درمان بیماری التهاب پانکراس یا پانکراتیت در کودکان با سِرُم مغذی

پانکراس در کودکان

این یک صحنه آشنا است: کودک شما در اواسط شب از خواب بیدار می‌شود درحالی که از احساس تب، تهوع و درد معده شکایت دارد. که اشک، استفراغ، و ناتوانی در حفظ مایعات را به دنبال دارد. معمولا این علائم چیزی بیش از یک میکروب معده ۲۴ ساعته نیست.اما گاهی اوقات دلیل دیگری وجود دارد. علائم پانکراتیت (التهاب لوزالمعده) گاهی اوقات به صورت یک ویروس معده ظاهر می‌شود.پانکراتیت معمولا بدون آسیب دائمی به پانکراس، به سرعت از بین می‌رود. اما مهم است که برای کاهش خطر عوارض علائم را زود تشخیص دهیم. یک کودک ممکن است برای مدت کوتاهی به تغییرات غذایی یا تغذیه نیاز داشته باشد.

پانکراتیت نوعی التهاب پانکراس است ( یک غده بزرگ پشت معده است که مایع هاضم یا آنزیمی تولید می‌کند که به تجزیه مواد غذایی در قسمت فوقانی دوازدهه (روده کوچک) کمک می‌کند ). پانکراس همچنین مسئول تولید انسولین و گلوکاگون است که دو هورمونی هستند که به کنترل سطح قند خون، منبع اصلی انرژی بدن کمک می‌کنند. هنگامی که پانکراس به طور طبیعی کار می‌کند، آنزیم‌هایی که ایجاد می‌کند، تا زمانی که به دوازدهه نمی‌رسند، فعال نمی‌شوند. اما هنگامی که پانکراس ملتهب می‌شود، آنزیم‌ها در ابتدا (در حالی که هنوز در پانکراس هستند) فعال می‌شوند و شروع به حمله به ساختارهای داخلی می‌کنند. بافت‌های داخلی پانکراس که آنزیم تولید می‌کنند آسیب می‌بینند و قادر به تولید آنزیم‌های جدید نیستند. با گذشت زمان، این آسیب بافت می‌تواند دائمی شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و نوبت ویزیت در کلینیک تخصصی امید تحت نظر دکتر متخصص اطفال می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

انواع پانکراتیت

پانکراتیت ممکن است حاد باشد (چند روز طول بکشد) یا مزمن (تکرار شونده). پانکراتیت حاد به طور ناگهانی ایجاد می‌شود، در حالی که پانکراتیت مزمن به تدریج ایجاد می‌شود و به طور مداوم برگشت می‌کند. اگرچه در کودکان کمیاب است، پانکراتیت مزمن معمولا ارثی است.بچه‌ها معمولا به شکل حاد این بیماری مبتلا می‌شود که می‌تواند به طور ایدئولوژیک (بدون علت شناخته شده) یا در پاسخ به عفونت ویروسی یا دارو ایجاد شود. پانکراتیت حاد می‌تواند از آسیب های تروماتیک به شکم، فیبروز کیستیک و یا از چربی بیش از حد خون (هیپرلیپیدمی) منجر شود.

پانکراتیت یا یک اشکال معده؟

تفاوت اصلی بین پانکراتیت و یک ویروس معده یا سایر بیماری های دستگاه گوارش، شدت درد شکمی است. کودکان مبتلا به پانکراتیت حاد درد شدید در شکم فوقانی را ایجاد می کنند که باعث می شود برای ایستادن یا نشستن به طور مرتب دچار مشکل شوند و احتمالا در موقعیت جنین قرار می گیرند یا راحت تر می شوند. پس از ۲ روز اول، درد معمولا تشدید می شود.نشانه های دیگر عبارتند از:

• استفراغ مداوم، که پس از ۲ روز اول بیماری افزایش می یابد
  • از دست دادن اشتها
  • زمانی که قادر به غذا خوردن هستید، ناتوانی در حفظ غذا
  • استفراغ زرد، سبز یا قهوه ای است
  • زردی (رنگ زرد رنگ پوست)
  • در برخی موارد، درد پشت و یا درد شانه

علائم کوتاه مدت می تواند شامل کمبود آب بدن و فشار خون پایین باشد.

