انواع بیماری های عفونت قارچی کودکان و نوزادان در نواحی صورت و پا

عفونت قارچی

پوست بدن بسیار حساس بوده و مستعد پذیرش عفونت‌ها است، به ویژه در طول سال‌های اول زندگی. بنابراین اگر پوست بدن شما پوسته پوسته شده یا اگر بدن میل به خراشیده شدن هر قسمتی از خود مثل سر، صورت، دست، پا یا حتی نواحی پوشک را نشان می‌دهد و اگر در قسمت‌های تحریک شده لکه‌های قرمز رنگ ظاهر می‌شود، شما مشکوک به عفونت قارچی هستید. این بیماری می‌تواند یک شرایط عذاب‌آور برای مادر و کودکش ایجاد کند. پزشک متخصص اطفال می‌تواند برای درمان این عفونت‌ها به شما کمک کند و هیچ مشکل طولانی مدتی برای کودک شما ایجاد نخواهد کرد.

برخی از میکروب‌ها دوست دارند وارد قسمت‌هایی از بدن کودک شوند، جایی که گرم و مرطوب است. آنها در آن قسمت حرکت می‌کنند، دور هم جمع شده و شروع به رشد و پخش شدن می‌کنند. خصوصا بیماری های قارچی علاقه شدیدی به پیدا کردن نواحی این چنینی دارند. عفونت‌های قارچی به سادگی با اگزما یا راش پوستی اشتباه گرفته می‌شوند- اگر علائم برطرف نشدند به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات شما به نمونه‌برداری از پوست بدن با خراش دادن آن برای بررسی برجستگی‌های قارچی میکروسکوپی نیاز دارید. برای درمان به پزشک خود مراجعه کنید. هدف از درمان جلوگیری از رشد و گسترش قارچ ها است.

متخصصان کودکان و نوزادان در کلینیک تخصصی امید با بررسی دقیق وضعیت نوزادان، بهترین و مناسب‌ترین درمان را برای کودکان شما ارائه می دهند.جهت رزرو وقت درمان می‌توانید با شماره تلفن ‌۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۰ و ۰۲۱۸۸۸۹۸۴۴۱ تماس بگیرید.

انواع مختلف عفونت‌های قارچی در کودکان چیست؟

چندین نوع عفونت قارچی وجود دارد که بر بخش‌های مختلف بدن کودکان اثر می‌گذارند. از آنجایی که قارچ‌ها در نواحی مرطوب، معرق و گرم رشد می‌کنند، چین و چروک‌های پوست کودک (مانند زیر بغل، قسمت پوشک و گردن) غالبا تحت تاثیر عفونت قارچی قرار می‌گیرند. بیماری قارچی پوست در موها، ناخن یا پوست ظاهر می‌گردد. این بیماری در ابتدا به شکل نقاط قرمز کوچک ظاهر گشته و سپس به شکل یک دایره یا حلقه گرد پخش می‌شود. از این رو به اسم کرم حلقوی هم نامیده می‌شود زیرا مانند کرم‌های کوچکی درون پوست به نظر می‌رسد. عفونت قارچی بر اساس قسمتی که در آن ظاهر می‌شود متفاوت است.

کرم حلقوی پوست سر/ قارچ کچلی سر

کرم حلقوی پوست سر

این نوع عفونت قارچی روی پوست سر اثر می‌گذارد. فولیکول مو تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این نوع قارچ با لکه‌های فلس مانند ظاهر می‌شود، زخم دایره‌واری که در قسمت قابل توجهی از پوست سر پخش می‌گردد. قسمتی از مو که دچار عفونت شده است، ضعیف گشته و به راحتی می‌شکند و بخش آسیب دیده به شدت می‌خارد.

کرم حلقوی بدن/ کچلی بدن

کرم حلقوی بدن

این نوع عفونت قارچی می‌تواند روی هر قسمت از بدن کودک اثر بگذارد، از جمله صورت (گونه‌ها، چانه، گردن و پیشانی). این عفونت با نوعی زخم دایره‌وار خارش دار همراه با یک حاشیه قرمز ظاهر می‌گردد.

عفونت قارچی در ناحیه پوشک

معمولا این نوع عفونت قارچی در قسمت پوشک به سادگی با راش پوشک اشتباه گرفته می‌شود. اگر سوزش و قرمزی در هر دو طرف این ناحیه، جایی که پوست در تماس با پوشک است، هم اندازه باشد و اگر قرمزی و سوزش حتی پس از استفاده از کرم مخصوص راش پوشک برطرف نشود، شما می‌توانید این بیماری را یک عفونت قارچی فرض کنید تا این که فقط یک راش پوشک.

