و درمان هرنوع زخمی در معده موجب می‌شود مایع صفراوی وارد معده و مری شود.
    • رفلکس صفرا- افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی برداشتن سنگ کیسه صفرا و یا جراحی بای پس معده قرار گرفته‌اند ممکن است به علت تولید صفرای بیش از حد استفراغ صفراوی داشته باشند.همچنین ممکن است نشانه‌هایی مانند سوزش سر دل، ناراحتی و حالت تهوع داشته باشند.
    • گاستروانتریت(التهاب معده و روده) یک عفونت ویروسی است که از طریق غذاها یا نوشیدنی‌های آلوده ایجاد می‌شود. تا زمانی که ذرات غذایی وآب به طور کامل خارج نشده‌اند استفراغ ادامه پیدا می‌کند.
    • مسمویت غذایی- خوردن گوشت وغذاهایي که درست پخته نشده یا در شرايط غيربهداشتي پخته شده‌اند مي‌تواند باعث عفونت و استفراغ صفرا شود.
    • غذاهای آلرژیک- باعث استفراغ فوری همراه با غذا می‌شود.
    • معده خالی- خالی بودن معده برای مدت زمان طولانی می‌تواند باعث استفراغ صفرا شود.

• استفراغ دوره‌ای-در موارد شدید، فرد حتی با وجود مصرف داروها به طور مداوم به مدت چند هفته استفراغ می‌کند . نمی‌تواند مواد غذایی جامد را در معده تحمل کند و مواد غذایی را با صفرا خارج می‌کند. درمان تهوع و استفراغ دوره‌ای دشوار است و در بسیاری موارد بیمار باید برای جلوگیری از کم آبی و از دست دادن مایعات بدن در بیمارستان بستری شود.

علائم استفراغ صفرا

علائم استفراغ صفرا کما بیش همانند رفلکس اسید است. اغلب هر دو با هم اتفاق می‌افتند. استفراغ زرد یا استفراغ صفرا موجب درد ناحیه بالای شکم، تهوع و سوزش سر دل می‌شود. صفرا و سایر مایعات از معده به مری بازمی‌گردند و ترش کردگی از مری به دهان می‌رسد. استفراغ حاوی مایع رنگ زرد سبز است. ممکن است برخی از افراد به دلیل استفراغ مداوم کاهش وزن داشته باشند

نکته

اگر کودک شما بیش از حد استفراغ کرده یا ناراحت و آشفته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.اگر استفراغ همراه با هر یکی ازعلائم زیرباشد نگران کننده است وباید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

• کمتر از شش پوشک مرطوب در ۲۴ ساعت
  • نداشتن تمایل به تغذیه
  • بی‌حالی
  • داشتن اسهال
  • داشتن تب
  • استفراغ بوی بسیارآزاردهنده‌ای دارد و یا حاوی مایع صفراوی شفاف، زرد روشن، نارنجی یا سبز است

تشخیص استفراغ زرد

پزشک شما با توجه به علائم می‌خواهد مشکل ریفلاکس را تشخیص دهد. ممکن است از آزمایشهایی مانند آندوسکوپی استفاده کند تا ببیند آیا زخم معده وجود دارد یا نه. آزمایش اسید گردشی برای تأیید مشکل رفلاکس اسید انجام می‌شود. به همین ترتیب آزمون امپدانس مری نیزانجام می‌شود.

درمان استفراغ صفرا

پزشک قبل از شروع درمان, علت واقعی استفراغ زرد را بررسی می‌کند. در صورت انسداد روده، عمل جراحی تنها گزینه است. برخی افراد از زمان تولد انسداد روده دارند. جراح بخشی از روده را برداشته و انسداد آن را رفع می‌کند. برای درمان ریفلاکس معده[GERD] و ریفلاکس صفرا,آنتی اسید دوزبالا تجویز می‌کند. در موارد شدید جراحی فوندوپلیکاسیون (فوندوس بسته می‌شود وبه پایین دریچه اسفنکتر مری متصل می‌شود)باید انجام شود.

برای گاستروانتریت(التهاب معده و روده)، بیمار باید مراقب باشد تا بدنش دچارکمبود آب نشود. داروهای ضد ویروسی همراه با داروهایی مانند پرومتازین برای کنترل استفراغ داده می‌شوند. باید مراقب باشید که غذاهای آلرژیک و مواد غذایی آلوده و یا نپخته مصرف نکنید. برای افرادی که استفراغ مداوم صفرا دارند اورسودوکسی کولیک اسید تجویز می‌شود که می تواند علائم را به شدت کاهش دهد. جراحی انحرافی برای بیمارانی که عمل جراحی معده کرده‌اند وپس از جراحی استفراغ صفرادارند,انجام می‌شود جراح اتصال جدیدی را برای تخلیه مایعات صفراوی در روده کوچک ایجاد می‌کند تا صفرا وارد معده نشود.

درمان های خانگی برای استفراغ صفرا

استفراغ زرد در کودک

شما می توانید با ایجاد تغییرات کوچک در عادات غذایی و شیوه زندگی .استفراغ را کنترل کنید.

• بدن کودک خود را با دادن آب کافی آبرسانی کنید
  • هر زمان که کودک شما احساس استفراغ می‌کند میتوانید چند قطره آب زغال اخته به او بدهید. می‌توانید ازآب لیمو یخ زده هم در فواصل منظم استفاده کنید.
  • به جای وعده‌های غذایی بزرگ سه بار در روز، بچه‌ها می‌توانند وعده‌های غذاهای کوچکتر و به طورمداوم بخورند.
  • شناختن غذاهای آلرژی‌زا و سایر عوامل تحریک کننده و اجتناب از آنها را به طور کامل

نکاتی برای کنترل استفراغ کودک

• همیشه دستمال پرزدار,حوله دستی یا واشردستی(دستگاه شستشو)طی غذا دادن و بعد از آن به همراه داشته باشید.وقتی بیرون می‌روید یک نفر را همراه خود ببرید و از پیشبند برای لباسهای زیبا و جذاب او استفاده کنید تا مجبور نشوید لباسش را عوض کنید و کودکتان در مناسبت‌های خاص بدرخشد.
  • پس از تغذیه, کودک خود را به آرامی نگه دارید. از بالا و پایین انداختن و تکان دادن دادن سریع او خودداری کنید.(چون تاثیر این حرکت برای کودک همانند ترن هوایی است)
  • الگوی تغذیه کودک خود را برای رفع استفراغ تغییر ندهید.با تغذیه کردن بیشتر کودک و یا فاصله گذاری بین زمانهای تغذیه او، استفراغ نوزاد تغییر نخواهد کرد.
  • اگر نوزاد با شیشه شیرتغذیه می‌شود,میزان شیر او را تغییر ندهید.چون با این کار استفراغ نوزاد برطرف نمی‌شود.
  • میزان شیر نوزاد را اضافه نکنید(و یا مواد دیگری مانند غلات برنج را اضافه نکنید)چون بعضی‌ها اعتقاد دارند شیرنوزاد با این کارسنگین‌ترمی‌شود،و بیشتر در معده می‌ماند. تغییر میزان یا حجم تغذیه کودک ممکن است باعث یبوست، افزایش وزن ناسالم و احتمالا استفراغ شود، وهمینطورباعث بی قراری کودک شما ‌شود.
  • به یاد داشته باشید که اکثرنوزادانی که استفراغ می‌کنند رشد می‌کنند ,در این مورد نگران نباشید. اگرچه والدین همیشه از این موضوع نگران هستند!