علل پانکراتیت حاد اطفال

بسیاری از موارد پانکراتیت حاد در کودکان مبتلا به بیماری جداگانه رخ می‌دهد. برخی از این بیماری‌ها بر اندام‌های مختلف تاثیر می‌گذارند و می‌توانند فرزند شما را به اندازه کافی بیمار کنند تا نیاز به مراقبت در واحد مراقبت‌های ویژه داشته باشند. سایر علل شایع پانکراتیت حاد در کودکان شامل آسیب فیزیکی، داروهای خاص، سنگ‌های صفراوی یا مشکلات آناتایور مجاری (لوله) در کبد یا پانکراس هستند. آسیب دیدگی با دسته دوچرخه یا ضربه شدید داخلی به نیمه بالایی شکم می‌تواند باعث ایجاد پانکراتیت شود. داروهای رایج مرتبط با پانکراتیت شامل داروهای ضد تشنج، عوامل شیمی درمانی و برخی از آنتی بیوتیک‌ها هستند. در بیش از ۳۵٪ از کودکان مبتلا به پانکراتیت حاد، علت شناسایی نمی‌شود.

علائم پانکراتیت چیست؟

علائم معمول عبارتند از درد شکم، تهوع و استفراغ. با این حال، هر بیمار مبتلا به پانکراتیت تمام این علائم را ندارد. علائم پانکراتیتی غیر اختصاصی هستند و به راحتی می‌توانند با علائم بیماری دیگری اشتباه گرفته شوند. این علائم به سن و سطح تکامل فرزند شما بستگی دارند. به عنوان مثال، این بیماری در نوزادانی که حرف نمی‌زنند ممکن است با افزایش گریه ظاهر شود.

تشخیص پانکراتیت

اگر یک پزشک به پانکراتیت مشکوک باشد، اولین گام انجام آزمایش خون، مانند یک آزمایش اوریالز یا آزمایش لیپاز است تا بررسی شود آیا آنزیم‌های ساخته شده توسط پانکراس در سطوح کار طبیعی هستند یا خیر. اگر سطح این آنزیم‌ها بالا باشد، پزشک ممکن است سونوگرافی شکمی را برای بررسی التهاب، انسداد یا سنگ در کانال پانکراس توصیه کند که منجر به زخم قسمت اول دوازدهه و سایر اختلالات می‌شود.در برخی موارد، پزشک ممکن است اسکن کامپیوتری شکمی (CT) اسکن را که با استفاده از اشعه ایکس و فن‌آوری رایانه به تولید عکس‌های دقیق از اندام‌های داخلی بدن کمک می‌کند، برای تأیید تشخیص پانکراتیت، توصیه کند.در طی مراجعه اولیه، پزشک ممکن است از شما بخواهد رنگ و نوع استفراغ کودک خود را توصیف کنید. اگر مقدار زیادی از صفرا (مایع هاضم سبز رنگ کبدی) داشته باشد، پزشک ممکن است بخواهد فرزندتان را برای مشکلات پانکراس یا کبدی ارزیابی کند.

درمان پانکراتیت

در بیشتر موارد، پانکراتیت به خودی خود بهتر می‌شود. گاهی اوقات، پزشک به کودک شما توصیه می‌کند رژیم کم چربی همراه با مایعات فراوان را دنبال کند. کمتر احتمال دارد این رژیم پانکراس را تحریک کند و بهبودی را سرعت می‌بخشد.کودکان مبتلا به موارد شدیدتری از پانکراتیت که دچار کم‌آبی می‌شوند ممکن است نیاز بستری شدن کوتاه در بیمارستان داشته باشند. درمان شامل استراحت لوزالمعده توسط خوردن یا نوشیدن، و دریافت مایعات داخل وریدی (IV) و داروهای ضد درد است. سایر داروها ممکن است به کاهش میزان اسید در بدن کمک کنند. برای بعضی از بچه ها این درمان‌ها کافی است و بعد از چند روز درمان می‌توانند به خانه بروند.سایر کودکان ممکن است به درمان اضافی با مایعات IV ویژه تحت عنوان تغذيه وريدي كامل  (TPN)نیاز داشته باشند. درمان TPN از فرایند طبیعی گوارش عبور می‌کند تا مواد مغذی لازم از جمله نمک، گلوکز، اسید آمینه، چربی‌ها و ویتامین‌ها را فراهم کند.روشی دیگر، قرار دادن یک لوله تغذیه نرم پلاستیکی به نام لوله نازوجونال (NJ) است. این لوله از طریق بینی وارد می‌شود و به روده کوچک منتهی می‌شود، که مواد مغذی را بدون تحریک پانکراس منتقل می‌کند. بی‌حسی موضعی برای این روش استفاده می‌شود، بنابراین کودک تنها یک ناراحتی جزئی را تجربه می‌کند.پس از خانه، اکثر بچه ها تحت یک رژیم کم چربی قرار می‌گیرند تا به پانکراس کمک کنند، تا زمانی که سطح آنزیم آنها به حالت عادی بازگردد، باید این رژیم را دنبال کنند. برای تأیید سطح طبیعی آنزیم، آزمایش خون پیگیرانه ممکن است انجام شود.