عفونت قارچی ناخن/ بیماری قارچی unguium

عفونت قارچی ناخن

کرم حلقوی ناخن یک عفونت قارچی است که روی انگشت یا ناخن پا اثر می‌گذارد و با ناخن زرد رنگ بدشکل و ضخیم شده مشخص می‌گردد. ناخن‌های پا اغلب بیش از ناخن‌های دست آسیب می‌بینند.

علل قارچ های پوستی در نوزادان و کودکان

عفونت‌های قارچی پوست کودکان زمانی اتفاق می‌افتند که قارچ به لایه خارجی پوست بدن یا پوست سر حمله می‌کند. پوست مرطوب، معرق، گرم و آلوده به رشد قارچ کمک می‌کند بنابراین حفظ تمیزی و اطمینان از بهداشت کودکتان برای جلوگیری از خطر ابتلا به عفونت‌ها بسیار مهم است.کودکان عفونت‌های قارچی پوست را به سمت خود می‌کشند یا زمانی که در تماس با یک شخص یا حیوان خانگی آلوده قرار می‌گیرند مبتلا می‌شوند. همچنین کودک شما ممکن است از طریق لباس، شانه، اسباب‌بازی و دیگر اشیاء خانگی مثل فرش دچار عفونت قارچی شود.

علایم قارچ پوست کودکان

علائم عفونت قارچی پوست در کودکان چیست؟ زمانی که کودک شما از یک عفونت قارچی رنج می‌برد ممکن است یک یا چند نشانه از علائم زیر را دارا باشد:

• لکه‌های پوستی مدور پوسته پوسته شده همراه با خطوط بیرونی قرمز.
  • پوست خارش دار.
  • پوست آسیب دیده عفونی بوده و ترشحات چرکی دارد.
  • یک یا چند لکه روی قسمتی از پوست سر که موها ریخته است.
  • موهای شکسته و کم شده.
  • لکه‌های سیاه رنگی که روی پوست سر آسیب دیده ظاهر می‌شوند.
  • لکه‌های فلس مانند روی سر.
  • پوست باتلاق مانند نازک برآمده.
  • ناخن‌های تغییر رنگ داده و ضخیم شده.
  • کف پا دچار ترک می‌شود.
  • زخم‌ها.

درمان عفونت قارچی پوست در کودکان

از آنجایی که عفونت‌های قارچی روی لایه خارجی پوست کودکان باقی می‌مانند، شما می‌توانید به راحتی آنها را با یک پماد یا کرم ضد قارچ درمان کنید. در اینجا چند درمان موثر بر مبنای آن قسمت بخصوصی از پوست که از عفونت قارچی رنج می‌برد وجود دارد.

درمان عفونت قارچی بدن کودک

برای یک عفونت قارچی موجود روی صورت یا بدن کودکتان، پزشک استفاده از کرم ضد قارچ را توصیه می‌کند. لباس های گشادی که از جنس نخ هستند به کوک خود بپوشانید. کودکتان را از خاراندن قسمت عفونی باز دارید. خاراندن می‌تواند عفونت را به قسمت‌های دیگر منتقل کند.

درمان عفونت قارچی پوست سر کودک

اگر عفونت قارچی پوست به پوست سر کودک شما آسیب بزند پزشک می‌تواند داروهای ضد قارچی خوراکی را به شما توصیه کند. سر کودک را با کلاه نپوشانید. قسمت آسیب دیده را در معرض هوا قرار دهید تا زود خشک شود. کودک را از خاراندن سر باز دارید.

درمان عفونت قارچی در مجاورت نواحی پوشک

برای درمان نواحی پوشک متخصص اطفال ممکن است استفاده از نشاسته ذرت برای خشک نگه داشتن پوست را توصیه کند. پوشک مرطوب کودکتان را مرتب عوض کنید.  ادرار را با یک کرم سرد که روی یک گلوله پنبه‌ای قرار دارد از روی پوست کودک پاک کنید. مدفوع را با یک صابون ملایم و آب گرم از روی پوست او پاک کنید. از شستن زیاد قسمت آسیب دیده  خودداری کنید زیرا ممکن است سوزش بیشتر شود.