چشم انداز

خوشبختانه اکثر بچه‌هایی که پانکراتیت را تجربه می‌کنند سریعا (در عرض ۴ تا ۵ روز ) بهبود می‌یابند با عوارض کم و یا بدون عوارض.در موارد نادر که کودک عود مجدد بیماری یا عوارضی مانند کیست، خونریزی، عفونت یا درد مداوم را تجربه می‌کند، تست‌های اضافی یا جراحی ممکن است برای رد کردن بیماری‌های دیگر مورد نیاز باشد.

پرسش‌های متداول درباره پانکراتیت

لازم نیست. اگر فرزند شما می‌تواند خوردن غذای کافی یا نوشیدن مایعات کافی برای حفظ هیدراته بدن را تحمل کند و با استفاده از داروهای خوراکی درد را کنترل کند، ممکن است لازم نباشد در درمانگاه یا بیمارستان بماند. در گذشته تشخیص پانکراتیت در کودکان بسیار سخت‌تر بود. بسیاری از کودکان که واقعا مبتلا به پانکراتیت حاد بودند، به احتمال زیاد با یک ویروس معده تشخیص داده می‌شدند و بدون مشکل در خانه نگهداری می‌شدند.

به طور متوسط، علائم پانکراتیت حدود یک هفته طول می‌کشد. این بدان معنا نیست که فرزند شما در تمام این مدت زمان در بیمارستان باشد، زیرا علائم در طول زمان بهبود می‌یابند. تعداد کمی از بیماران به بیماری شدیدتری مبتلا هستند و ممکن است یک ماه یا بیشتر در بیمارستان بمانند.

عوارض پانکراتیت حاد بستگی به شدت التهاب پانکراس دارد. شایع‌ترین عارضه جمع شدن مایع در اطراف پانکراس است. این اجتماعات می‌توانند کوچک یا به اندازه کافی بزرگ باشند تا باعث ایجاد شکاف در شکم شوند. به طور کلی، این مایعات با گذشت زمان از بین می‌روند. اگر این کیسه‌های مایع باعث علائم شوند، پزشکان ممکن است تخلیه مایع را تجویز کنند. علائم تجمع مایع شامل استفراغ ناشی از انسداد معده یا بخشی از روده کوچک و تب ناشی از عفونت است. در موارد نادر، تجمع مایع باعث خونریزی در شکم یا روده می‌شود.

مرگ و میر ناشی از پانکراتیت حاد در کودکان بسیار نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد. بیشترین مرگ و میر ناشی از پانکراتیت در کودکان مبتلا به بیماری شدید دیگر مشاهده می‌شود که بیماری به اندام‌های مختلف او آسیب رسانده است.

بله می‌شود. حدود ۱۰٪ از کودکان یک دوره دیگر پانکراتیت حاد را تجربه خواهند کرد. حتی تعداد کمتری از آنها تجربه‌های متعددی خواهند داشت. اگر فرزند شما یک تجربه دیگر داشته باشد، پزشک او برای بررسی علل شناخته شده پانکراتیت حاد مکرر آزمایشات اضافی انجام خواهد داد.

برخی از علل قابل درمان پانکراتیت حاد وجود دارد. این علل عبارتند از: بیماری سنگ صفراوی، کلسیم خون بالا، تری گلیسیرید خون بالا و اختلالات مجاری صفراوی که از کبد یا کانال‌های داخل پانکراس می‌آیند. درمان این اختلالات می‌تواند به پیشگیری از وقایع آینده کمک کند. متاسفانه، برای اکثر بیماران، هیچ راهی برای جلوگیری از پانکراتیت وجود ندارد.

"کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است."