درمان‌های خانگی برای قارچ‌های پوستی

در اینجا چند درمان خانگی آسان ولی موثر برای درمان عفونت‌های قارچی در کودکان آورده شده است.هریک از روش های خانگی برای درمان عفونت های قارچی در کودکان، حتما زیر نظر پزشک انجام شود.

• ماست– ماست طبیعی تازه داری مقدار زیادی لاکتوباسیل بوده که این ماده یک ضد قارچ قوی است که می‌تواند قارچ را از بین ببرد.
  • سرکه سیب– این یکی از قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌ها می‌باشد.
  • سیر– سیر با خواص ضد قارچی و آنتی باکتریالی طبیعی خود می‌تواند بر روی قسمت‌هایی که توسط قارچ‌ها عفونی شده‌اند، استفاده شود.
  • روغن نارگیل– روغن نارگیل خواص ضد قارچی دارد و می‌تواند هم به صورت موضعی و هم به صورت داخلی استفاده شود.
  • بابونه– بابونه یک گیاه موثر طبیعی بوده که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از ناراحتی معده گرفته تا اگزما استفاده شود.
  • روغن پونه کوهی– این روغن در درمان عفونت قارچی موثر است اما بهتر است قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.
  • برگ زیتون– این یک درمان گیاهی قوی با خاصیت ضد قارچی موثر است، به خواص ضد انگلی و ضد ویروسی در آن اشاره نشده است.
  • زردچوبه– ثابت شده است که زردچوبه یک عامل دارویی بالینی مسلم برای تعدادی از بیماری‌ها و عارضه‌ها است.
  • هیدروژن پراکسید– هیدروژن پراکسید یک ترکیب شیمیایی ساده می‌باشد. بنابر گفته بعضی یکی از کاربردهای هیدروژن پراکسید از بین بردن عفونت قارچی است.
  • سفید کننده– سفید کننده از جمله بهترین درمان‌های خانگی برای از بین بردن قارچ‌ها است چون طبیعتا یک ضد قارچ می‌باشد. شما می‌توانید برای التیام عفونت پوستی کودک خود از شستشو با یک سفید کننده رقیق استفاده کنید.
  • برگ‌های Margosa– که معمولا با نام چریش شناخته می‌شود، به خاطر آرایه وسیعی از خواص دارویی برتری قابل توجهی دارد.
  • آلوئه‌ورا– اگر شما ژل آلوئه‌ورا و روغن کرچک را با هم ترکیب کنید یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای قارچ‌های پوست را خواهید داشت.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#6fb5f3″]اگر در سوالی در مورد درمان قارچ پوستی کودکان دارید در این قسمت کلیک کنید.[/alert]

راهکارهای پیشگیری از قارچ های پوستی کودکان

در اینجا برخی از اقدامات پیشگیرانه برای متوقف کردن عفونت‌های قارچی پوست نوزادان در مرحله کهیر آورده شده است

• وقتی که کودک شما به استخر یا دیگر مکان‌های عمومی می‌رود، دمپایی بندانگشتی به او بپوشانید.
  • هرگز بیش از اندازه به کودک لباس نپوشانید. عرق کردن باعث پیشرفت قارچ‌ها می‌شود.
  • برس مو، حوله، بالشت و دیگر وسایل کودک خود را در اختیار کسی قرار ندهید. به هیچ کس حتی برادر و خواهر بزرگترش.
  • از آنجا که عفونت‌های قارچی واگیردار هستند، هرگز اجازه ندهید کودکتان با افراد یا حیوانات خانگی آلوده بازی کند.
  • اطمینان حاصل کنید که اقدامات بهداشتی را به خوبی انجام داده‌اید و کودک را همیشه تمیز و با طراوت نگه دارید.

آیا عفونت‌های قارچی در کودکان خطرناک است؟

در موارد عادی عفونت‌های قارچی در کودکان خطرناک  نیست. با این وجود اگر کودک سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد، عفونت می‌تواند وارد سیستم گردش خون شده که این  یک حالت خطرناک است. این وضعیت معمولا در صورتی اتفاق می‌افتد که کودک تحت نوعی درمان قرار دارد که در آن تزریق‌های داخل وریدی یا کاتترها برای مدت طولانی در داخل پوست او قرار می‌گیرند.

آیا هرگونه عوارض احتمالی وجود دارد؟

اگر عفونت‌ها درمان نشود و شدید گردد خطر برخی زخم‌های دائمی وجود دارد و لکه‌هایی روی پوست حتی پس از درمان باقی می‌مانند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

مقالات اخیر

You cannot copy content of this page

تلفن نوبت دهی کلینیک